Pedagogik A, Specialpedagogik, Specialisering, 20 poäng
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik A, Specialpedagogik, Specialisering, 20 poäng
Education A, Special Needs Education, 20 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PEAA47
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: A-nivå
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2005-10-04
- Senast ändrad: 2006-11-28
- Giltig fr.o.m: 2007-01-22
Syfte
Kursen syftar till de studerande ska behärska grundläggande specialpedagogiska perspektiv och teorier för att utveckla ett inkluderande specialpedagogiskt syn- och förhållningssätt på organisations-, grupp- och individnivå, med relevans för förskola, fritidshem och skola.
Lärandemål
Delkurs 1: Specialpedagogiska grunder
Den studerande skall
- kunna analysera och reflektera utifrån olika specialpedagogiska perspektiv
- kunna skilja på och beskriva begreppen segregering, integrering och inkludering och dess tillämpning i förskola, fritidshem och skola
- tillägna sig kunskap om de lagar och föreskrifter som finns gällande barn och ungdomar i behov av stöd
Delkurs 2: Goda miljöer för lärande
Den studerande skall
- tillägna sig en fördjupad kunskap om och kunna motverka grupprocesser som kan leda till konflikter kränkningar och mobbning
- utifrån barnens behov och förutsättningar kunna planera och genomföra förändringar i lärandemiljön
Delkurs 3: Specialpedagogiska områden
Den studerande skall
- tillägna sig en fördjupad kunskap om olika funktionshinder och barn som utmanar
- tillägna sig och tillämpa olika pedagogiska strategier inom specialpedagogiska områden
Delkurs 4: Att arbeta med åtgärdsprogram
Den studerande skall
- kunna planera och genomföra pedagogiska kartläggningar för att använda dessa som redskap för att formulera, genomföra och utvärdera individuella utvecklingsplaner och åtgärdsprogram
- utifrån ett vetenskapligt synsätt kunna lokalisera och precisera det stöd som barn och ungdomar med funktionshinder behöver
Innehåll
Kursen består av fyra delkurser med följande omfattning och innehåll:
Delkurs 1: Specialpedagogiska grunder, 5 poäng, (7,5 ECTS)
- Inkludering/Integrering/Segregering
- Specialpedagogik i ett historiskt och samhälleligt perspektiv
- Specialpedagogiskt förhållningssätt
- Specialpedagogiska föreskrifter och lagar
Delkurs 2: Goda miljöer för lärande, 5 poäng, (7,5 ECTS)
- Grupprocesser och konflikthantering
- Kränkande behandling och mobbing
- Lärandemiljöer
Delkurs 3: Specialpedagogiska områden, 5 poäng, (7,5 ECTS)
- Barn och ungdomar som far illa
- Funktionshinder
- Sociala och emotionella svårigheter
Delkurs 4: Att arbeta med åtgärdsprogram, 5 poäng, (7,5 ECTS)
- Forskningsmetodik
- Samtal som specialpedagogisk metod
- Specialpedagogiska utvärderingsprocesser
- Åtgärdsprogram och individuella utvecklingsplaner
Behörighet
Genomgången AU1, samt inriktning om minst 40 poäng eller avslutad lärarexamen.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, studiegruppsdiskussioner och övningar, seminarier och fältstudier.
Examination
Examination sker inom ramen för undervisningen genom seminarier, inlämningsuppgifter, samt skriftliga och muntliga redovisningar. Den lärarledda undervisningen i kursen utgörs till stor del av praktiska övningar och tillämpningar. På grund av detta är deltagande i undervisningen i sin helhet obligatorisk.
För att erhålla betyget Godkänd krävs att:
- samtliga uppgifter i kursen ska vara genomförda av den studerande enligt givna instruktioner
- den studerande i redovisning och dokumentation av sina uppgifter visat att han/hon tagit till sig innehållet i kursens litteratur, seminarier och föreläsningar
- den studerande aktivt skall ha deltagit i kursens olika moment
För att erhålla betyget Väl Godkänd krävs att:
- den studerande i de skriftliga uppgifterna ska visa på ett problematiserande och jämförande förhållningssätt, samt hög språklig nivå
- att redovisningarna innehåller välgrundade motiveringar med koppling till kurslitteraturen
- att de muntliga redovisningarna är varierande och innehållsrika
För att erhålla betyget Väl Godkänd på hela kursen skall den studerande ha betyget Väl Godkänd på minst tre av de fyra delkurserna.
.
Begränsning av examination
Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt på kursen. Se Mittuniversitetets studieorganisationsdokument
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Allmänna råd för fritidshem
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1999
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se/pdf/skolfs1994-476.pdf
- Kommentar: Ingår i alla delkurserna 50 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Fritzes
- Kommentar: Ingår i alla delkurserna 20 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för förskolan, Lpfö98
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Fritzes
- Kommentar: Ingår i alla delkurserna 16 s.
Moment 1
- Författare/red: Andersson, Inga
- Titel: Samverkan för barn som behöver
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1999
- Förlag: HLS förlag
- Kommentar: 240 s.
- Författare/red: Brodin, Jane& Lindström, Peggy
- Titel: Perspektiv på IKT och lärande
- Ort: Lund
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 180 s.
- Författare/red: Erdis, Mare
- Titel: Juridik för pedagoger
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 110 s.
- Författare/red: Juul Jesper, Jensen Helle
- Titel: Relationskompetens
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Runa
- Kommentar: 284 s.
- Författare/red: Nilholm, Clas
- Titel: Perspektiv på specialpedagogik
- Ort: Lund
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 111 s.
Moment 2
- Författare/red: Hilmarsson, Hilmar
- Titel: Samtalet med känslomässig intelligens
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 210 s.
- Författare/red: Höistad, Gunnar
- Titel: Mobbning och människovärde
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Informationsförlaget
- Kommentar: 210 s.
- Författare/red: Juul Jesper, Jensen Helle
- Titel: Relationskompetens
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Runa
- Kommentar: 284 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Allmänna råd och kommentarer för arbetet mot alla former av kränkande behandling
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2004
- Förlag: Skolverket
- Kommentar: 25 s.
Moment 3
- Författare/red: Beckman, Vanja
- Titel: ADHD/DAMP - en uppdatering
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 145 s.
- Författare/red: Beckman, Vanna
- Titel: Gång på gång
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000
- Förlag: Natur och Kultur
- Kommentar: 180 s.
- Författare/red: Hindberg, Barbro
- Titel: När omsorgen sviktar: Om barns utsatthet och samhällets ansvar
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1999
- Förlag: Rädda Barnen
- Kommentar: 187 s.
- Författare/red: Johannesson, Eva
- Titel: Barn med socio-emotionella problem
- Ort: Lund
- Upplaga: 1997
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 140 s.
Moment 4
- Författare/red: Hilmarsson, Hilbert
- Titel: Samtalet med känslomässig intelligens
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 210 s.
- Författare/red: Juul Jesper, Jensen Helle
- Titel: Relationskompetens
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Runa
- Kommentar: 284 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Allmänna råd och kommentarer: Den individuella utvecklingsplanen
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Fritzes
- Webbadress: http://www.skolverket.se
- Kommentar: 20 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Att arbeta med särskilt stöd med hjälp av åtgärdsprogram
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: URL: www.skolverket.se
- Kommentar: 18 s.