Pedagogik A, Specialpedagogik, Specialisering, 20 poäng
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik A, Specialpedagogik, Specialisering, 20 poäng
Pedagogics A, Special Education
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PEAA47
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: A-nivå
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2005-10-04
- Senast ändrad: 2006-01-16
- Giltig fr.o.m: 2006-01-19
Syfte
Kursen kan läsas som specialisering i lärarutbildningen. Undervisningen präglas av ett problematiserande förhållningssätt och bedrivs i form av föreläsningar, litteraturstudier, studiegruppdiskussioner, seminarier, praktiska tillämpningar och fältstudier.
Kursen syftar till
att den studerande ska utveckla både sin teoretiska och sin praktiska kompetens inom området att arbeta med ett specialpedagogiskt synsätt på organisations-, grupp- och individinivå.
att den studerande ska ha insikter om arbete med inkluderande arbetssätt
att den studerande ska kunna använda pedagogiska kartläggningar som redskap för att konstruera, genomföra och utvärdera åtgärdsprogam
att utifrån ett vetenskapligt synsätt kunna lokalisera och precisera det stöd som barn och ungdomar med funktionshinder behöver
att utveckla en förmåga att planera och genomföra förändringar i lärmiljön, så att varje elevs förutsättningar och behov tillgodoses inom gruppens/ klassens ramar
att vara väl förtrogen med de grupprocesser som leder till konflikter, kränkningar och mobbning, för att aktivt motverka det inom gruppens/ klassens ramar
Innehåll
Delkurs 1: Specialpedagogiska grunder, 5 poäng
Module 1: Foundations of Special Education 5 credits
Specialpedagogik i ett historiskt/samhällsperspektiv
Specialpedagogiskt förhållningssätt
Inkludering/segregering
Lagar och föreskrifter
Delkurs 2: Goda miljöer för lärande, 5 poäng
Module 2: Good environments of learning, 5 credits
Grupprocesser och konflikthantering
Social kompetens
Kränkande behandling och mobbning
Delkurs 3: Specialpedagogiska områden, 5 poäng
Module 3: Special Education areas, 5 credits
Sociala och emotionella svårigheter
Barn och ungdomar som far illa
Funktionshinder
Delkurs 4: Att arbeta med åtgärdsprogram, 5 poäng
Module 4:, Working with individual special needs plans 5 credits
Kartläggning, observation
Utvärdering/uppföljning
Forskningsmetodik
Samtal
Åtgärdsprogram/ utvecklingsplaner
Behörighet
Förutom grundläggande behörighet för högskolestudier krävs följande särskilda behörighet:
Genomgången AU1, samt inriktning om 40 poäng eller avslutad lärarexamen.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Examination
Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar enskilt och/eller i grupp, seminarier och inlämningsuppgifter. Seminarier, gruppdiskussioner och övriga i kursen angivna examinerande avsnitt är obligatoriska moment. Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För Godkänd krävs:
- närvaro och deltagande vid gruppövningar och seminarieövningar
- godkända genomförda uppgifter i grupp
- godkända genomförda individuella uppgifter, skriftliga och muntliga
redovisningar
- den studerande ska uppvisa goda kunskaper om kursens mål och
innehåll, samt ha ett reflekterande och kritiskt granskande
förhållningssätt.
För Väl godkänd krävs:
- förutom betygskriterierna för godkänt krävs att de skriftliga uppgifterna
också visar på ett problematiserande och jämförande förhållningssätt,
samt hög språklig nivå.
- att redovisningarna innehåller välgrundade motiveringar med koppling till
kurslitteraturen
- att de muntliga redovisningarna är varierande och innehållsrika.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Allmänna råd med kommentarer för fritidshem
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1999
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se/pdf/skolfs1994-476.pdf
- Kommentar: Ingår i alla delkurserna 50 s
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Fritzes
- Kommentar: Ingår i alla delkurserna 16 s
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för förskolan, Lpfö98
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Fritzes
- Kommentar: Ingår i alla delkurserna 16 s
Moment 1
- Författare/red: Andersson, Inga
- Titel: Samverkan för barn som behöver
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1999
- Förlag: HLS förlag
- Kommentar: 240
- Författare/red: Brodin Jane., Lindström, Påg
- Titel: Perspektiv på IKT och lärande
- Ort: Lund
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Danielsson, Lennart & Liljeroth, Ingrid
- Titel: Vägval och växande
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1996
- Förlag: Liber
- Författare/red: Erdis, Mare
- Titel: Juridik för pedagoger
- Ort: Lund:
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 110
- Författare/red: Haug, Peter
- Titel: Pedagogiskt dilemma
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Skolverket
- Kommentar: 61 s.
- Författare/red: Nilholm, C
- Titel: Perspektiv på specialpedagogik
- Ort: Lund
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 111
Moment 2
- Författare/red: Hilmarsson, H.
- Titel: Samtalet med känslomässig intelligens
- Ort: Lund
- Upplaga: 1999
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Hilmarsson, Hilbert
- Titel: Samtalet med känslomässig intelligens
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 210
- Författare/red: Höistad, Gunnar
- Titel: Mobbning och människovärde
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Informationsförlaget
- Kommentar: 150
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Allmänna Råd och kommentarer för arbetet mot alla former av kränkande behandling
- Upplaga: 2004
- Kommentar: 26
- Författare/red: Stensaasen, Svein & Sletta, Olva
- Titel: Grupprocesser
- Upplaga: 2000
- Förlag: Natur och Kultur
- Kommentar: 290 s
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Elevens framgång - skolans ansvar
- Upplaga: 2001
- Förlag: Utbildningsdepartementet
- Kommentar: 58
Moment 3
- Författare/red: Beckman, Vanna
- Titel: ADHD/DAMP - en uppdatering
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 145
- Författare/red: Hindberg, Barbro
- Titel: När omsorgen sviktar. Om barns utsatthet och samhällets ansvar
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1999
- Förlag: Rädda Barnen
- Kommentar: 187
- Författare/red: Johannesson, Eva
- Titel: Barn med socio-emotionella problem
- Ort: Lund
- Upplaga: 1997
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 140
- Författare/red: Kadesjö, Björn
- Titel: Barn med koncentrationssvårigheter
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Liber
- Kommentar: 280
Moment 4
- Författare/red: Ellmin, R
- Titel: Portfolio - ett sätt att arbeta, tänka och lära
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 1999
- Förlag: Gothia
- Kommentar: 166
- Författare/red: Hägg, Kerstin & Kuopa, Svea Maria
- Titel: Professionell vägledning
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Att arbeta med särskilt stöd med hjälp av åtgärdsprogram
- Upplaga: 2001
- Webbadress: http://www.skolverket.se
- Författare/red: Stangvik, Gunnar
- Titel: Individuelle opplärnings- och habiliteringsplaner
- Ort: Oslo
- Upplaga: 2001
- Förlag: Abstrakt förlag
- Kommentar: 199