Pedagogik A, Specialpedagogik, Specialisering, 20 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik A, Specialpedagogik, Specialisering, 20 poäng
Education A, Special Needs Education, 20 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PEAA47
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: A-nivå
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2005-10-04
  • Senast ändrad: 2006-03-31
  • Giltig fr.o.m: 2006-09-04

Syfte

Kursens syfte är att visa, för fritidshem, förskola och skola, grundläggande specialpedagogiska förhållningssätt, perspektiv och teorier rörande organisations-, grupp- och individnivåer

Lärandemål

Delkurs 1: Specialpedagogiska grunder

Den studerande skall
- kunna analysera och reflektera utifrån olika specialpedagogiska perspektiv
- kunna skilja på och beskriva begreppen segregering, integrering och inkludering och dess tillämpning i förskola, fritidshem och skola
- tillägna sig kunskap om de lagar och föreskrifter som finns gällande barn och ungdomar i behov av stöd


Delkurs 2: Goda miljöer för lärande

Den studerande skall
- tillägna sig en fördjupad kunskap om och kunna motverka grupprocesser som kan leda till konflikter kränkningar och mobbning
- utifrån barnens behov och förutsättningar kunna planera och genomföra förändringar i lärandemiljön


Delkurs 3: Specialpedagogiska områden

Den studerande skall
- tillägna sig en fördjupad kunskap om olika funktionshinder och barn som utmanar
- tillägna sig och tillämpa olika pedagogiska strategier inom specialpedagogiska områden


Delkurs 4: Att arbeta med åtgärdsprogram

Den studerande skall
- kunna planera och genomföra pedagogiska kartläggningar för att använda dessa som redskap för att formulera, genomföra och utvärdera individuella utvecklingsplaner och åtgärdsprogram
- utifrån ett vetenskapligt synsätt kunna lokalisera och precisera det stöd som barn och ungdomar med funktionshinder behöver

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser med följande omfattning och innehåll:

Delkurs 1: Specialpedagogiska grunder, 5 poäng, (7,5 ECTS)
- Inkludering/Integrering/Segregering
- Specialpedagogik i ett historiskt och samhälleligt perspektiv
- Specialpedagogiskt förhållningssätt
- Specialpedagogiska föreskrifter och lagar

Delkurs 2: Goda miljöer för lärande, 5 poäng, (7,5 ECTS)
- Grupprocesser och konflikthantering
- Kränkande behandling och mobbing

Delkurs 3: Specialpedagogiska områden, 5 poäng, (7,5 ECTS)
- Barn och ungdomar som far illa
- Funktionshinder
- Sociala och emotionella svårigheter

Delkurs 4: Att arbeta med åtgärdsprogram, 5 poäng, (7,5 ECTS)
- Forskningsmetodik
- Samtal som specialpedagogisk metod
- Specialpedagogiska utvärderingsprocesser
- Åtgärdsprogram och individuella utvecklingsplaner

Behörighet

Genomgången AU1, samt inriktning om minst 40 poäng eller avslutad lärarexamen.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, studiegruppsdiskussioner och övningar, seminarier och fältstudier.

Examination

Examination sker inom ramen för undervisningen genom seminarier, inlämningsuppgifter, samt skriftliga och muntliga redovisningar. Den lärarledda undervisningen i kursen utgörs till stor del av praktiska övningar och tillämpningar. På grund av detta är deltagande i undervisningen i sin helhet obligatorisk.

För att erhålla betyget Godkänd krävs att:
- samtliga uppgifter i kursen ska vara genomförda av den studerande enligt givna instruktioner
- den studerande i redovisning och dokumentation av sina uppgifter visat att han/hon tagit till sig innehållet i kursens litteratur, seminarier och föreläsningar
- den studerande aktivt skall ha deltagit i kursens olika moment

För att erhålla betyget Väl Godkänd krävs dessutom att:
- den studerande i de skriftliga uppgifterna ska visa på ett problematiserande och jämförande förhållningssätt, samt hög språklig nivå
- att redovisningarna innehåller välgrundade motiveringar med koppling till kurslitteraturen
- att de muntliga redovisningarna är varierande och innehållsrika

För att erhålla betyget Väl Godkänd på hela kursen skall den studerande ha betyget Väl Godkänd på minst tre av de fyra delkurserna.

.

Begränsning av examination

Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt på kursen. Se Mittuniversitetets studieorganisationsdokument

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Andersson, Inga
  • Titel: Samverkan för barn som behöver
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: HLS förlag
  • Kommentar: 240 s.
  • Författare/red: Brodin, Jane& Lindström, Peggy
  • Titel: Perspektiv på IKT och lärande
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 180 s.
  • Författare/red: Erdis, Mare
  • Titel: Juridik för pedagoger
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 110 s.
  • Författare/red: Juul Jesper, Jensen Helle
  • Titel: Relationskompetens
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Runa
  • Kommentar: 284 s.
  • Författare/red: Nilholm, Clas
  • Titel: Perspektiv på specialpedagogik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 111 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Allmänna råd för fritidshem
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/pdf/skolfs1994-476.pdf
  • Kommentar: Ingår i alla delkurserna 50 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: Ingår i alla delkurserna 20 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för förskolan, Lpfö98
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: Ingår i alla delkurserna 16 s.
Moment 2
  • Författare/red: Hilmarsson, Hilmar
  • Titel: Samtalet med känslomässig intelligens
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 210 s.
  • Författare/red: Höistad, Gunnar
  • Titel: Mobbning och människovärde
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Informationsförlaget
  • Kommentar: 210 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Allmänna råd och kommentarer för arbetet mot alla former av kränkande behandling
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Skolverket
  • Kommentar: 25 s.
  • Författare/red: Stensaasen, Sverre & Sletta, Olva
  • Titel: Grupprocesser
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Kommentar: 290s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Elevens framgång - skolans ansvar
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Utbildningsdepartementet
  • Kommentar: 58 s.
Moment 3
  • Författare/red: Beckman, Vanna
  • Titel: ADHD/DAMP - en uppdatering
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 145 s.
  • Författare/red: Beckman, Vanna
  • Titel: Gång på gång
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Kommentar: 180 s.
  • Författare/red: Hindberg, Barbro
  • Titel: När omsorgen sviktar: Om barns utsatthet och samhällets ansvar
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Rädda Barnen
  • Kommentar: 187 s.
  • Författare/red: Johannesson, Eva
  • Titel: Barn med socio-emotionella problem
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 140 s.
Moment 4
  • Författare/red: Ellmin, Roger
  • Titel: Portfolio - ett sätt att arbeta, tänka och lära
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Gothia
  • Kommentar: 176 s.
  • Författare/red: Hägg, Kerstin & Kuopa, Svea Maria
  • Titel: Professionell vägledning
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 250 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Att arbeta med särskilt stöd med hjälp av åtgärdsprogram
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: URL: www.skolverket.se
  • Kommentar: 18 s.
  • Författare/red: Stangvik, Gunnar
  • Titel: Individuelle opplaerings- og habiliteringsplaner
  • Ort: Oslo
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Abstrakt
  • Kommentar: 202 s.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15