Pedagogik A, Allmänt utbildningsområde 1-20, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik A, Allmänt utbildningsområde 1-20, 30 hp
Education A, General educational studies 1-20, 20 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PEAA48
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: A-nivå
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2005-12-12
  • Senast ändrad: 2006-05-31
  • Giltig fr.o.m: 2006-09-04

Syfte

Kursens syfte är att visa på, för arbete i pedagogisk verksamhet, grundläggande modeller och teorier om lärande, kommunikation och undervisning.

Lärandemål

Delkurs 1: Lärande, undervisning och specialpedagogik

Den studerande skall:
- kunna förklara, analysera och se tillämpningar av teorier och synsätt på kunskap och lärande
- kunna redogöra för och reflektera över olika synsätt/modeller för läs- och skrivutveckling respektive utvecklingen av matematiska begrepp och matematisk förståelse
- kunna reflektera över olika synsätt på kunskap och lärande ur ett specialpedagogiskt perspektiv
- ha utvecklat en grundläggande förmåga att planera, leda, genomföra och utvärdera pedagogisk verksamhet

Delkurs 2: Läraryrkets kommunikationsformer

Den studerande skall:
- kunna reflektera över, kritiskt granska samt tillämpa olika kommunikationsformer i pedagogisk verksamhet
- erhålla en grundläggande kompetens kring läraryrkets muntliga och skriftliga kommunikationsformer
- ha utvecklat en grundläggande förmåga att planera, leda, genomföra och utvärdera pedagogisk verksamhet

Innehåll

Allmänt utbildningsområde 1-20, 20 poäng, (30 ECTS)

Kursen består av två delkurser med följande innehåll och omfattning:

Delkurs 1: Lärande, undervisning och specialpedagogik, 10 poäng
(15 ECTS)

- Grundläggande lärande- och undervisningsprocesser i verksamhetsförlagd utbildning
- Informations- och kommunikationsteknik i pedagogiska sammanhang
- Kunskapssyn och teorier om lärande
- Läs- och skrivutveckling
- Matematikdidaktik
- Specialpedagogik
- Vetenskapsteori och forskningsmetodik

Delkurs 2: Läraryrkets kommunikationsformer, 10 poäng (15 ECTS)

- Estetiska lärprocesser
- Kommunikationsformer i verksamhetsförlagd utbildning
- Praktisk språkbehärskning i tal och skrift på svenska

Behörighet

Förutom grundläggande behörighet för högskolestudier krävs följande särskilda behörighet:
* För studerande som antagits till någon av lärarutbildningens inriktningar krävs behörighet G.11.
* För studerande som antagits med fullgjorda ämnesstudier.

För lärarutbildning 60 poäng mot grundskolans senare år och gymnasieskolan gäller standardbehörighet G.11 samt fullgjorda studier om minst 120 poäng i ämnen/ämnesområden svenska, engelska, samhällskunskap, historia, biologi, matematik, naturvetenskap, geografi, fysik och kemi i enlighet med nedanstående examenskrav.

För lärarexamen mot grundskolans senare år
* Ämnesstudier omfattande minst 60 poäng i ett ämne/ämnesområde,
- Studier i ämnesområdet svenska kombineras enligt följande: svenska språket 20/40 poäng och litteraturvetenskap 20/40 poäng.
- I ämnesområdet samhällskunskap krävs 60 poäng alternativt kurser i statsvetenskap 40 poäng + sociologi 20 poäng, alt. statsvetenskap 20 poäng + sociologi 40 poäng, alt. statsvetenskap 20 poäng + sociologi 20 poäng + nationalekonomi 20 poäng. Sociologi och statsvetenskap måste alltid ingå.
- Inom naturvetenskaplig fördjupning krävs kurser omfattande 60 poäng i ämnena biologi, fysik och kemi med ämnesfördjupning till minst 10 poäng i vardera ämne.
- Inom fysik, biologi, kemi och matematik krävs 60 poäng i ämnet med progression motsvarande 30 poäng på B, C-nivå.
- Övriga ämnen kräver 60 poäng i ämnet med progression motsvarande A,B,C- nivå alternativt 1-20 poäng, 21-40 poäng samt 41-60 poäng.
* 60 poäng i övriga ämnen med minst 20 poäng i varje ämne.

