Pedagogik GR (B), Arbetsintegrerad lärarutbildning, Verksamhetsförlagd utbildning II för grundlärare i åk 4-6, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Arbetsintegrerad lärarutbildning, Verksamhetsförlagd utbildning II för grundlärare i åk 4-6, 7,5 hp
Education BA (B), Teaching Practice Placement II for Primary School Teacher Education Programme, Year 4-6, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE238G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-10-05
  • Giltig fr.o.m: 2021-08-01

Syfte

Kursen syftar till att utveckla studentens förmåga planera, leda och bedöma elevers lärande. Vidare är syftet att utveckla studentens förmåga att göra medvetna didaktiska och ämnesdidaktiska val i sitt praktiska handlande för att stödja elevers lärande i undervisning för åk 4-6.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa empatisk och god förmåga att samarbeta med elever och vårdnadshavare
-visa insikt om ledarskapets betydelse i pedagogisk verksamhet samt förmåga att reflektera över sin egen insats
-visa god förmåga att tillämpa didaktik inklusive metodik i undervisning och lärande, samt visa förmåga att göra ämnesdidaktiska val i engelska i åk 4-6
-visa förmåga planera, leda, genomföra och utvärdera pedagogisk verksamhet själv och i samarbete med andra med syfte att stimulera alla elevers lärande och utveckling
-visa god förmåga att observera, dokumentera, analysera elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål
-visa god förmåga att ta tillvara elevers kunskaper och erfarenheter
-visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund och de mänskliga rättigheterna
-visa förmåga till individualisering och inkludering i undervisning för åk 4-6
-visa förmåga att arbeta förebyggande och motverkande utifrån diskrimineringsgrunderna och annan kränkande behandling samt förmåga till konflikthantering
-visa förmåga att i undervisning göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av mänskliga rättigheter
-visa utvecklad förmåga att reflektera om den verksamhetsförlagda utbildningen baserat på kunskap om relationen mellan beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund
-visa god förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata och reflektera över egna och andras erfarenheter samt forskningsresultat för att utvärdera och utveckla undervisningen
-visa god kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten, samt den egna utvecklingen

Innehåll

I kursen behandlas och prövas studentens utvecklade kunskaper, förmågor, färdigheter relevanta för yrkesverksamheten i verksamhetsnära praktik för åk 4-6. Didaktisk medvetenhet med fokus på elevers lärande enskilt och i grupp är fokus.
Kursen genomförs i nära samarbete med kursen UVK II 15 hp och färgas in av kursen Engelska 15 hp

Behörighet

Godkända studier om 90 hp från tidigare kurser enligt programmets utbildningsplan, samt godkänt på tidigare vfu kurs.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker genom obligatorisk närvaro i verksamhet som avser undervisning och utbildning i åk 4-6. Deltagandet innebär heltid med handledning av utbildad vfu-handledare och i form av mentorskap i den del av vfu:n som avser AIL-tjänst om sådan finns.
Utlägget av vfu-veckor sker på sådant sätt att krav om heltid, motsvarande fem veckor, i verksamheten möjliggörs.

Examination

2001: Vfu-handledarens underlag för bedömning och Miun:lärares underlag från besök/trepartssamtal i AIL-tjänst., Praktisk examination, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Bedömning som görs i form av underlag från besök/trepartssamtal av Miunlärare kompletteras med underlag från den person som genomfört för- och efterhandledning under den verksamhetsförlagda delen om 50% i AIL-tjänst.

2002: Skriftlig dokumentation i vfu-fokus portfolio samt muntlig gruppredovisning, Muntlig och skriftlig presentation, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2003: Skriftlig dokumentation av genomförd ämnesdidaktisk aktivitet, vfu-fokus två., Inlämningsuppgift, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Studenten examineras genom fortlöpande bedömning under vfu i en autentisk yrkessituation av Mittuniversitetet utsedd handledare minst 50% av heltid. 50% av vfu får genomföras i egen AIL-tjänst om villkor för för- och efterhandledning av mentor är uppfyllda. Obligatorisk fullgörande av vfu dagar på heltid enligt gällande kollektivavtal i verksamheten. Dagar ska genomföras inom kursens ram. Frånvaro ska tas igen i nära anslutning till ordinarie vfu-period.


Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier:
För att erhålla betyget VG (väl godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Begränsning av examination

Studenten examineras vid ett ordinarie tillfälle. Om en student avbryter sin VFU i förtid tilldelas studenten betyget U. Vid underkännande har studenten rätt att genomföra ytterligare en VFU- period. I samband med detta upprättas en individuell handlingsplan gällande förutsättningar för omvfu. Studenten har därefter inte rätt till någon ytterligare VFU-period, men kan efter ansökan beviljas ett tredje tillfälle om det föreligger särskilda skäl.


Studentens skriftliga examinationer och den muntliga gruppredovisningen examineras vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen grundas på samma kurslitteratur. Om inte särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på dessa examinationer rätt att få en annan examinator utsedd. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

För att godkänt på kursen krävs att samtliga examinationer är minst godkända. För att erhålla väl godkänt på kursen krävs även att underlag för bedömning och bedömningen av portfolio motsvarar kriterier för väl godkänt betyg

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen
samt Högskoleförordningen 10 kapitlet.

Om en student bedöms vara en risk för säkerheten vid den arbetsplats där den verksamhetsförlagda utbildningen bedrivs kan den verksamhetsförlagda utbildningen avbrytas i förtid om det föreligger särskilda skäl.


För avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen
samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell
handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.
Student som på arbetsplats där den verksamhetsförlagda utbildningen bedrivs
finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan
kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för
Mittuniversitetet framkommer särskilda skäl som utvisar att studierna måste
avbrytas.

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bie, K.
  • Titel: Reflektionshandboken.
  • Upplaga: 2009 (1. uppl.)
  • Förlag: Malmö: Gleerup
  • Författare/red: Lundgren, Ulf. P, Säljö, Roger och Liberg, Caroline
  • Titel: Lärande, skola, bildning
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: Valda delar
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2016.
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Fritzes, Stockholm
  • Författare/red: Timperly, H
  • Titel: Teacher professional learning and development.
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: The International Academy of Education.
  • Kommentar: http://www.ibe.unesco.org/en/document/teacher-professional-learning-and- development-educational-practices-18

Relevant litteratur från de kurser som färgar in kursen VFU II ska används som stöd i genomförandet av vfu-fokusuppgifter.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15