Pedagogik A, PEDAGOGIK, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik A, PEDAGOGIK, 30 hp
Education Studies

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PEAA02
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: A-nivå
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2005-10-04
  • Giltig fr.o.m: 2005-09-05

Syfte

Kursen genomföres i form av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och
litteraturstudier. Pedagogiken som vetenskaplig disciplin har som huvudsaklig uppgift att beskriva och förklara systematiska påverkansprocesser som syftar till att förändra individer mot bestämda mål. Inom pedagogiken behandlas problemområden som uppfostran, utbildning, undervisning och annan systematisk påverkan på individ-, grupp-, institutions- och samhällsnivå. Kursens övergripande syfte är att de studerande skall skaffa sig grundläggande kunskaper inom några av pedagogikens problemområden.

Innehåll

Delkurs 1: Pedagogik som vetenskap I, 5 poäng
Module 1: Education as an Academic Discipline, 5 credits
Pedagogikens problemområden
Vad är pedagogik?
Kunskapens natur och funktion
Synen på människan
Exempel på pedagogisk metodik
Om olika vetenskapssyner
Elementär forskningsmetodik

Delkurs 2: Beteendevetenskapliga grunder, 5 poäng
Module 2: Introduction to Behavioural Science, 5 credits
Beteendevetenskapliga grunder
Utvecklingspsykologi
Inlärningspsykologi
Motivationspsykologi
Socialpsykologi
Socialisationsprocesser

Delkurs 3: Pedagogik och samhälle, 5 poäng
Module 3: Education in a Social Perspective, 5 credits
Pedagogikens problemområden
Pedagogikens historia
Komparativ pedagogik
Utbildningsplanering och läroplansteori
Uppfostran, utbildning och undervisning i ett samhällsperspektiv

Delkurs 4: Arbetslivets pedagogik, 5 poäng
Module 4: Education in the Workplace, 5 credits
Den formelle/informelle ledaren
Ledaren som kunskapsförmedlare
Ledaren som personlighetsutvecklare
Den demokratiske ledaren
Grupp- och kommunikationspsykologi

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Se examination

Examination

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Pedagogik som vetenskap I
Examination sker genom redovisningar vid seminarier som sker vid fysisk träff eller virtuellt, inlämningsuppgifter och skriftliga prov. Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Godkänd krävs att kursen är genomförd enligt anvisningarna och deltagarna redovisar grundläggande kunskaper om och förståelse för kursens innehåll.
För betyget Väl godkänd krävs förutom kraven för betyget Godkänd att deltagarna också, utifrån goda faktakunskaper, tydligt redovisar förmågan att analysera, reflektera och komma med kreativa lösningar.

Betyg: U, G eller VG

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Beteendevetenskapliga grunder
Examination sker genom redovisningar vid seminarier som sker vid fysisk träff eller virtuellt, inlämningsuppgifter och skriftliga prov. Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Godkänd krävs att kursen är genomförd enligt anvisningarna och deltagarna redovisar grundläggande kunskaper om och förståelse för kursens innehåll.
För betyget Väl godkänd krävs förutom kraven för betyget Godkänd att deltagarna också, utifrån goda faktakunskaper, tydligt redovisar förmågan att analysera, reflektera och komma med kreativa lösningar.

Betyg: U, G eller VG

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Pedagogik och samhälle
Examination sker genom redovisningar vid seminarier som sker vid fysisk träff eller virtuellt, inlämningsuppgifter och skriftliga prov. Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Godkänd krävs att kursen är genomförd enligt anvisningarna och deltagarna redovisar grundläggande kunskaper om och förståelse för kursens innehåll.
För betyget Väl godkänd krävs förutom kraven för betyget Godkänd att deltagarna också, utifrån goda faktakunskaper, tydligt redovisar förmågan att analysera, reflektera och komma med kreativa lösningar.

Betyg: U, G eller VG

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Arbetslivets pedagogik
Examination sker genom redovisningar vid seminarier som sker vid fysisk träff eller virtuellt, inlämningsuppgifter och skriftliga prov. Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Godkänd krävs att kursen är genomförd enligt anvisningarna och deltagarna redovisar grundläggande kunskaper om och förståelse för kursens innehåll.
För betyget Väl godkänd krävs förutom kraven för betyget Godkänd att deltagarna också, utifrån goda faktakunskaper, tydligt redovisar förmågan att analysera, reflektera och komma med kreativa lösningar.

Betyg: U, G eller VG

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Durkheim, E
  • Titel: ARTIKEL Pedagogik, dess innehåll och roll.
  • Upplaga: 1911/1988
  • Förlag: Ur: Spov nr 6
  • Författare/red: Egidius, H
  • Titel: Pedagogik för 2000-talet
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Natur o Kultur
  • Kommentar: 306
  • Författare/red: Lindberg, L & Berge, B-M (red.)
  • Titel: Pedagogik som vetenskap - vetenskap som pedagogik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1988
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 221
  • Författare/red: Maltén, A
  • Titel: Pedagogiska frågeställningar
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 248
  • Författare/red: Thurén, T
  • Titel: Vetenskapsteori för nybörjare
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 144
  • Författare/red: Wallén, G
  • Titel: Vetenskapsteori och forskningsmetodik
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: (Kap 1-2) 44
Moment 2
  • Författare/red: Imsen, G
  • Titel: Elevens värld. Introduktion i pedagogisk psykologi. 3:e uppl.
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN 91-44-973-9 475
  • Författare/red: Permer, K & Permer, L-G (red)
  • Titel: Psykologi - en grundbok
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1989
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 389
Moment 3
  • Författare/red: Andersson, I
  • Titel: Den nationella läroplanen i det globala sammanhanget - en läroplansanalys.
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: I: Lärarutbildning och forskning i Umeå. Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. Nr 4/98
  • Författare/red: Ellström, P-E, Gustavsson, B & Larsson, S (red)
  • Titel: Livslångt lärande
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 310
  • Författare/red: Englund, T. I: Berg, G & Englund, T& Lindblad S (red.)
  • Titel: På väg mot undervisning som det ordnade samtalet?
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Kunskap, organisation, demokrati. Studentlitteratur
  • Kommentar: s 49 - 70
  • Författare/red: Jackson, P. W
  • Titel: Life in classrooms
  • Ort: New York
  • Upplaga: 1990
  • Förlag: Teachers College Press
  • Kommentar: s 3 - 11
  • Författare/red: Linde, G
  • Titel: Det ska ni veta
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: En introduktion till läroplansteori 110
  • Författare/red: Nilsson, I. I: Nilsson, I & Lundahl, L (red.)
  • Titel: Swedish School Policy in Transition
  • Ort: Umeå
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Teachers, Curriculum and Policy. Printing Office, Umeå University
  • Kommentar: s 49 - 59
  • Författare/red: Richardsson, G
  • Titel: Svensk utbildningshistoria: skola och samhälle förr och nu
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 211
  • Författare/red: Weiner, g & Berge, B-M
  • Titel: Kön och kunskap
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 155
Moment 4
  • Författare/red: Enquist, A
  • Titel: Förstånd och missförstånd - samtalsmetodik för arbetslivet
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Prisma
  • Kommentar: 149
  • Författare/red: Jacobsen, Dag Ingvar, Thorsvik, Jan
  • Titel: Hur moderna organisationer fungerar
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 573
  • Författare/red: Rubenowitz, S
  • Titel: Organisationspsykologi och ledarskap
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Akademiförlaget
  • Kommentar: 200

Utöver obligatorisk litteratur tillkommer ca 1000 sidor valbar litteratur.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15