Pedagogik A, Musik, 20 poäng
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik A, Musik, 20 poäng
Music
Allmänna data om kursen
- Kurskod:PEAA27
- Ämne huvudområde:Pedagogik
- Nivå:A-nivå
- Högskolepoäng:30
- Fördjupning vs. Examen:- - Ingen angiven
- Utbildningsområde:Övrigt 100%
- Ansvarig fakultet:Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution:Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd:2005-10-04
- Giltig fr.o.m:2005-09-05
Syfte
Kursen kan läsas som specialisering i lärarutbildningen eller som fristående kurs.
Kursens syfte är att ge kompetens för att undervisa i musik i de tidiga åldrarna samt ge en god beredskap för att integrera musiken i det övriga kunskapsarbetet.
Kursens mål är att den studerande skall:
- kunna använda sin förvärvade kunskap i sång och spel i ett musikpedagogsikt arbete
- ha tillägnat sig grundläggande kunskaper om musikens olika uttrycksmöjligheter
- fördjupa sin förmåga att reflektera över sitt eget lärande
- ha kunskap om musikverksamhetens kreativa och sociala sidor
- kunna planera och genomföra musikaktiviteter
Innehåll
Delkurs 1: Musikens grunder, 10 poäng
Module 1: Musical foundations, 10 credits
- Sång - unisont och i stämmor.
- Röstträning
- Musikteori och harmonilära
- Ackordspel på gitarr/piano
- Melodispel på gitarr/piano
- Baskunskaper i ensemblespel
- Rörelse
- Utveckla sin egen förmåga att metodiskt och didaktiskt använda musik i pedagogiska sammanhang
Delkurs 2: Musikens möjligheter, 10 poäng
Module 2: Musical opportunities, 10 credits
- Musiklyssning
- Musikskapande
- Utveckling och fördjupning av ensemblespel
- Ensembleledning
- Körsång
- Didaktiska perspektiv på musik i förskola/skola
- Egen didaktisk fördjupning
- Musikämnet i de aktuella styrdokumenten
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Undervisningen präglas av ett problematiserande förhållningssätt och bedrivs i form av föreläsningar, praktiska tillämpningar, gruppövningar, litteraturstudier samt seminarier.
Examination
20 poäng (30 ECTS-poäng), Musik
Examination sker inom ramen för undervisningen genom seminarier, inlämningsuppgifter samt skriftliga och muntliga redovisningar. Den lärarledda undervisningen i kursen utgörs till stor del av praktiska övningar och tillämpningar. På grund av detta är deltagande i undervisningen i sin helhet obligatorisk.
Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Bedömningsgrunden för Godkänd är att:
1) samtliga uppgifter i kursen ska vara genomförda av den studerande enligt givna instruktioner
2) den studerande ska i redovisning och dokumentation av sina uppgifter visa att han/hon tagit till sig innehållet i kursens litteratur, seminarier och föreläsningar
3) den studerande ska aktivt ha deltagit i kursens olika moment
Bedömningsgrunden för Väl Godkänd är att:
1) den studerande visat hög ambitionsnivå och väl utvecklad förmåga att genomföra kursens olika uppgifter
2) exempel på den studerandes idérikedom/originalitet ska finnas med och tydligt kunna urskiljas som inslag i de praktiska examinationsuppgifterna
3) den studerande ska i de skriftliga examinationsuppgifterna visa på god förmåga att reflektera över innehållet samt innehållet i relation till kurslitteraturen
För att få Väl Godkänd på kursen skall studenten ha VG på delkurs 1 alt 2 samt VG på skriftlig examination i musikteori och egen didaktisk fördjupning.
Betyg: U, G eller VG
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94)
- Upplaga: 1994
- Webbadress: http://www.skolverket.se/pdf/skolfs1994-1s.pdf
- Författare/red: Aulin-Gråhamn, Lena & Thavenius, Jan
- Titel: Kultur och estetik i skolan
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2003
- Förlag: Malmö högskola
- Kommentar: 270
- Författare/red: Björkvold, Jon Roar
- Titel: Den musiska människan. Barnet, sången och lekfullheten genom livets faser
- Ort: Hässelby
- Upplaga: 1991
- Förlag: Runa förlag
- Kommentar: 269
- Författare/red: Gren, Katarina & Nilsson, Birger
- Titel: Musikskatten
- Ort: Mölndal
- Upplaga: 1997
- Förlag: Lutfisken
- Kommentar: 280
- Författare/red: Gren, Katarina & Nilsson, Birger
- Titel: Tips- och idébok, Musikskatten
- Ort: Mölndal
- Upplaga: 1998
- Förlag: Lutfisken
- Kommentar: 280
- Författare/red: Gummesson Tord
- Titel: Musikalisk språklära
- Ort: Danderyd
- Upplaga: 1993
- Förlag: Warner/Chapell
- Kommentar: 31
- Författare/red: Hallström, Lennart
- Titel: Lär dig spela Djembe
- Ort: Mölndal
- Upplaga: 1999
- Förlag: Lutfisken AB
- Kommentar: 51
- Författare/red: Ingelf, Sten
- Titel: Praktisk Harmonilära och Ackordspel. Faktadel
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Rahms
- Kommentar: 175
- Författare/red: Ingelf, Sten
- Titel: Praktisk Harmonilära och Ackordspel. Övningsdel
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Rahms
- Kommentar: 64
- Författare/red: Nyman, Eva
- Titel: Stora Musikboken
- Ort: Varberg
- Upplaga: 1995
- Förlag: Argument Förlag AB
- Kommentar: 177
- Författare/red: Palmquist, Hans & Nilsson, Carl-Gustav
- Titel: Bruksklaver Del 1
- Ort: Moholm
- Upplaga: 1996
- Förlag: Notposten AB
- Kommentar: 62
- Författare/red: Palmquist, Hans & Nilsson, Carl-Gustav
- Titel: Bruksklaver Del 2
- Ort: Moholm
- Upplaga: 1996
- Förlag: Notposten AB
- Kommentar: 62
- Författare/red: Rostvall, Anna-Lena & West, Tore
- Titel: Handlingsutrymme: om utvecklingsarbete i musikundervisning. Praktiskt utvecklingsarbete
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: KMH förlag
- Kommentar: 64
- Författare/red: Statens skolverk
- Titel: Grundskolan: kommentarer till kursplaner och betygskriterier
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000
- Förlag: Fritzes offentliga publikationer
- Kommentar: 56
- Författare/red: Statens skolverk
- Titel: Grundskolan: kursplaner och betygskriterier
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000
- Förlag: Fritzes offentliga publikationer
- Kommentar: 117
- Författare/red: Uddén, Berit
- Titel: Tanke-Visa-Språk
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 151
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Kommentarer till grundskolans kursplaner & betygskriterier
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Utbildningsdepartementet
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Utbildningsdepartementet
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för förskolan, Lpfö98
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Fitzes
Litteraturen ingår i båda delkurserna. Litteratur som kompletterar delkurserna väljs av de studerande i samråd med ansvarig lärare.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket