Pedagogik A, Musik, 20 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik A, Musik, 20 poäng
Pedagogic A, Music, 20 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod:PEAA27
  • Ämne huvudområde:Pedagogik
  • Nivå:A-nivå
  • Högskolepoäng:30
  • Fördjupning vs. Examen:- - Ingen angiven
  • Utbildningsområde:Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet:Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution:Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd:2005-10-04
  • Senast ändrad:2006-01-19
  • Giltig fr.o.m:2006-01-19

Syfte

Kursens syfte är att ge kompetens för att undervisa i musik i de tidiga åldrarna samt ge en god beredskap för att integrera musiken i det övriga kunskapsarbetet.

Lärandemål

Kursens mål är att den studerande skall:
- kunna använda sin förvärvade kunskap i sång och spel i ett musikpedagogiskt arbete
- ha tillägnat sig grundläggande kunskaper om musikens olika uttrycksmöjligheter
- fördjupa sin förmåga att reflektera över sitt eget lärande
- ha kunskap om musikverksamhetens kreativa och sociala sidor
- kunna planera och genomföra musikaktiviteter

Innehåll

Delkurs 1: Musikens grunder, 10 poäng
Module 1: Musical foundations, 10 credits

- Sång - unisont och i stämmor.
- Röstträning
- Musikteori och harmonilära
- Ackordspel på gitarr/piano
- Melodispel på gitarr/piano
- Baskunskaper i ensemblespel
- Rörelse
- Utveckla sin egen förmåga att metodiskt och didaktiskt använda musik i pedagogiska sammanhang

Delkurs 2: Musikens möjligheter, 10 poäng
Module 2: Musical opportunities, 10 credits

- Musiklyssning
- Musikskapande
- Utveckling och fördjupning av ensemblespel
- Ensembleledning
- Körsång
- Didaktiska perspektiv på musik i förskola/skola
- Egen didaktisk fördjupning
- Musikämnet i de aktuella styrdokumenten

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Undervisningen präglas av ett problematiserande förhållningssätt och bedrivs i form av föreläsningar, praktiska tillämpningar, gruppövningar, litteraturstudier samt seminarier. Kursen kan läsas som specialisering i lärarutbildningen eller som fristående kurs.

Examination

20 poäng (30 ECTS-poäng), Musik
Examination sker inom ramen för undervisningen genom seminarier, inlämningsuppgifter samt skriftliga och muntliga redovisningar. Den lärarledda undervisningen i kursen utgörs till stor del av praktiska övningar och tillämpningar. På grund av detta är deltagande i undervisningen i sin helhet obligatorisk.

Som betyg används något av uttrycken Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Bedömningsgrunden för Godkänd är att:
1) samtliga uppgifter i kursen ska vara genomförda av den studerande enligt givna instruktioner
2) den studerande ska i redovisning och dokumentation av sina uppgifter visa att han/hon tagit till sig innehållet i kursens litteratur, seminarier och föreläsningar
3) den studerande ska aktivt ha deltagit i kursens olika moment

Bedömningsgrunden för Väl Godkänd är att:
1) den studerande visat hög ambitionsnivå och väl utvecklad förmåga att genomföra kursens olika uppgifter
2) exempel på den studerandes idérikedom/originalitet ska finnas med och tydligt kunna urskiljas som inslag i de praktiska examinationsuppgifterna
3) den studerande ska i de skriftliga examinationsuppgifterna visa på god förmåga att reflektera över innehållet samt innehållet i relation till kurslitteraturen

För att få Väl Godkänd på kursen skall studenten ha VG på delkurs 1 alt 2 samt VG på skriftlig examination i musikteori och egen didaktisk fördjupning.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94)
  • Upplaga: 1994
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/pdf/skolfs1994-1s.pdf
  • Författare/red: Aulin-Gråhamn, Lena & Thavenius, Jan
  • Titel: Kultur och estetik i skolan
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Malmö högskola
  • Kommentar: 270
  • Författare/red: Björkvold, Jon Roar
  • Titel: Den musiska människan. Barnet, sången och lekfullheten genom livets faser
  • Ort: Hässelby
  • Upplaga: 1991
  • Förlag: Runa förlag
  • Kommentar: 269
  • Författare/red: Gren, Katarina & Nilsson, Birger
  • Titel: Musikskatten
  • Ort: Mölndal
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Lutfisken
  • Kommentar: 280
  • Författare/red: Gren, Katarina & Nilsson, Birger
  • Titel: Tips- och idébok, Musikskatten
  • Ort: Mölndal
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Lutfisken
  • Kommentar: 280
  • Författare/red: Gummesson Tord
  • Titel: Musikalisk språklära
  • Ort: Danderyd
  • Upplaga: 1993
  • Förlag: Warner/Chapell
  • Kommentar: 31
  • Författare/red: Ingelf, Sten
  • Titel: Praktisk Harmonilära och Ackordspel. Faktadel
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Rahms
  • Kommentar: 175
  • Författare/red: Ingelf, Sten
  • Titel: Praktisk Harmonilära och Ackordspel. Övningsdel
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Rahms
  • Kommentar: 64
  • Författare/red: Palmquist, Hans & Nilsson, Carl-Gustav
  • Titel: Bruksklaver Del 1
  • Ort: Moholm
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Notposten AB
  • Kommentar: 62
  • Författare/red: Palmquist, Hans & Nilsson, Carl-Gustav
  • Titel: Bruksklaver Del 2
  • Ort: Moholm
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Notposten AB
  • Kommentar: 62
  • Författare/red: Rostvall, Anna-Lena & West, Tore
  • Titel: Handlingsutrymme: om utvecklingsarbete i musikundervisning. Praktiskt utvecklingsarbete
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: KMH förlag
  • Kommentar: 64
  • Författare/red: Statens skolverk
  • Titel: Grundskolan: kommentarer till kursplaner och betygskriterier
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Fritzes offentliga publikationer
  • Kommentar: 56
  • Författare/red: Statens skolverk
  • Titel: Grundskolan: kursplaner och betygskriterier
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Fritzes offentliga publikationer
  • Kommentar: 117
  • Författare/red: Uddén, Berit
  • Titel: Tanke-Visa-Språk
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 151
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Kommentarer till grundskolans kursplaner & betygskriterier
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Utbildningsdepartementet
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Utbildningsdepartementet
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för förskolan, Lpfö98
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Fitzes

Referenslitteratur

  • Författare/red: Hallström, Lennart
  • Titel: Lär dig spela Djembe
  • Ort: Mölndal
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Lutfisken AB
  • Kommentar: 51
  • Författare/red: Nyman, Eva
  • Titel: Stora Musikboken
  • Ort: Varberg
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Argument Förlag AB
  • Kommentar: 177

Litteraturen ingår i båda delkurserna. Litteratur som kompletterar delkurserna väljs av de studerande i samråd med ansvarig lärare.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15