Pedagogik A, Bet.vet. progr. med datavet./humanvetenskaplig inriktn., 20 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik A, Bet.vet. progr. med datavet./humanvetenskaplig inriktn., 20 poäng
Pedagogics A, 20 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PEAA10
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: A-nivå
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2005-10-04
  • Giltig fr.o.m: 2005-01-17

Syfte

Pedagogik som vetenskaplig disciplin har som huvudsaklig uppgift att beskriva och förklara systematiska påverkansprocesser som syftar till förändra individers beteende mot bestämda mål. Inom pedagogiken behandlas problemområden som uppfostran, utbildning, undervisning och annan systematisk påverkan på individ- institutions- och samhällsnivå. Kursens syfte är att de studerande skall utveckla grundläggande kunskaper inom några av pedagogikens problemområden. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, fältstudier, laborationer samt litteraturstudier. Under kursens gång kommer även kontinuerligt laborationer kring användningen av IT.

Innehåll

Delkurs 1: Beteendevetenskaplig metod, 5 poäng
Module 1: Behaviour Science Methodology, 5 credits
- Att formulera vetenskapliga problem
- Vetenskapliga begrepp och teorier
- Litteratursökning
- Om kvantitativ och kvalitativ forskningsmetodik
- Att skriva vetenskapliga rapporter

Delkurs 2: Pedagogik och samhälle, 5 poäng
Module 2: Education and Society, 5 credits
- Utbildningshistoria
- Utbildning och samhällsförändring
- Utbildning och kön
- Utbildning och klass
- Utbildning arbetslivet

Delkurs 3: Bedömning, rekrytering och urval, 5 poäng
Module 3: Judgement, Recruitment and Selection, 5 credits
- Testteori
- Ped/psyk mätningar
- Intervjuteknik och intervjuträning
- Enkätkonstruktion
- Rekrytering
- Utvärdering

Delkurs 4: Organisationsutveckling och ledarskap i arbetslivet, 5 poäng
Module 4: Organisational Development and Leadership in the Workplace, 5 credits
- Ledarrollen
- Ledare och grupper
- Ledaren inom dig
- Maktteorier
- Ledarstilar
- Ett konsultativt ledarskap
- Allmänna organisationsprinciper
- Organisationsutveckling

Behörighet

Förutom grundläggande behörighet för högskolestudier krävs följande särskilda behörighet:
Den studerande skall ha klarat minst 15 poäng på föregående kurs (termin 1)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Målet är att den studerande efter avslutad kurs skall ha erhållit följande kunskaper:
- En orientering om vetenskaplig problemformulering, begreppsbildning och rapportskrivning. - fördjupade kunskaper i litteratursökning och beteendevetenskaplig forskningsmetodik.
- Grundläggande kunskaper i det nationella utbildningssystemets framväxt och uppgifter under olika perioder i det svenska samhället. Grundläggande kunskaper i den roll och betydelse utbildning har i arbetslivet.
- Grundläggande kunskaper om pedagogisk-psykologiska mätningar och deras användning vid rekrytering, urval och utvärdering.
- Kunskaper om olika ledarfunktioner samt om hur organisationen påverkar arbetslivet.

Examination

20 poäng (30 ECTS-poäng), Bet.vet progr. med datavet/humanbet.inriktn.
Examination sker genom muntliga redovisningar vid seminarier, inlämningsuppgifter och skriftliga prov. Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Godkänd krävs att kursen är genomförd enligt anvisningarna och deltagarna redovisar grundläggande kunskaper om och förståelse för kursens innehåll.
För betyget Väl godkänd krävs förutom kraven för betyget Godkänd att deltagarna också, utifrån goda faktakunskaper, tydligt redovisar förmågan att analysera, reflektera och komma med kreativa lösningar.

Betyg: U, G eller VG

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Andersson, I.
  • Titel: Den uppenbara verkligheten: val av samhällsvetenskaplig metod
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 249
  • Författare/red: Backman, J
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 213
  • Författare/red: Bjereld, U., Demker, M., & Hinnfors, J
  • Titel: Varför vetenskap? Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 150
Moment 2
  • Författare/red: Ellström, P-E, Gustavsson, B & Larsson, S (red)
  • Titel: Livslångt lärande
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 310
  • Författare/red: Josefsson, Anneli
  • Titel: Utbildningens fördelning en fråga om klass?
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: SOU 2003:96, www.regeringen.se
  • Kommentar: 148
  • Författare/red: Mulinari, D., Sandell, K., Schömer, E.
  • Titel: Mer än bara kvinnor och män. Feministiska perspektiv på genus.
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 16
  • Författare/red: Richardson, G
  • Titel: Svensk utbildningshistoria: Skola och samhälle förr och nu
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 211
Moment 3
  • Författare/red: Lindelöw Danielsson, M
  • Titel: Kompetensbaserad rekrytering, intervjuteknik och testning
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Natur o kultur
  • Kommentar: 190
  • Författare/red: Prien, L
  • Titel: Rekrytering och urval
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1992
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 266
  • Författare/red: Vedung, E
  • Titel: Utvärdering i politik och förvaltning
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 260
Moment 4
  • Författare/red: Enquist, A
  • Titel: Förstånd och missförstånd - samtalsmetodik för arbetslivet
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Prisma
  • Kommentar: 149
  • Författare/red: Levine, S. & Crom, M
  • Titel: Ledaren inom dig
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Natur o kultur
  • Kommentar: 224
  • Författare/red: Molin, B
  • Titel: Chef för utveckling och förändring
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 223
  • Författare/red: Rubenowitz, S
  • Titel: Organisationspsykologi och ledarskap
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Akademiförlaget
  • Kommentar: 216
  • Författare/red: Thylefors, I
  • Titel: Ledarskap
  • Ort: Falkenberg
  • Upplaga: 1991
  • Förlag: Natur o kultur
  • Kommentar: 238

Förutom angiven obligatorisk litteratur i delkurs 3 tillkommer ytterligare litteratur enligt lärares anvisning.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15