Förtydligande
Alternativ 1: 60 poäng + 40 poäng + 20 poäng
Alternativ 2: 60 poäng + 20 poäng + 20 poäng + 20 poäng.
Alternativ 3: 60 poäng + 60 poäng
Alternativ 4: 80 poäng + 40 poäng
Alternativ 5: 80 poäng + 20 poäng + 20 poäng
För lärarexamen mot grundskolans senare år och gymnasieskolan
* Ämnesstudier omfattande minst 60 poäng i vardera av två ämnen/ämnesområden i gymnasieskolan.
- Studier i ämnesområdet svenska skall omfatta 80 poäng och kombineras enligt följande: svenska språket 20/40/60 poäng och litteraturvetenskap 20/40/60 poäng.
- I ämnesområdet samhällskunskap krävs 80 poäng alternativt kurser i statsvetenskap 40 poäng + sociologi 20 poäng + nationalekonomi 20 poäng eller kulturgeografi 20 poäng, alt. Sociologi 40 poäng + statsvetenskap 20 poäng + nationalekonomi 20 poäng eller kulturgeografi 20 poäng. Sociologi och statsvetenskap måste alltid ingå.
- För undervisning i naturkunskap krävs kurser omfattande 60 poäng innehållande
kurser i ämnena biologi minst 30 poäng samt minst 10 poäng i två av följande ämnen fysik, kemi, miljövetenskap, naturgeografi eller geovetenskap.
- Inom fysik, biologi, kemi och matematik krävs 60 poäng i ämnet med progression motsvarande 30 poäng på B, C-nivå.
- Övriga ämnen kräver 60 poäng i ämnet med progression motsvarande A,B,C- nivå alternativt 1-20 poäng, 21-40 poäng samt 41-60 poäng.
Detta innebär att det krävs minst 80 poäng i samhällskunskap och svenska samt 60 poäng i ett annat ämne.

Förtydligande
Alternativ 1: 60 poäng + 60 poäng
Alternativ 2: 80 poäng + 60 poäng
Alternativ 3: 80 poäng + 80 poäng

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar, litteraturstudier, praktiska tillämpningar, seminarier samt verksamhetsförlagd undervisning

Examination

Examination sker genom seminarier, inlämningsuppgifter samt skriftliga och muntliga redovisningar. Den lärarledda undervisningen i delkurs 2 utgörs till stor del av praktiska övningar och tillämpningar vilket innebär att deltagande i undervisningen är obligatorisk.

Delkurs 1: Lärande, undervisning och specialpedagogik

För att erhålla betyget Godkänd krävs att:
-samtliga uppgifter i kursen ska vara genomförda av den studerande enligt givna instruktioner
-den studerande i redovisning och dokumentation av sina uppgifter visat att han/hon tagit till sig innehållet i kursens litteratur, seminarier och föreläsningar

För att erhålla betyget Väl Godkänd krävs att:
-den studerande visat hög ambitionsnivå och väl utvecklad förmåga att genomföra kursens olika uppgifter
-exempel på den studerandes idérikedom/originalitet ska finnas med och tydligt kunna urskiljas som inslag i examinationsuppgifterna
-den studerande visat god förmåga att reflektera över kursens innehåll


Delkurs 2: Läraryrkets kommunikationsformer

För att erhålla betyget Godkänd krävs att:
-samtliga uppgifter i kursen ska vara genomförda av den studerande enligt givna instruktioner
-den studerande i redovisning och dokumentation av sina uppgifter visat att han/hon tagit till sig innehållet i kursens litteratur, seminarier och föreläsningar
-den studerande aktivt skall ha deltagit i kursens olika moment

För att erhålla betyget Väl Godkänd krävs att:
-den studerande visat hög ambitionsnivå och väl utvecklad förmåga att genomföra kursens olika uppgifter
-exempel på den studerandes idérikedom/originalitet ska finnas med och tydligt kunna urskiljas som inslag i examinationsuppgifterna
-den studerande visat god förmåga att reflektera över kursens innehåll


För att erhålla betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs att den studerande erhållit detta betyg på minst en av de två delkurserna.

