Pedagogik A, Specialpedagogik, Specialisering, 20 poäng
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik A, Specialpedagogik, Specialisering, 20 poäng
Special Education
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PEAA47
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: A-nivå
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2005-10-04
- Giltig fr.o.m: 2005-01-17
Syfte
Kursen syftar till att den studerande ska inhämta kunskaper om specialpedagogikens olika områden. Specialpedagogik behandlas utifrån både teoretiska och praktiska perspektiv.
Innehåll
Delkurs 1: Specialpedagogik, specialpedagogiska verksamheter och åtgärdsprogram, 10 poäng
Module 1: Special education, special education programmes and development programmes, 10 credits
Specialpedagogik i ett historiskt/samhällsperspektiv
Specialpedagogiska metoder och förhållningssätt
Inkludering/segregering
Lagar och föreskrifter
Förebyggande åtgärder
Kartläggning, observation
Utvärdering/uppföljning
Forskningsmetodik
Handledning
Åtgärdsprogram/ utvecklingsplaner
Delkurs 2: Specialpedagogiska områden, 10 poäng
Module 2: Special education areas, 10 credits
Sociala och emotionella svårigheter
Grupprocesser och konflikthantering
Social kompetens
Barn och ungdomar som far illa
Kränkande behandling och mobbning
Kognitiva funktionshinder
Fysiska funktionsnedsättningar
Koncentrationssvårigheter
Specialpedagogiska arbetssätt och möjligheter
Behörighet
Förutom grundläggande behörighet för högskolestudier krävs följande särskilda behörighet:
Genomgången AU1, samt inriktning om 40 poäng eller avslutad lärarexamen.
Kursbeskrivning
Kursen läses som specialisering i lärarutbildningen. Undervisningen präglas av ett problematiserande förhållningssätt och bedrivs i form av föreläsningar, litteraturstudier, studiegruppdiskussioner, seminarier, praktiska tillämpningar, fältstudier och verksamhetsförlagd utbildning.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Delkurs 1: Specialpedagogik, specialpedagogiska verksamheter och åtgärdsprogram, 10 poäng
Module 1: Special education, special education programmes and development programmes, 10 credits
Efter genomgången kurs ska du kunna förstå och kritiskt granska olika teorier, synsätt och förhållningssätt som finns inom specialpedagogik, samt kunna analysera och reflektera om detta i förskola, fritidshem och skola.
Efter genomgången kurs ska du utifrån ett vetenskapligt arbetssätt kunna lokalisera och precisera det stöd som barn och ungdomar i behov av stöd kan ha, samt tillämpa detta genom att konstruera, genomföra och utvärdera, relevanta åtgärdsprogram och utvecklingsplaner i förskola, fritidshem och skola.
Delkurs 2: Specialpedagogiska områden, 10 poäng
Module 2: Special education areas, 10 credits
Efter genomgången kurs ska du kunna identifiera de viktigast specialpedagogiska områdena och bearbeta den problematik som finns inom respektive område, samt genom analys och reflektion dra slutsatser om tillämpningen i förskola, fritidshem och skola.
Examination
20 poäng (30 ECTS-poäng), Specialpedagogik, Specialisering
Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar enskilt och/eller i grupp, seminarier och inlämningsuppgifter. Seminarier, gruppdiskussioner och övriga i kursen angivna examinerande avsnitt är obligatoriska moment. För godkänt resultat på kursen skall även den ingående verksamhetsförlagda utbildningen vara godkänd.
Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För Godkänd krävs:
- närvaro och deltagande vid gruppövningar och seminarieövningar
- godkända genomförda uppgifter i grupp
- godkända genomförda individuella uppgifter, skriftliga och muntliga redovisningar
- den studerande ska uppvisa goda kunskaper om kursens mål och innehåll, samt ha ett reflekterande och kritiskt granskande förhållningssätt.
För Väl godkänd krävs:
- förutom betygskriterierna för godkänt krävs att de skriftliga uppgifterna också visar på ett problematiserande och jämförande förhållningssätt, samt hög språklig nivå.
