Pedagogik A, PEDAGOGIK, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik A, PEDAGOGIK, 30 hp
Education Studies
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PEAA02
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: A-nivå
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2005-10-04
- Senast ändrad: 2006-05-31
- Giltig fr.o.m: 2006-09-04
Syfte
Pedagogik som vetenskaplig disciplin har som huvudsaklig uppgift att beskriva, förstå och förklara påverkansprocesser som fostran, utbildning, undervisning och lärande inom en samhällelig kontext.
Kursens övergripande syfte är att de studerande skall skaffa sig grundläggande kunskaper inom några av pedagogikens problemområden.
Lärandemål
De studerande skall:
- kunna visa på grundläggande kunskaper om de i kursen ingående problemområden inom pedagogik
- ha tillägnat sig grundläggande kunskaper om pedagogik som en vetenskap
- ha tillägnat sig grundläggande kunskaper om pedagogik som ett beteendevetenskapligt ämne
- ha tillägnat sig grundläggande kunskaper om kopplingen mellan pedagogik och samhälle
- ha tillägnat sig grundläggande kunskaper om pedagogik i arbetslivet
Innehåll
Delkurs 1: Pedagogik som vetenskap I, 5 poäng
- Pedagogikens problemområden
- Vad är pedagogik?
- Kunskapens natur och funktion
- Synen på människan
- Exempel på pedagogisk metodik
- Om olika vetenskapssyner
- Elementär forskningsmetodik
Delkurs 2: Beteendevetenskapliga grunder, 5 poäng
- Beteendevetenskapliga grunder
- Teoretiska perspektiv på utveckling
- Teoretiska perspektiv på lärande
- Teoretiska perspektiv på motivation
- Teoretiska perspektiv på människan som social varelse
- Socialisationsprocesser
Delkurs 3: Pedagogik och samhälle, 5 poäng
- Pedagogikens problemområden
- Pedagogikens historia
- Komparativ pedagogik
- Utbildningsplanering och läroplansteori
- Uppfostran, utbildning och undervisning i ett samhällsperspektiv
Delkurs 4: Arbetslivets pedagogik, 5 poäng
- Den formelle/informelle ledaren
- Ledaren som kunskapsförmedlare
- Ledaren som personlighetsutvecklare
- Den demokratiske ledaren
- Grupp- och kommunikationspsykologi
Behörighet
Grundläggande behörighet
Kursbeskrivning
Kursen kan läsas som fristående kurs.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, fältstudier, laborationer samt litteraturstudier. I den lärarledda undervisningen som utgörs av praktiska övningar och tillämpningar är deltagande i undervisningen obligatorisk.
Examination
Examination sker genom muntliga redovisningar vid seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter och redovisningar samt skriftliga prov.
För att erhålla betyget Godkänd krävs att:
- den studerande redovisar grundläggande kunskaper och förståelse för kursens innehåll.
För att erhålla betyget Väl Godkänd krävs förutom kraven för betyget Godkänd att:
- den studerande, utifrån goda faktakunskaper, tydligt redovisar förmågan att analysera, reflektera och komma med kreativa lösningar.
Begränsning av examination
Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen. Se Mittuniversitetets studieorganisationsdokument.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Durkheim, Emilie
- Titel: ARTIKEL Pedagogik, dess innehåll och roll.
- Upplaga: 1911/1988
- Förlag: Ur: Spov nr 6
- Författare/red: Egidius, Henry
- Titel: Pedagogik för 2000-talet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1999
- Förlag: Natur o Kultur
- Kommentar: 306 s.
- Författare/red: Lindberg, Leif & Berge, Britt-Marie (red.)
- Titel: Pedagogik som vetenskap - vetenskap som pedagogik
- Ort: Lund
- Upplaga: 1988
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 221 s.
- Författare/red: Maltén, Arne
- Titel: Pedagogiska frågeställningar
- Ort: Lund
- Upplaga: 1997
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 248 s.
- Författare/red: Thurén, Torsten
- Titel: Vetenskapsteori för nybörjare
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1996
- Förlag: Liber
- Kommentar: 144 s.
- Författare/red: Wallén, Göran
- Titel: Vetenskapsteori och forskningsmetodik
- Upplaga: 1996
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: (Kap 1-2) 44 s.
Moment 2
- Författare/red: Imsen, Gunn
- Titel: Elevens värld: Introduktion i pedagogisk psykologi. 3:e uppl.
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 475 s.
- Författare/red: Permer, Karin & Permer, Lars-Göran (red)
- Titel: Psykologi - en grundbok
- Ort: Lund
- Upplaga: 1989
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 389 s.
Moment 3
- Författare/red: Andersson, Inger
- Titel: Den nationella läroplanen i det globala sammanhanget - en läroplansanalys.
- Upplaga: 1998
- Förlag: I: Lärarutbildning och forskning i Umeå. Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. Nr 4/98
- Författare/red: Ellström, Per-Erik, Gustavsson, Bernt & Larsson, Staffan (red)
- Titel: Livslångt lärande
- Ort: Lund
- Upplaga: 1996
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 310 s.
- Författare/red: Englund, Tomas I, Berg, Gunnar, Englund, Tomas & Lindblad, Sverker (red.)
- Titel: På väg mot undervisning som det ordnade samtalet?
- Ort: Lund
- Upplaga: 1995
- Förlag: Kunskap, organisation, demokrati. Studentlitteratur
- Kommentar: s 49 - 70
- Författare/red: Jackson, Philip W
- Titel: Life in classrooms
- Ort: New York
- Upplaga: 1990
- Förlag: Teachers College Press
- Kommentar: s 3 - 11
- Författare/red: Linde, Göran
- Titel: Det ska ni veta
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: En introduktion till läroplansteori 110 s.
- Författare/red: Nilsson, Ingrid & Lundahl, Lisbeth (red.)
- Titel: Swedish School Policy in Transition
- Ort: Umeå
- Upplaga: 1997
- Förlag: Teachers, Curriculum and Policy. Printing Office, Umeå University
- Kommentar: s 49 - 59
- Författare/red: Richardsson, Gunnar
- Titel: Svensk utbildningshistoria: Skola och samhälle förr och nu
- Ort: Lund
- Upplaga: 1999
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 211 s.
- Författare/red: Weiner, Gaby & Berge, Britt-Marie
- Titel: Kön och kunskap
- Ort: Lund
- Upplaga: 2001
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 155 s.
Moment 4
- Författare/red: Enquist, Anders
- Titel: Förstånd och missförstånd - samtalsmetodik för arbetslivet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1999
- Förlag: Prisma
- Kommentar: 149 s.
- Författare/red: Jacobsen, Dag Ingvar, Thorsvik, Jan
- Titel: Hur moderna organisationer fungerar
- Ort: Lund
- Upplaga: 2002
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 573 s.
- Författare/red: Rubenowitz, Sigvard
- Titel: Organisationspsykologi och ledarskap
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 1999
- Förlag: Akademiförlaget
- Kommentar: 200 s.
Utöver obligatorisk litteratur tillkommer ca 1000 sidor valbar litteratur.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket