Pedagogik GR (A), Kollegialt lärande, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Kollegialt lärande, 7,5 hp
Education BA (A), Professional Learning Communities 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE204G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-06-26
  • Senast ändrad: 2023-03-23
  • Giltig fr.o.m: 2023-05-31

Syfte

Kursen syftar till att skapa förståelse för och kunskaper om hur pedagoger kan utveckla sin profession och höja undervisningskvalitén med hjälp av det kollegiala lärandet.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten
- ha kännedom om kollegialt lärande i ett samhälleligt och historiskt perspektiv
- kunna beskriva framgångsfaktorer och utmaningar med kollegialt lärande
- ha kännedom om hur kollegialt lärande kan användas i det systematiska kvalitetsarbetet
- ha kännedom om olika sätt att bedriva kollegialt lärande
- ha kännedom om olika samtalsmodeller för kollegialt lärande
- visa förmåga att reflektera om kollegialt lärande med utgångspunkt i beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund

Innehåll

Kollegialt lärande i ett samhälleligt och historiskt perspektiv.
Framgångsfaktorer och utmaningar med kollegialt lärande.
Kollegialt lärande i det systematiska kvalitetsarbetet.
Konkretisering av det kollegiala lärandet.
Olika samtalsmodeller.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops och litteraturstudier.

Examination

2104: Individuell skriftlig uppgift 1., 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2105: Individuell skriftlig uppgift 2., 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2106: Individuell skriftlig uppgift 3., 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Kursen examineras genom kortare inlämningsuppgifter.

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senast version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Titel: SOU (2018:17) Med undervisningsskicklighet i centrum – ett ramverk för lärares och rektorers professionella utveckling. Slutbetänkande av Utredningen om en bättre skola genom mer attraktiva skolprofessioner, Stockholm.

Författare/red: Bergmark, U, & Hansson, K. (red.)
Titel: Skola på vetenskaplig grund i praktiken
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Blossing, U, & Wennergren, A.C.
Titel: Kollegialt lärande - resan mot framtidens skola.
Upplaga: Senaste
Förlag: Lund: Studentlitteratur.

Författare/red: Katz, S, & Dack, L. A.
Titel: Professionsutveckling och kollegialt lärande:framgångsstrategier och utvecklande motstånd.
Upplaga: Senaste
Förlag: Stockholm: Natur och Kultur.

Författare/red: Rönnerman, K, & Edwards-Groves, C, & Grootenboer, P
Titel: Att leda från mitten: lärare som driver professionell utveckling.
Upplaga: Senaste
Förlag: Stockholm: Lärarförlaget.

Författare/red: Skolverket
Titel: Att ställa frågor och söka svar - Samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Upplaga: 2020
Webbadress: https://www.skolverket.se/getFile?file=7117

Författare/red: Åsen Nordström, E.
Titel: Kollegialt lärande, genom pedagogisk handledning och lärande samtal.
Upplaga: Senaste
Förlag: Stockholm: Liber.


#### Referenslitteratur

Författare/red: Cederberg-Scheike, A. 
Titel:
Praktisk handbok i kollegialt lärande: leda utvecklingsarbete i skola och förskola.
Upplaga:
Senaste**
Förlag:** Studentlitteratur

Författare/red: Hirsch, Å
Titel: Formativ undervisning: utveckla klassrumspraktiker med lärandet i fokus.
Upplaga: Senaste
Förlag: Stockholm: Natur och Kultur

Författare/red: Ivarsson, L.
Artikeltitel:
What’s in it for me? – Peer observations of teaching: Experiences from a primary school in Sweden.
År/Volym/nr/sidor:
2019/18(3)/ pp. 128-141.
Tidskrift:
International Journal of Learning, Teaching and Educational Research

Författare/red: Langelotz, L.
Titel: Kollegialt lärande i praktiken. Kompetensutveckling eller kollektiv korrigering?
Upplaga: Senaste
Förlag: Natur och kultur

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23