Pedagogik A, Musik, 20 poäng
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik A, Musik, 20 poäng
Education A, Music, 20 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod:PEAA27
- Ämne huvudområde:Pedagogik
- Nivå:A-nivå
- Högskolepoäng:30
- Fördjupning vs. Examen:- - Ingen angiven
- Utbildningsområde:Övrigt 100%
- Ansvarig fakultet:Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution:Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd:2005-10-04
- Senast ändrad:2006-05-31
- Giltig fr.o.m:2006-09-04
Syfte
Kursens syfte är att visa på de didaktiska grunderna för musikaktiviteter i förskolan samt grundskolans tidiga åldrar.
Lärandemål
Den studerande skall:
- kunna använda förvärvade kunskaper i sång och spel i ett musikpedagogiskt arbete
- tillägna sig grundläggande kunskaper om musikens olika uttrycksmöjligheter
- fördjupa förmåga att reflektera över den egna musikaliska utvecklingen
- erhålla kunskap om musikaliska aktiviteters kreativa och sociala sidor
- kunna planera och genomföra musikaktiviteter
Innehåll
Musik, 20 poäng, (30 ECTS)
Kursen består av två delkurser med följande innehåll:
Delkurs 1: Musikens grunder, 10 poäng (15 ECTS)
- Ackordspel på gitarr/piano
- Baskunskaper i ensemblespel
- Melodispel på gitarr/piano
- Musikteori och harmonilära
- Rörelse
- Röstträning
- Sång - unisont och i stämmor
Delkurs 2: Musikens möjligheter, 10 poäng (15 ECTS)
- Egen didaktisk fördjupning
- Ensembleledning
- Körsång
- Musikdidaktik i förskola/skola
- Musiklyssning
- Musikskapande
- Musikämnet i de aktuella styrdokumenten
- Utveckling och fördjupning av ensemblespel
Behörighet
Grundläggande behörighet
Kursbeskrivning
Kursen kan läsas som specialisering i lärarutbildningen eller som fristående kurs.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar, litteraturstudier, praktiska tillämpningar samt seminarier.
Examination
Examination sker inom ramen för undervisningen genom seminarier, inlämningsuppgifter samt skriftliga och muntliga redovisningar. Den lärarledda undervisningen i kursen utgörs till stor del av praktiska övningar och tillämpningar. På grund av detta är deltagande i undervisningen i sin helhet obligatorisk.
För att erhålla betyget Godkänd krävs att:
-samtliga uppgifter i kursen ska vara genomförda av den studerande enligt givna instruktioner
-den studerande i redovisning och dokumentation av sina uppgifter visat att han/hon tagit till sig innehållet i kursens litteratur, seminarier och föreläsningar
-den studerande aktivt skall ha deltagit i kursens olika moment
För att erhålla betyget Väl Godkänd krävs att:
-den studerande visat hög ambitionsnivå och väl utvecklad förmåga att genomföra kursens olika uppgifter
-exempel på den studerandes idérikedom/originalitet ska finnas med och tydligt kunna urskiljas som inslag i de praktiska examinationsuppgifterna
-den studerande visat god förmåga att reflektera över kursens innehåll
För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen skall den studerande ha betyget Väl Godkänd på delkurs 1 alt 2 samt även på den skriftliga examinationen i musikteori och den egna didaktiska fördjupningen.
Begränsning av examination
Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen. Se Mittuniversitetets studieorganisationsdokument.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Ny tentamen i betygshöjande syfte (plussning) får ej förekomma inom Mittuniversitetet.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Aulin-Gråhamn, Lena & Thavenius, Jan
- Titel: Kultur och estetik i skolan
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2003
- Förlag: Malmö högskola
- Kommentar: 270 s.
- Författare/red: Björkvold, Jon Roar
- Titel: Den musiska människan: Barnet, sången och lekfullheten genom livets faser
- Ort: Hässelby
- Upplaga: 2005
- Förlag: Runa
- Kommentar: 269 s.
- Författare/red: Davies, Bronwyn
- Titel: Hur flickor och pojkar gör kön
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Liber
- Kommentar: 228 s.
- Författare/red: Gren, Katarina & Nilsson, Birger
- Titel: Musikskatten
- Ort: Mölndal
- Upplaga: 1997
- Förlag: Lutfisken
- Kommentar: 280 s.
- Författare/red: Gren, Katarina & Nilsson, Birger
- Titel: Tips- och idébok: Musikskatten
- Ort: Mölndal
- Upplaga: 2005
- Förlag: Lutfisken
- Kommentar: 351 s.
- Författare/red: Gummesson Tord
- Titel: Musikalisk språklära
- Ort: Danderyd
- Upplaga: 1993
- Förlag: Warner/Chapell
- Kommentar: 31 s.
- Författare/red: Ingelf, Sten
- Titel: Praktisk harmonilära och ackordspel: Faktadel
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Rahms
- Kommentar: 175 s.
- Författare/red: Ingelf, Sten
- Titel: Praktisk harmonilära och ackordspel: Övningsdel
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Rahms
- Kommentar: 64 s.
- Författare/red: Palmquist, Hans & Nilsson, Carl-Gustav
- Titel: Bruksklaver del 1
- Ort: Moholm
- Upplaga: 1996
- Förlag: Notposten
- Kommentar: 62 s.
- Författare/red: Palmquist, Hans & Nilsson, Carl-Gustav
- Titel: Bruksklaver del 2
- Ort: Moholm
- Upplaga: 1996
- Förlag: Notposten
- Kommentar: 62 s.
- Författare/red: Rostvall, Anna-Lena & West, Tore
- Titel: Handlingsutrymme: Om utvecklingsarbete i musikundervisning. Praktiskt utvecklingsarbete
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: KMH
- Kommentar: 64 s.
- Författare/red: Uddén, Berit
- Titel: Tanke-Visa-Språk
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 151 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Grundskolan: Kursplaner och betygskriterier
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000
- Förlag: Fritzes
- Kommentar: 117 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Grundskolan: Kursplaner och betygskriterier. Kommentarer
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000
- Förlag: Fritzes
- Kommentar: 56 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Fritzes
- Kommentar: 37 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Fritzes
- Kommentar: 19 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för förskolan, Lpfö 98
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Fritzes
- Kommentar: 16 s.
Referenslitteratur
- Författare/red: Hallström, Lennart
- Titel: Lär dig spela Djembe
- Ort: Mölndal
- Upplaga: 1999
- Förlag: Lutfisken
- Kommentar: 51 s.
- Författare/red: Nyman, Eva
- Titel: Stora musikboken
- Ort: Varberg
- Upplaga: 1995
- Förlag: Argument
- Kommentar: 177 s.
Litteraturen ingår i båda delkurserna. Litteratur som kompletterar delkurserna omfattande 10% väljs av den studerande i samråd med ansvarig lärare.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket