Pedagogik A, Allmänt utbildningsområde 1-20, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik A, Allmänt utbildningsområde 1-20, 30 hp
Pedagogic A, General Educational Studies 1-20 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PEAA48
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: A-nivå
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2005-12-12
  • Senast ändrad: 2005-12-21
  • Giltig fr.o.m: 2006-01-22

Syfte

Kursens syfte är att den studerande skall förvärva grundläggande kunskaper inom såväl centrala kunskapsområden som tvärvetenskapliga ämnesstudier. Den studerande skall skaffa sig yrkeskunskaper/färdigheter genom integration av teori och praktik i den verksamhetsförlagda delen som förläggs inom förskola, förskoleklass, fritidshem, skola eller vuxenutbildning.

Lärandemål

Delkurs 1: Lärande, undervisning och specialpedagogik, 10 poäng


Efter genomgången delkurs skall den studerande visa på en grundläggande förmåga att
- förklara, analysera och se tillämpningar av olika teorier och synsätt på lärande
under den högskoleförlagda och den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU)
- självständigt kunna ta ställning till olika aspekter i undervisningsprocessen
- reflektera över olika synsätt/modeller för läs- och skrivutveckling respektive
utveckling av matematiska begrepp och matematisk förståelse
- reflektera över olika synsätt på kunskap och kunna resonera om tänkbara
konsekvenser av dessa i undervisningsprocessen
- kunna utgå från ett genusperspektiv i reflektioner kring lärande och
undervisningsprocesser
- kunna konstruera och tillämpa observationen som datainsamlingsmetod, samt
därefter kunna illustrera resultatet med hjälp av Excel och kritiskt granska
tillvägagångssätt och resultat
- föra ett resonemang om utbildning och undervisning i ett samhälleligt perspektiv
- utifrån kursens syfte utveckla förmåga att planera, leda, genomföra och utvärdera
pedagogisk verksamhet

Delkurs 2: Läraryrkets kommunikationsformer, 10 poäng

Efter genomgången delkurs skall den studerande kunna:

- reflektera över och kritiskt granska hur olika symbolspråk används och kombineras
med utgångspunkt från ämnen såsom bild, musik, pedagogiskt drama, retorik,
rörelse och svenska
- skapa, experimentera och praktiskt kunna tillämpa olika kommunikationsuttryck
- kommunicera både individuella uppgifter och studiegruppsuppgifter till en generell
eller specifik motagare
- i grupp skapa, organisera, presentera och dokumentera en estetisk produktion
utifrån ett tema
- utifrån kursens syfte utveckla förmågan att planera, leda, genomföra,
dokumentera och utvärdera pedagogisk verksamhet

Innehåll

Delkurs 1: Lärande, undervisning och specialpedagogik, 10 poäng


Den studerande skall tillägna sig kunskaper om olika teorier och modeller för lärande, samt modeller för undervisning. Utifrån vetenskapsteoretiska perspektiv skall den studerande utveckla förmågan att analysera och kritiskt granska teorier och modeller, samt göra egna ställningstaganden till pedagogisk verksamhet. Konkreta exempel utgår från pedagogiskt arbete med läs- och skrivutveckling samt matematik. En introduktion till det specialpedagogiska området ingår. Kursen syftar även till att den studerande skall inhämta grundläggande kunskaper och färdigheter i vetenskapsteori, forskning och metod. Under den verksamhetsförlagda delen ges den studerande möjligheter att integrera, bearbeta och fördjupa ett vetenskapligt förhållningssätt samt få en inblick i pedagogens alla olika arbetsuppgifter enligt synen på ett vidgat samhällsuppdrag.

Delkurs 2: Läraryrkets kommunikationsformer, 10 poäng
Module 2: Modes of Communication for Teachers, 10 credits

Den studerande skall utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt och tänkande samt förmåga att uttrycka sig i tal och skrift. Den språkliga färdigheten är en grundförutsättning för kommunikation och utvecklandet av ett kritiskt analytiskt förhållningssätt. Vidare skall den studerande utveckla förmågan att använda olika symbolspråk och kommunikationsformer. Genom hela kursen betonas utvecklingen av den praktiska språkbehärskningen i tal och skrift på svenska och en reflekterande attityd till såväl praktiska som teoretiska övningar och aktuell litteratur.

Behörighet

Förutom grundläggande behörighet för högskolestudier krävs följande särskilda behörighet:
* För studerande som antagits till någon av lärarutbildningens inriktningar krävs behörighet G.11.
* För studerande som antagits med fullgjorda ämnesstudier.

För lärarutbildning 60 poäng mot grundskolans senare år och gymnasieskolan gäller standardbehörighet G.11 samt fullgjorda studier om minst 120 poäng i ämnen/ämnesområden svenska, engelska, samhällskunskap, historia, biologi, matematik, naturvetenskap, geografi, fysik och kemi i enlighet med nedanstående examenskrav.

För lärarexamen mot grundskolans senare år
* Ämnesstudier omfattande minst 60 poäng i ett ämne/ämnesområde,
- Studier i ämnesområdet svenska kombineras enligt följande: svenska språket 20/40 poäng och litteraturvetenskap 20/40 poäng.
- I ämnesområdet samhällskunskap krävs 60 poäng alternativt kurser i statsvetenskap 40 poäng + sociologi 20 poäng, alt. statsvetenskap 20 poäng + sociologi 40 poäng, alt. statsvetenskap 20 poäng + sociologi 20 poäng + nationalekonomi 20 poäng. Sociologi och statsvetenskap måste alltid ingå.
- Inom naturvetenskaplig fördjupning krävs kurser omfattande 60 poäng i ämnena biologi, fysik och kemi med ämnesfördjupning till minst 10 poäng i vardera ämne.
- Inom fysik, biologi, kemi och matematik krävs 60 poäng i ämnet med progression motsvarande 30 poäng på B, C-nivå.
- Övriga ämnen kräver 60 poäng i ämnet med progression motsvarande A,B,C- nivå alternativt 1-20 poäng, 21-40 poäng samt 41-60 poäng.
* 60 poäng i övriga ämnen med minst 20 poäng i varje ämne.

Förtydligande
Alternativ 1: 60 poäng + 40 poäng + 20 poäng
Alternativ 2: 60 poäng + 20 poäng + 20 poäng + 20 poäng.
Alternativ 3: 60 poäng + 60 poäng
Alternativ 4: 80 poäng + 40 poäng
Alternativ 5: 80 poäng + 20 poäng + 20 poäng
För lärarexamen mot grundskolans senare år och gymnasieskolan
* Ämnesstudier omfattande minst 60 poäng i vardera av två ämnen/ämnesområden i gymnasieskolan.
- Studier i ämnesområdet svenska skall omfatta 80 poäng och kombineras enligt följande: svenska språket 20/40/60 poäng och litteraturvetenskap 20/40/60 poäng.
- I ämnesområdet samhällskunskap krävs 80 poäng alternativt kurser i statsvetenskap 40 poäng + sociologi 20 poäng + nationalekonomi 20 poäng eller kulturgeografi 20 poäng, alt. Sociologi 40 poäng + statsvetenskap 20 poäng + nationalekonomi 20 poäng eller kulturgeografi 20 poäng. Sociologi och statsvetenskap måste alltid ingå.
- För undervisning i naturkunskap krävs kurser omfattande 60 poäng innehållande
kurser i ämnena biologi minst 30 poäng samt minst 10 poäng i två av följande ämnen fysik, kemi, miljövetenskap, naturgeografi eller geovetenskap.
- Inom fysik, biologi, kemi och matematik krävs 60 poäng i ämnet med progression motsvarande 30 poäng på B, C-nivå.
- Övriga ämnen kräver 60 poäng i ämnet med progression motsvarande A,B,C- nivå alternativt 1-20 poäng, 21-40 poäng samt 41-60 poäng.
Detta innebär att det krävs minst 80 poäng i samhällskunskap och svenska samt 60 poäng i ett annat ämne.

Förtydligande
Alternativ 1: 60 poäng + 60 poäng
Alternativ 2: 80 poäng + 60 poäng
Alternativ 3: 80 poäng + 80 poäng

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, lektioner, seminarier, gruppövningar, samt verksamhetsförlagd utbildning. I kursen kan också ingå projektarbeten som den studerande genomför enskilt eller i mindre grupp.

Examination

Examination kan ske i form av seminarier, inlämningsuppgifter samt skriftliga och muntliga redovisningar.
10 poäng (15 ECTS-poäng)
Delkurs 1: Lärande, undervisning och specialpedagogik
För att erhålla betyget Godkänd krävs att den studerande har genomfört och blivit godkänd på samtliga examinerande uppgifter och moment enligt de bedömningskriterier som är fastlagda för varje uppgift, samt utifrån de kriterier och färdighetsmål som gäller enligt dokument för verksamhetsförlagd utbildning vid Mittuniversitetet (reviderad 2003-06-19). För att erhålla betyget Väl Godkänd på delkursen krävs att merparten av alla ingående examinerande uppgifter och moment har genomförts med Väl Godkänd som omdöme. För att erhålla betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs att den studerande erhållit detta betyg på en av de två delkurserna.
För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden (LUN) om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.

