Pedagogik A, Underv./annan ped. verksamhet i gr.sk.tid. år o fritidshem, 20 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik A, Underv./annan ped. verksamhet i gr.sk.tid. år o fritidshem, 20 poäng
Teach./other activities in elementary, aft.school progr.

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PEAA45
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: A-nivå
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2005-10-04
  • Giltig fr.o.m: 2005-01-17

Syfte

Kursen avser att ge en yrkesinriktad specialisering för dig som ämnar ta ut lärarexamen riktad mot grundskolans tidigare år eller fritidshem. Kursen kan även läsas som kompetensutveckling av dig som redan är pedagogiskt yrkesverksam inom berörda arbetsområden.

Innehåll

Kursen mål är att den studerande skall:
- Utveckla kunskaper om fritidshemmet, skolan och andra
fritidsverksamheter.
- Utveckla kunskap om barn och ungdomars villkor och kulturer ur ett historiskt, internationellt,
interkulturellt och genusperspektiv.
- Inhämta kunskaper om barns utveckling genom lek och drama/rörelse
- Inhämta kunskaper om friluftslivets betydelse i skola och fritidsverksamhet.
- Utveckla praktiska friluftsfärdigheter
- Inhämta kunskaper om naturkontakt och upplevelsebaserat lärande

Kursens innehåll
I kursen ingår studier om att arbeta i fritidshem/skola, arbetslag, värdegrundsfrågor, tematiskt arbetssätt, uteverksamhet/äventyrspedagogik, relationer och socialt samspel.
I kursen ingår att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera pedagogisk verksamhet.
Skolbarnsomsorgen i ett historiskt perspektiv.
Olika samverkansformer föräldrar- skola - fritidshem - fritidsverksamheter
Styrdokumenten - Barnkonventionen.
Barn och ungdomars fritid.
Lek och kulturaktiviteter
Utomhuspedagogik/äventyrspedagogik.
Praktiska tillämpningar med barn/ungdomsgrupper
Matematik didaktik i skola/fritidshem
Läsutvecklings/inlärning i skola/fritidshem

Behörighet

Grundläggande behörighet

Kursbeskrivning

Kursen läses i normal studietakt (helfart) dagtid.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Kursen genomföres i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, gruppdiskussioner och fältstudier utomhus.

Examination

20 poäng (30 ECTS-poäng), Underv./annan ped.verks.het i gr.sk. tid. år o fritidshem
Examination sker genom muntliga och skriftliga redovisningar/prov, seminarier och inlämningsuppgifter. Ledarskapsövningar som genomförs och bedöms.
Betyg: U, G eller VG

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94)
  • Upplaga: 1994
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/pdf/skolfs1994-1s.pdf
  • Författare/red: Berggren, L
  • Titel: Fritidskulturer
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Boija, E
  • Titel: Ungdoms- och föreningsarbete
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Bonnier utbildning
  • Kommentar: 170
  • Författare/red: Brugge, B
  • Titel: Friluftslivets pedagogik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 249
  • Författare/red: Buckhöj-Lago, L
  • Titel: Utvecklingssamtal
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Gothia
  • Kommentar: 143
  • Författare/red: Byreús, K
  • Titel: Du har huvudrollen i ditt liv
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 192
  • Författare/red: Dahlgren, L-O
  • Titel: Utomhuspedagogik: Boklig bildning och sinnlig erfarenhet
  • Ort: Linköping
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Linköpings universitet
  • Kommentar: 59
  • Författare/red: Drougge, S
  • Titel: Miljömedvetande genom lek och äventyr i naturen
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Friluftsfrämjandet
  • Kommentar: 186
  • Författare/red: Hammarberg, T
  • Titel: Mänskliga rättigheter: konventionen om barnets rättigheter
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Utrikesdep. Regeringskansliet
  • Kommentar: 60
  • Författare/red: Johansson, I
  • Titel: Vägar till pedagogiken i förskola och fritidshem
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 140
  • Författare/red: Klang, G & Skoglund, G
  • Titel: Utebildning naturligtvis!
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1992
  • Förlag: Friluftsfrämjandet/Stiftelsen Håll Sverige rent
  • Kommentar: 67
  • Författare/red: Kärrby, G (red.)
  • Titel: Skolan möter förskolan och fritidshemmet
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 163
  • Författare/red: Lindar, P
  • Titel: Fritidsboken
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Bonnier utbildning
  • Kommentar: 180
  • Författare/red: Lindqvist, G
  • Titel: Lekens estetik
  • Ort: Karlstad
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Högskolan, Karlstad
  • Kommentar: 295
  • Författare/red: Moyles, J R
  • Titel: Släpp in leken i skolan
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Runa
  • Kommentar: 1995
  • Författare/red: Nemert, E
  • Titel: Öppna för samtal
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 174
  • Författare/red: Olsson, T
  • Titel: Skolgården: det gränslösa uterummet
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 158
  • Författare/red: Rohlin, M
  • Titel: Att styra i namn av barns fritid
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: HLS förlag
  • Kommentar: 220
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Allmänna råd med kommentarer för fritidshem
  • Upplaga: 1999
  • Kommentar: 50
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Möten för utveckling - om utvecklingssamtal
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Statens skolverk
  • Kommentar: 69
  • Författare/red: Ursberg, M
  • Titel: Det möjliga mötet: en studie av fritidspedagogers förhållningssätt i samspel med barngrupper inom skolbarnsmsorgen
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Almqvist & Wiksell
  • Kommentar: 259
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: 20

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15