Pedagogik A, Undervisn./annan ped. verks.het i förskola o förskoleklass, 20 poäng
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik A, Undervisn./annan ped. verks.het i förskola o förskoleklass, 20 poäng
Teaching and Early Childhood education in preeschool
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PEAA44
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: A-nivå
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2005-10-04
- Giltig fr.o.m: 2005-09-05
Syfte
Kursen syftar till att ge de studerande teoretiska och tillämpade kunskaper om barns utveckling och lärande. Kursen syftar också till att utveckla de studerandes kunskaper om förskolan som pedagogisk kontext för barns utveckling och lärande. Betydelser av begrepp som värdegrund, mångkultur, livslångt lärande och omsorg problematiseras.
Innehåll
Barns emotionella, sociala, motoriska, intellektuella och språkliga utveckling.
Hälsofostran, barnsjukdomar.
Att bli och att vara förälder, föräldrasamverkan i förskolan.
Att arbeta med små barn i förskolan (1-5 år).
Att arbeta med barn i förskoleklass ( 6-åringar).
Behörighet
Grundläggande behörighet
Kursbeskrivning
Kursen genomföres i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, gruppdiskussioner och fältstudier. Kursen avser att ge en yrkesinriktad specialisering för dig som ämnar ta ut en lärarexamen riktad mot undervisning i förskola eller förskoleklass. Kursen kan även läsas som kompetensutveckling av dig som redan är pedagogisk yrkesverksam inom berörda arbetsområden.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
För att utveckla kunskap inom området skall den studerande
- kunna organisera lärande i förskola och förskoleklass utifrån barns utveckling, mognad och behov
- kunna tillämpa olika metoder för att utveckla en tillitsfull relation mellan hem och förskola
Examination
20 poäng (30 ECTS-poäng), Undervisn./annan ped. verksamhet i förskola o förskoleklass
Examination sker genom muntliga och skriftliga redovisningar/prov, seminarier och inlämningsuppgifter. Seminarier, gruppdiskussioner och övriga i kursen angivna examinerande avsnitt är obligatoriska moment.
Som betyg används något av uttrycken Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För godkänt krävs:
- närvaro och deltagande vid gruppövningar och seminarier
- godkänt genomförd uppgift i grupp
- godkänt genmfört individuellt arbete med muntlig redovisning. Den skriftliga rapporten skall vara uppbyggd utifrån den anvisade mallen, samt påvisa goda kunskaper om det valda området. I diskussionen krävs ett reflekterande och kritiskt granskande förhållningssätt
För väl godkänt krävs:
- förutom betygskriterierna för godkänt krävs att den skriftliga rapporten också visar på ett problematiserande och jämförande förhållningssätt, samt hög språklig nivå
- att redovisningarna innehåller välgrundade motiveringar med koppling till kurslitteraturen
- att de muntliga redovisningarna är varierande och innehållsrika
Betyg: U, G eller VG
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Abrahamsen, G
- Titel: Det nödvändiga samspelet
- Ort: Lund
- Upplaga: 1999
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 214
- Författare/red: Bozarslan, A
- Titel: Möte med mångfald - förskolan som arena för integration
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Runa förlag AB
- Kommentar: 126
- Författare/red: Brodin, M & Hylander, I
- Titel: Att bli sig själv. Daniel Sterns teori i förskolans vardag
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Liber AB
- Kommentar: 122
- Författare/red: Fagerli, O., Lillemyr, O.F. & Söbstad F
- Titel: Vad är förskolepedagogik?
- Ort: Lund
- Upplaga: 2001
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 236
- Författare/red: Gotvassli, K-Å
- Titel: En kompetent förskolepersonal. Om personal- och kompetensutveckling i förskolan
- Ort: Lund
- Upplaga: 2002
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 234
- Författare/red: Grandelius, B
- Titel: Samtalsmetodik i förskola
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1996
- Förlag: Förskolans förlag
- Kommentar: 48
- Författare/red: Hjort, M-L
- Titel: Barns tankar om lek - en undersökning av hur barn uppfattar leken i förskolan
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1996
- Förlag: Almqvist & Wiksell international. (Studia Psychologica et Paedagogica series nr 124
- Kommentar: 228
- Författare/red: Johansson, E
- Titel: Små barns etik
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Liber AB
- Kommentar: 192
- Författare/red: Johansson, Eva & Pramling Samuelsson, Ingrid (red.)
- Titel: Förskolan - barns första skola!
- Ort: Lund
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Pramling Samuelsson, I
- Titel: Förskoleklassen och integration med skolan - hinder och möjligheter
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000
- Förlag: Skolverket
- Kommentar: 65
- Författare/red: Pramling Samuelsson, I
- Titel: Lek och lärande
- Upplaga: 2002
- Förlag: Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik och didaktik. Rapport nr 2002:04
- Kommentar: 140
- Författare/red: Pramling Samuelsson, I & Mauritzson U
- Titel: Att lära som sexåring
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1997
- Förlag: Skolverket, Liber distritution
- Kommentar: 95
- Författare/red: Sommer, D
- Titel: Barndomspsykologi - utveckling i en förändrad värld
- Upplaga: 1997
- Förlag: Runa förlag AB
- Kommentar: 207
- Författare/red: Williams, P., Sheridan S., & Pramling Samuelsson, I
- Titel: Barns samlärande - en forskningsöversikt
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Liber AB
- Kommentar: 120
Tillkommer valbar litteratur ca 1000 sidor.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket