Pedagogik A, Retorik, 20 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik A, Retorik, 20 poäng
Rhetoric

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PEAA50
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: A-nivå
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2005-10-04
  • Giltig fr.o.m: 2005-09-05

Syfte

Kursens generella syfte berör individers vilja att utveckla och äga färdigheter i retorik för att framför allt kunna tala effektivt i olika sammanhang och utifrån etiska perspektiv. Idag representerar det moderna retoriska studiet inte bara en utveckling av individuella kommunikativa färdigheter, utan berör även de kollektiva ansträngningar som görs världen över för att framför allt beskriva, förklara och granska det offentliga talandet och kommunikativa påverkansprocesser generellt.

Lärandemål

Målet är att den studerande efter avslutad kurs skall:
· kunna förstå retorikens framväxt och utveckling under antiken
· kunna förstå valda delar av retorikens antika teoribildning och pedagogik.
· kunna förstå valda delar av den kritiska retoriken (retorisk analys)
· kunna förstå och tillämpa retorikens grundläggande terminologi
· kunna förstå och tillämpa retorikens antika och moderna s k partes-lära med utgångspunkt från olika syften i klassrumskontext, från förberedelse till presentation.
· kunna tillämpa retorikens antika och moderna grundprinciper, för efterforskning, argumentation och debatt.
· kunna utveckla en grundläggande kommunikativ trygghet i relation till språklig identitet och språkligt självförtroende, vilket sker i relation till själviakttagelse och metakognition samt bedömningar av kriterier för verbal kommunikation som sker i offentlig kontext.
· kunna tillämpa valda delar av ett effektivt lyssnande och kritiskt tänkande samt öka den självanalyserande förmågan.
· kunna nyttja informationsteknologi för att presentera information i samband med offentligt talande

Innehåll

Kursen omfattar två delkurser:

Delkurs 1: Allmän introduktion i retorik, 10 poäng
Module 1: General Introduction to Rhetoric, 10 credits
- Introduktion till retorikens historia, antika teoribildning, terminologi och pedagogik
- Interpersonlig kommunikation och introduktion till retorikens partes-lära och nutida grundprinciper för offentligt talande
- Etiska grundprinciper och förhållningssätt för offentligt tal
- Grundläggande övningar i verbal- och ickeverbal kommunikation
- Effektivt lyssnande, kritiskt och retoriskt tänkande i relation till text, tal och reklam.
- Praktisk tillämpning av den retoriska arbetsprocessen (partes-läran) för introducerande och informativa tal
- Själviakttagelse, analys samt återkoppling av egna tal utifrån valda kriterier
- Teori och praktisk tillämpning av visuella hjälpmedel och möjlig användning av informationsteknologi för att samla, hantera, lagra, analysera och förmedla information i samband med offentligt tal
- Kursvärdering

Delkurs 2: Övertygande, debatt och ceremoniella tal, 10 poäng
Module 2: Persuasion, debate, and Ceremonial Speaking, 10 credits
- Fördjupning av retorikens partes-lära och nutida grundprinciper för offentligt talande samt teorier och praktisk tillämpning av den retoriska arbetsprocessen för övertygande och ceremoniella tal.
- Teori och praktisk tillämpning av Pro et Contra - antik, kunskaps-, argumentations- och debattmetod
- Etiska perspektiv på övertygande
- Själviakttagelse analys samt återkoppling av tal utifrån valda kriterier
- Kursvärdering

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och lektioner av processkaraktär på kursort under veckoslut. Vidare krävs omfattande självstudier och uppgiftsförberedelser på hemort. En del studiearbete och uppgiftslämning kan ske via Internet, epost och konferenssystem för att underlätta aktiv kommunikation mellan kursdeltagare samt mellan kursdeltagare och kursens lärare. Praktiska moment och kunskapsredovisning sker på kursort. Goda kunskaper i engelska är en tillgång liksom tillgång till dator, epost och Internetanslutning.

Examination

20 poäng (30 ECTS-poäng), Retorik
Som betyg på kursen används uttrycken Underkänd, Godkänd och Väl godkänd. Den studerande får en redovisning av de omfattande betygskriterierna för Delkurs 1 och 2, i kursens studiehandledning. Kunskapsredovisning sker i form av sex individuella uppgifter och två gruppuppgifter. Eftersom undervisningen i kursen till stora delar är av praktisk karaktär och med en processriktning mot kursens uppgifter, krävs obligatorisk närvaro för vissa vid kursstarten fastställda kursmoment.
Betyg: U, G eller VG

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Gass, R. & Seiter, J. S.
  • Titel: Persuasion, Social Influence and Compliance Gaining.
  • Ort: Needham Heights, MA
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Prentice Hall
  • Kommentar: 354
  • Författare/red: Herrick, J. A.
  • Titel: The History and Theory of Rhetoric - An Introduction.
  • Ort: Boston
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Allyn & Bacon
  • Kommentar: 303
  • Författare/red: Johannesson, K.
  • Titel: Retorik eller konsten att övertyga.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1990
  • Förlag: Norstedts förlag
  • Kommentar: 241
  • Författare/red: Johannesson, K., Josephson, O. & Åsard, E.
  • Titel: Ordet är en makt. Svenska tal från Torgny lagman till Carl Bildt och Mona Sahlin : en antologi.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Norstedts förlag
  • Kommentar: 314
  • Författare/red: Mral, B.
  • Titel: Talande kvinnor - Kvinnliga retoriker från Apasia till Ellen Key.
  • Ort: Nora
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Nya Doxa
  • Kommentar: 240
  • Författare/red: Rydstedt, R
  • Titel: Retorik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1993
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 350
  • Författare/red: Sandblom,G.
  • Titel: Retorik för alla! - Till gagn för demokratin?
  • Ort: Härnösand/Boston
  • Upplaga: 1994/1999
  • Förlag: Sandblom´s Tanke, Röst & Ord. College Permission - Houghton Mifflin Company.
  • Kommentar: Only to course registrated students at Mid Sweden University, inst UTV. 341
  • Författare/red: Swartz, O.
  • Titel: The Rise of Rhetoric and its intersections with Contemporary Critical Thought.
  • Ort: Boulder, Colo
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Westview Press
  • Kommentar: (kap 1-2 s. 1-86), Permission to copy given by the author to G. Sandblom, Institutionen för Utbildningsvetenskap. Mid Sweden University. 86

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15