- att redovisningarna innehåller välgrundade motiveringar med koppling till kurslitteraturen
- att de muntliga redovisningarna är varierande och innehållsrika.
Betyg: U, G eller VG
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Allmänna råd med kommentarer för fritidshem
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1999
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se/pdf/skolfs1994-476.pdf
- Kommentar: Ingår i båda delkurserna
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Fritzes
- Kommentar: Ingår i båda delkurserna 20
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för förskolan, Lpfö98
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Fitzes
- Kommentar: Ingår i båda delkurserna
Moment 1
- Författare/red: Andersson, Inga
- Titel: Samverkan för barn som behöver
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1999
- Förlag: HLS förlag
- Kommentar: 240
- Författare/red: Danielsson, Lennart & Liljeroth, Ingrid
- Titel: Vägval och växande
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1996
- Förlag: Liber
- Författare/red: Ellmin, Roger
- Titel: Portfolio, sätt att arbeta, tänka och lära
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 2003
- Förlag: Gothia
- Kommentar: 176
- Författare/red: Erdis, Mare
- Titel: Juridik för pedagoger
- Ort: Lund:
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 110
- Författare/red: Haug, Peter
- Titel: Pedagogiskt dilemma: specialundervisning
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Skolverket
- Kommentar: 61
- Författare/red: Hägg, Kerstin & Kuopa, Svea Maria
- Titel: Professionell vägledning
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Liljegren, Birgitta
- Titel: Elever i svårigheter. Familjen och skolan i samspel
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 125
- Författare/red: Nilholm, C
- Titel: Perspektiv på specialpedagogik
- Ort: Lund
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 111
- Författare/red: Persson, Bengt
- Titel: Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Liber
- Kommentar: 160
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Att arbeta med särskilt stöd med hjälp av åtgärdsprogram
- Upplaga: 2001
- Webbadress: http://www.skolverket.se
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Elever i behov av särskilt stöd
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Skolverket
- Kommentar: 75
- Författare/red: Stangvik, Gunnar
- Titel: Individuelle opplärnings- och habiliteringsplaner
- Ort: Oslo
- Upplaga: 2001
- Förlag: Abstrakt förlag
- Kommentar: 199
Moment 2
- Författare/red: Beckman, Vanna
- Titel: ADHD/DAMP - en uppdatering
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 145
- Författare/red: Brodin, Jane & Lindström, Påg
- Titel: Perspektiv på IKT och lärande
- Ort: Lund
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 180
- Författare/red: Cederblad, Marianne
- Titel: Barn och ungdomspsykiatri
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Liber
- Kommentar: 300
- Författare/red: de Vylder, Stefan
- Titel: Barn och ekonomisk politik
- Upplaga: 1997
- Förlag: Rädda Barnen
- Kommentar: 110
- Författare/red: Hilmarsson, Hilbert
- Titel: Samtalet med känslomässig intelligens
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 210
- Författare/red: Hindberg, Barbro
- Titel: När omsorgen sviktar. Om barns utsatthet och samhällets ansvar
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1999
- Förlag: Rädda Barnen
- Kommentar: 187
- Författare/red: Höistad, Gunnar
- Titel: Mobbning och människovärde
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Informationsförlaget
- Kommentar: 150
- Författare/red: Johannesson, Eva
- Titel: Barn med socio-emotionella problem
- Ort: Lund
- Upplaga: 1997
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 140
- Författare/red: Kadesjö, Björn
- Titel: Barn med koncentrationssvårigheter
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Liber
- Kommentar: 280
- Författare/red: Kinge, Emile
- Titel: Empati hos vuxna som möter barn med särskilda behov
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 131
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Allmänna Råd och kommentarer för arbetet mot alla former av kränkande behandling
- Upplaga: 2004
- Kommentar: 26
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Elevens framgång - skolans ansvar
- Upplaga: 2001
- Förlag: Utbildningsdepartementet
- Kommentar: 58