Pedagogik GR (B), Utbildningsvetenskaplig kärna II, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Utbildningsvetenskaplig kärna II, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 15 hp
Education Ba (B), Educational Science for Primary School Teacher Education Programme 1-3, Preschool, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE124G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2013-05-28
- Senast ändrad: 2019-03-22
- Giltig fr.o.m: 2019-08-01
Syfte
Kursen syftar till att den studerande skall visa kunskap om och förmåga att beakta utveckling, lärande och specialpedagogik, liksom sociala relationer, konflikthantering och ledarskap.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna
- visa förmåga att kommunicera och förankra de mänskliga rättigheterna
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten
- visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever
- visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
- visa kunskap om praktiska och estetiska läroprocesser
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov,
- visa god förmåga och insikt om att utveckla sitt ledarskap i det pedagogiska arbetet
Innehåll
Kursen tar upp ledarskapets roll för likabehandling, sociala relationer, mobbning och konflikthantering samt digitala verktyg och hur dessa kan användas i arbetet med att möta alla barn i skolans tidiga år.
Vidare behandlas specialpedagogik som grundläggande perspektiv för en god lärmiljö och förhållningssätt kopplat till barns utveckling, lärande och behov, samt praktiska och estetiska lärprocesser.
Behörighet
Godkända studier om 60 hp från termin 1 och 2 inklusive godkänt på tidigare vfu kurs.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.
Examination
Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygskriterier:
A
Framstående
Studenten visar framstående resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
B
Mycket bra
Studenten visar mycket bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
C
Bra
Studenten visar bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
D
Tillfredställande
Studenten visar tillfredställande resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
E
Tillräcklig
Studenten visar tillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
Fx
Otillräcklig Komplettering möjlig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för huvudområdet pedagogik Ytterligare arbete krävs för att uppfylla lärandemålen för kursen
F
Otillräcklig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och institutionsstyrelsen. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: Didaktikens verktyg - Om att lära och undervisa multimodalt. (n.d.).ur.se.
- Upplaga: Retrieved May 13 2013
- Webbadress: http://www.ur.se/Inspiration/Didaktikens-verktyg
- Författare/red: Barow, T. (red.)
- Titel: Mångfald och differentiering: inkludering i praktisk tillämpning.
- Upplaga: 2013 (1. uppl.)
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Författare/red: Berg, Gunnar, Sundh, Frank. & Wede, Christer (Red)
- Titel: Lärare som ledare, i och utanför klassrummet
- Upplaga: 2012
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Valda kapitel, 335 s.
- Författare/red: Elmeroth, Elisabeth (red)
- Titel: Normkritiska perspektiv - i skolans likabehandlningsarbete
- Upplaga: 2012
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 135 s.
- Författare/red: Friberg, B. & Hakvoort, I. (red.)
- Titel: Konflikthantering i professionellt lärarskap.
- Upplaga: 2011
- Förlag: Gleerups, Malmö
- Författare/red: Hejlskov Elvén, B.
- Titel: Beteendeproblem i skolan.
- Upplaga: 2014 (1. utg)
- Förlag: Natur & Kultur, Stockholm
- Författare/red: Juul, Jesper
- Titel: Relationskompetens i pedagogernas värld
- Upplaga: 2003
- Förlag: Runa
- Kommentar: 271 s.
- Författare/red: Kragh-Müller, Grethe, Andersen, Frans, Hvitved, Louise Veje
- Titel: Goda lärmiljöer för barn
- Upplaga: 2012
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Valda kapitel, 233 s.
- Författare/red: Lindstrand Fredrik & Selander Staffan
- Titel: Estetiska lärprocesser - upplevelser, praktiker och kunskapsformer
- Upplaga: 2009
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 270 s.
- Författare/red: Olsson, Britt-Inger & Olsson, Kurt
- Titel: Att se möjligheter i svårigheter, barn och ungdomar med koncentrationsvårigheter
- Upplaga: 2007
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 149 s.
- Författare/red: Persson, Bengt & Persson, Elisabeth
- Titel: Inkludering och måluppfyllelse, att nå framgång med alla elever
- Upplaga: 2012
- Förlag: Liber
- Kommentar: 183 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Arbete mot diskriminering och kränkande behandling
- Upplaga: 2012
- Förlag: Fritzes
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2798
- Kommentar: 55 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
- Upplaga: 2011
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: 281 s.
- Författare/red: Steinberg, J.M.
- Titel: Lyckas med digitala verktyg i skolan: pedagogik, struktur och ledarskap.
- Upplaga: 2013
- Förlag: Natur och kultur, Stockholm
- Författare/red: Svaleryd, Kajsa & Hjertson, Moa
- Titel: Likabehandling i förskola och skola
- Upplaga: 2012
- Förlag: Liber
- Kommentar: 240 s.
- Författare/red: Thors, Christina
- Titel: Utstött, en bok om mobbning
- Upplaga: 2007
- Förlag: Lärarförbundets förlag
- Kommentar: 161 s.
Referenslitteratur
- Författare/red: Lindqvist, Jonny, & Thorslund, Ewa
- Titel: Ungas integritet på nätet - En guide för föräldrar, pedagoger och andra viktiga vuxna (4th ed., p. 90).
- Upplaga: 2011
- Förlag: Stiftelsen för internetinfrastruktur
- Webbadress: https://www.iis.se/docs/Ungas_integritet_Ver2_webb.pdf
- Kommentar: 87 s.
- Författare/red: Nilsson, Marco
- Titel: Juridik i professionellt lärarskap: lagar och värdegrund i den svenska skolan
- Upplaga: 2012
- Förlag: Gleerup
- Kommentar: 152 s.
- Författare/red: Olsson, Anders R
- Titel: Yttrandefriheten på nätet - En guide om gränserna för det tillåtna på nätet (2nd ed., p. 72).
- Upplaga: 2009
- Förlag: Stiftelsen Internetinfrastruktur
- Webbadress: https://www.iis.se/docs/Yttrandefrihet_pa_natet.pdf
- Kommentar: 69 s.
- Författare/red: Olsson, Staffan
- Titel: Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola
- Upplaga: 2011
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 279 s.
- Författare/red: Thoresson, Anders
- Titel: Flöden, kvitter och statusuppdateringar – en guide om omvärldsbevakning på nätet
- Upplaga: 2011
- Förlag: Stiftelsen för Internetinfrastruktur
- Webbadress: https://www.iis.se/docs/Floden-kvitter-och-statusuppdateringar.pdf
- Kommentar: 68 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Skollag
- Upplaga: 2010
- Förlag: Utbildningsdepartementet
- Kommentar: SFS nr: 2010:800
Aktuella artiklar och kompendiematerial kan tillkomma. Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468
Kolla om litteraturen finns på biblioteket