Begränsning av examination

Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen. Se Mittuniversitetets studieorganisationsdokument.
För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden (LUN) om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen förutsätter tillgång till Internet

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Backman, Jarl
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 213 s.
  • Författare/red: Carlgren, Ingrid
  • Titel: Miljöer för lärande
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Studentlitteratur (red.)
  • Kommentar: Kap. 1, 5 + valfritt (53 s + valfria s.) 100 s.
  • Författare/red: Claesson, Silwa
  • Titel: Spår av teorier i praktiken: några skolexempel
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 131 s.
  • Författare/red: Denscombe, Martyn
  • Titel: Forskningshandboken
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 292 s.
  • Författare/red: Haug, Peder
  • Titel: Pedagogiskt dilemma: Specialundervisning
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Statens skolverk
  • Webbadress: http://www2.skolverket.se/BASIS/skolbok/webext/trycksak/DDD/471.pdf
  • Kommentar: 61 s.
  • Författare/red: Illeris, Knud
  • Titel: Lärande i mötet mellan Piaget, Freud och Marx
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kap. 4, 6, 11 65 s.
  • Författare/red: Jedeskog, Gunilla
  • Titel: Education and Information Technologies
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Tillhandhålles av institutionen. PDF-fil
  • Kommentar: 9:1, s 37 - 45 8 s.
  • Författare/red: Jerlang, Espen
  • Titel: Utvecklingspsykologiska teorier
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Kap. 8 34 s.
  • Författare/red: Marton, Ference & Booth, Shirley
  • Titel: Om lärande
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Rienecker, Lotte
  • Titel: Problemformulering
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 59 s.
  • Författare/red: Statens skolverk
  • Titel: Elever i behov av särskilt stöd: en temabild
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www2.skolverket.se/BASIS/skolbok/webext/trycksak/DDD/464.pdf
  • Kommentar: 100 s.
  • Författare/red: Säljö, Roger
  • Titel: Lärande i praktiken
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Norstedts Akademiska
  • Kommentar: Kap. 1 - 6, 9 - 10 279 s.
  • Författare/red: Thurén, Torsten
  • Titel: Vetenskapsteori för nybörjare
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 148 s.
  • Författare/red: Weiner, Gaby & Berge, Britt-Marie
  • Titel: Kön och kunskap
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Tillkommer litteratur enligt lärares anvisningar. Kap. 3, 4, 5, 6 82 s.
Moment 2
  • Författare/red: Backlund, Britt
  • Titel: Med tanke på talet
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 228 s.
  • Författare/red: Björkvold, Jon Roar
  • Titel: Den musiska människan: Barnet, sången och lekfullheten genom livets faser
  • Ort: Hässelby
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Runa
  • Kommentar: 351 s.
  • Författare/red: Dysthe Olga, Hertzberg Fröydis, Lökensgard Hoel Torlaug
  • Titel: Skriva för att lära
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 209 s.
  • Författare/red: Karlsson, Sten-Gösta & Lövgren , Staffan
  • Titel: Bilder i skolan
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 256 s.
  • Författare/red: Nilsson, Björn & Waldemarson, Anna-Karin
  • Titel: Kommunikation samspel mellan människor
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 168 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Kommentarer till grundskolans kursplaner & betygskriterier
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: 56 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: 37 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: 19 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för förskolan, Lpfö98
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: 16 s.

Referenslitteratur

Moment 2
  • Författare/red: Aulin-Gråhamm, Lena & Persson, Magnus & Thavenius, Jan
  • Titel: Skolan och den radikala estetiken
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 236 s.
  • Författare/red: Bergström Bo
  • Titel: Effektiv visuell kommunikation
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Carlssons
  • Kommentar: 316 s.
  • Författare/red: Bergström, Bo
  • Titel: Bild och budskap - ett triangeldrama om bildkommunikation
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Carlssons
  • Kommentar: 167 s.
  • Författare/red: Hallberg, Åke
  • Titel: Typografi och läsprocessen. Grafisk kommunikation med text och bild
  • Ort: Halmstad
  • Upplaga: 1992
  • Förlag: Spektra
  • Kommentar: 239 s.
  • Författare/red: Hellmark Christer
  • Titel: Typografisk handbok
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Ordfront
  • Kommentar: 140 s.
  • Författare/red: Pettersson, Rune
  • Titel: Bild & form för informationsdesign
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 283 s.
  • Författare/red: Williams, Robin
  • Titel: The Non-Designers Design Book
  • Ort: Berkeley, CA
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Peach pit
  • Kommentar: 144 s.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15