10 poäng (15 ECTS-poäng).
Delkurs 2: Läraryrkets kommunikationsformer
För att erhålla betyget Godkänd krävs att den studerande genomfört och blivit godkänd på samliga examinerande uppgifter och moment enligt de bedömningskriterier som är fastlagda för varje uppgift, samt utifrån de betygskriterier som anges mer specifikt i studiehandledningen. För att erhålla betyget Väl Godkänd på delkursen krävs att merparten av alla examinerande uppgifter och moment har genomförts med Väl Godkänd som omdöme. För att erhålla betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs att den studerande erhållit detta betyg på en av de två delkurserna.
För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden (LUN) om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Backman, Jarl
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 213
  • Författare/red: Carlgren, Ingrid
  • Titel: Miljöer för lärande
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Studentlitteratur (red.)
  • Kommentar: Kap. 1, 5 + valfritt (53 s + valfria s.) 100
  • Författare/red: Claesson, Silwa
  • Titel: Spår av teorier i praktiken: några skolexempel
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 131
  • Författare/red: Denscombe, Martyn
  • Titel: Forskningshandboken
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 292
  • Författare/red: Haug, Peder
  • Titel: Pedagogiskt dilemma: Specialundervisning
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Statens skolverk
  • Webbadress: http://www2.skolverket.se/BASIS/skolbok/webext/trycksak/DDD/471.pdf
  • Kommentar: 61
  • Författare/red: Illeris, Knud
  • Titel: Lärande i mötet mellan Piaget, Freud och Marx
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kap. 4, 6, 11 65
  • Författare/red: Jedeskog, Gunilla
  • Titel: Education and Information Technologies
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Tillhandhålles av institutionen. PDF-fil
  • Kommentar: 9:1, s 37 - 45 8
  • Författare/red: Jerlang, Espen
  • Titel: Utvecklingspsykologiska teorier
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Kap. 8 34
  • Författare/red: Marton, Ference & Booth, Shirley
  • Titel: Om lärande
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kap. 2, 3, 7 och 8 (kap. 4) 135 s + kap. 4
  • Författare/red: Rienecker, Lotle
  • Titel: Problemformulering
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Statens skolverk
  • Titel: Elever i behov av särskilt stöd: en temabild
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www2.skolverket.se/BASIS/skolbok/webext/trycksak/DDD/464.pdf
  • Kommentar: 100
  • Författare/red: Säljö, Roger
  • Titel: Lärande i praktiken
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Norstedts Akademiska förlag
  • Kommentar: Kap. 1 - 6, 9 - 10 279
  • Författare/red: Thurén, Torsten
  • Titel: Vetenskapsteori för nybörjare
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Weiner, Gaby & Berge, Britt-Marie
  • Titel: Kön och kunskap
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Tillkommer litteratur enligt lärares anvisningar kap. 3, 4, 5, 6 82 s
Moment 2
  • Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94)
  • Upplaga: 1994
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/pdf/skolfs1994-1s.pdf
  • Författare/red: Backlund, B
  • Titel: Med tanke på talet
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 228
  • Författare/red: Dysthe Olga, Hertzberg Fröydis, Lökensgard Hoel Torlaug
  • Titel: Skriva för att lära
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Jederlund, U
  • Titel: Musik och språk
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Runa
  • Kommentar: 160
  • Författare/red: Karlsson, S-G & Lövgren , S
  • Titel: Bilder i skolan
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 256
  • Författare/red: Nilsson, B & Waldemarson, A-K
  • Titel: Kommunikation samspel mellan människor
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 168
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Kommentarer till grundskolans kursplaner & betygskriterier
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Utbildningsdepartementet
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Utbildningsdepartementet
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för förskolan, Lpfö98
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Fitzes

Referenslitteratur

Moment 2
  • Författare/red: Aulin-Gråhamm, Lena & Persson, Magnus & Thavenius, Jan
  • Titel: Skolan och den radikala estetiken
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: (236 s)
  • Författare/red: Bergström Bo
  • Titel: Effektiv visuell kommunikation
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Carlssons
  • Kommentar: 316
  • Författare/red: Bergström, Bo
  • Titel: Bild och budskap - ett triangeldrama om bildkommunikation
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Carlssons
  • Kommentar: 167
  • Författare/red: Hallberg, Åke
  • Titel: Typografi och läsprocessen. Grafisk kommunikation med text och bild
  • Upplaga: 1992
  • Förlag: Spektras handboksserie
  • Kommentar: 239
  • Författare/red: Hellmark Christer
  • Titel: Typografisk handbok
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Ordfront förlag
  • Kommentar: 140
  • Författare/red: Pettersson, Rune
  • Titel: Bild & form för informationsdesign
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 283
  • Författare/red: Williams, Robin
  • Titel: The Non-Designers Design Book
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Peach pit Press, Inc
  • Kommentar: 144

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15