Pedagogik GR (A), Att möta elever med omfattande och problematisk skolfrånvaro, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Att möta elever med omfattande och problematisk skolfrånvaro, 7,5 hp
Education BA (A), Approaching Students with Extensive and Problematic School Absenteeism, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE266G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2022-11-03
  • Senast ändrad: 2023-03-09
  • Giltig fr.o.m: 2023-06-02

Syfte

Kursen syftar till att ge kunskap om orsakerna bakom skolfrånvaro samt pedagogiska strategier att främja skolnärvaro och förebygga skolfrånvaro.

Lärandemål

Tillägna sig kunskaper om skolbaserade orsaker bakom och konsekvenser av omfattande och problematisk skolfrånvaro.
Tillägna sig och tillämpa kunskaper om omfattande problematisk skolfrånvaro utifrån elevernas förutsättningar och utmaningar.
Utifrån olika nivåer förvärva kunskap om pedagogiska-, didaktiska- och organisatoriska strategier för att förebygga skolfrånvaro.

Innehåll

Beskrivning av forskningsläget om omfattande problematisk skolfrånvaro.
Definitioner och problematisering av begreppet skolfrånvaro.
Hur arbetar skolan framgångsrikt för att förebygga att elever hamnar i skolfrånvaro.
Strategier, metoder och arbetssätt för att hjälpa elever med omfattande frånvaro tillbaka till skolan.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, litteraturstudier och seminarier.

Examination

1001: Inlämningsuppgift, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

1002: Inlämningsuppgift, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

1003: Inlämningsuppgift, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senast version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Då kursen är en breddkurs är den inte behörighetsgivande till nästa nivå av kurser i pedagogik.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Gren Landell, M.
  • Titel: Främja närvaro: att förebygga frånvaro i skolan
  • Upplaga: 2018, första utgåvan
  • Förlag: Stockholm: Natur och Kultur
  • Kommentar: 186 s.
  • Författare: Kearney, C. A.
  • Artikeltitel: School absenteeism and school refusal behavior in youth: A contemporary review
  • Tidskrift: 2008, 28(3), 451-471
  • År/Volym/nr/sidor: Clinical psychology review
  • Kommentar: 20 s.
  • Författare: Munkhaugen, E. K., Gjevik, E., Pripp, A. H., Sponheim, E., & Diseth, T. H.
  • Artikeltitel: School refusal behaviour: Are children and adolescents with autism spectrum disorder at a higher risk?
  • Tidskrift: 2017, 41, 31-38
  • År/Volym/nr/sidor: Research in Autism Spectrum Disorders
  • Kommentar: 7 s.
  • Författare: Reid, K.
  • Artikeltitel: The strategic management of truancy and school absenteeism: Finding solutions from a national perspective
  • Tidskrift: 2012, 64(2), 211-222
  • År/Volym/nr/sidor: Educational Review
  • Kommentar: 12 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Nationell kartläggning av elevfrånvaro. De obligatoriska skolformerna samt gymnasie- och gymnasiesärskolan
  • Upplaga: Rapport 2021:10
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: https://www.skolverket.se/getFile?file=8573
  • Kommentar: 108 s.
  • Författare/red: Yllner, N.
  • Titel: Hon kallades hemmasittare: Om skolan, tårarna och kampen i hallen
  • Upplaga: 2021
  • Förlag: Bokförlaget Forum
  • Kommentar: 223 s.

Referenslitteratur

  • Författare: Åhslund, I.
  • Artikeltitel: How Students with Neuropsychiatric Disabilities Understand Their Absenteeism
  • Tidskrift: 2021, 8(4), 2665-2682
  • År/Volym/nr/sidor: International Online Journal of Education and Teaching

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23