Pedagogik A, Bet.vet. progr. med datavet./humanvetenskaplig inriktn., 20 poäng
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik A, Bet.vet. progr. med datavet./humanvetenskaplig inriktn., 20 poäng
Pedagogics A, 20 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PEAA10
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: A-nivå
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2005-10-04
- Senast ändrad: 2006-11-28
- Giltig fr.o.m: 2007-01-22
Syfte
Pedagogik som vetenskaplig disciplin har som huvudsaklig uppgift att beskriva, förstå och förklara påverkansprocesser som fostran, utbildning, undervisning och lärande inom en samhällelig kontext. Kursens syfte är att de studerande skall utveckla grundläggande kunskaper inom några av pedagogikens problemområden.
Innehåll
Delkurs 1: Beteendevetenskaplig metod, 5 poäng
- Att formulera vetenskapliga problem
- Vetenskapliga begrepp och teorier
- Litteratursökning- Om kvantitativ och kvalitativ forskningsmetodik
- Att skriva vetenskapliga rapporter
Delkurs 2: Pedagogik och samhälle, 5 poäng
- Utbildningshistoria
- Utbildning och samhällsförändring
- Utbildning och kön
- Utbildning och klass
Delkurs 3: Bedömning, rekrytering och urval, 5 poäng
- Testteori
- Ped/psyk mätningar
- Intervjuteknik och intervjuträning
- Enkätkonstruktion
- Rekrytering
- Utvärdering
Delkurs 4: Utbildning och lärande i arbetslivet, 5 poäng
- planering, organisation och utvärdering inom arbetslivet
- genusteoretiska perspektiv på olika lärkontexter
- olika teoretiska perspektiv på organisation och ledarskap
Behörighet
Förutom grundläggande behörighet för högskolestudier krävs följande särskilda behörighet:
Avklarade studier omfattande minst 15 poäng på föregående kurs (termin 1)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Målet är att den studerande efter avslutad kurs skall ha erhållit följande kunskaper:
- en orientering om vetenskaplig problemformulering, begreppsbildning och rapportskrivning.
- fördjupade kunskaper i litteratursökning och beteendevetenskaplig forskningsmetodik.
- grundläggande kunskaper om det nationella utbildningssystemets framväxt och uppgifter under olika perioder i det svenska samhället samt grundläggande kunskaper om hur socioekonomisk bakgrund, kön och etnicitet påverkar val av utbildning på individ- och strukturell nivå i den roll och betydelse utbildning har i arbetslivet.
- grundläggande kunskaper om pedagogisk-psykologiska mätningar och deras dess användning vid rekrytering, urval och utvärdering.
- kunskaper om olika ledarfunktioner samt om hur organisationen påverkar arbetslivet.
- grundläggande kunskaper om utbildning och lärande inom företag och andra organisationer samt hur man inom arbetslivet planerar, organiserar och utvärderar utbildning.
Examination
Examination sker genom muntliga redovisningar vid seminarier, inlämningsuppgifter och skriftliga prov. Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Godkänd krävs att:
- kursen är genomförd enligt anvisningarna och deltagarna redovisar grundläggande kunskaper om och förståelse för kursens innehåll.
För betyget Väl Godkänd krävs:
- förutom kraven för betyget Godkänd att deltagarna också, utifrån goda faktakunskaper, tydligt redovisar förmågan att analysera, reflektera och komma med kreativa lösningar.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Andersson, I.
- Titel: Den uppenbara verkligheten: Val av samhällsvetenskaplig metod
- Ort: Lund
- Upplaga: 1998
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 249 s.
- Författare/red: Backman, J
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Ort: Lund
- Upplaga: 1998
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 213 s
- Författare/red: Bjereld, U., Demker, M., & Hinnfors, J
- Titel: Varför vetenskap? Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen
- Ort: Lund
- Upplaga: 1999
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 150 s
Moment 2
- Författare/red: Ellström, P-E, Gustavsson, B & Larsson, S (red)
- Titel: Livslångt lärande
- Ort: Lund
- Upplaga: 1996
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 310 s.
- Författare/red: Josefsson, Anneli
- Titel: Utbildningens fördelning en fråga om klass?
- Upplaga: 2003
- Förlag: SOU 2003:96, www.regeringen.se
- Kommentar: 148 s.
- Författare/red: Mulinari, D., Sandell, K., Schömer, E.
- Titel: Mer än bara kvinnor och män: Feministiska perspektiv på genus
- Ort: Lund
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 16 s.
- Författare/red: Richardson, G
- Titel: Svensk utbildningshistoria: Skola och samhälle förr och nu
- Ort: Lund
- Upplaga: 1999
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 211 s.
Moment 3
- Författare/red: Lindelöw Danielsson, M
- Titel: Kompetensbaserad rekrytering, intervjuteknik och testning
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Natur o kultur
- Kommentar: 190 s.
- Författare/red: Prien, L
- Titel: Rekrytering och urval
- Ort: Lund
- Upplaga: 1992
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 266 s.
- Författare/red: Vedung, E
- Titel: Utvärdering i politik och förvaltning
- Ort: Lund
- Upplaga: 1998
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 260 s.
Moment 4
- Författare/red: Ds 2000:69
- Titel: Alla är lika olika - mångfald i arbetslivet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000
- Förlag: Näringslivsdepartementet
- Webbadress: http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/1863
- Författare/red: Hällsten, Freddy & Tengblad, Stefan
- Titel: Medarbetarskap i praktiken
- Ort: Lund
- Upplaga: 2006
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: (Valda delar ca: 150 s)
- Författare/red: Pettersson, Lena
- Titel: Genus i och som organisation. Översikt om svensk arbetslivsforskning med genusperspektiv
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Santérus Förlag
- Kommentar: 244 s.
- Författare/red: Pommer-Nilsson Peter
- Titel: En introduktion till Pedagogik i arbetslivet. Begrepp - Historik - Nutid
- Ort: Umeå
- Upplaga: 2003
- Förlag: Pedagogiska institutionen, Umeå universitet, nr 72
- Webbadress: http://www.pedag.umu.se/personal/nilsson_p/index.htm
- Kommentar: 80 s.
- Författare/red: Thång, Per-Olof
- Titel: Arbetsmarknadens förändring, arbetslöshet och det livslånga lärandet. I SOU (1997:158) Vuxenpedagogik i teori pch praktik - Kunskapslyftet i fokus. En antologi från Kommittén om ett nationellt kunskapslyft för vuxna.
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1997
- Förlag: Fritzes
- Webbadress: http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/22816:jsessionid=aylITISNfobe
- Författare/red: von Otter Carsten
- Titel: Ute och inne i svenskt arbetsliv. Forskare analyserar och spekulerar om trender i framtidens arbete
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003:08
- Förlag: Arbetslivsinstitutet
- Webbadress: http://www.arbetslivsinstitutet.se/publikationer/detaljerad.asp?ID=1350
- Författare/red: Wahl, Anna., Holgersson, Charlotte., Höök, Pia & Linghag, Sophie
- Titel: Det ordnar sig: Teorier om organisation och kön
- Ort: Lund
- Upplaga: 2001
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 214 s.
- Författare/red: Wolvén, Lars-Erik
- Titel: Att utveckla mänskliga resurser i organisationer
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 315 s
Förutom angiven obligatorisk litteratur i delkurs 3 tillkommer ytterligare litteratur enligt lärares anvisning.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket