Pedagogik A, Allmänt utbildningsområde 1-20, 20 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik A, Allmänt utbildningsområde 1-20, 20 poäng
Education A, General educational studies 1-20, 20 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PEAA59
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: A-nivå
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2006-12-06
  • Senast ändrad: 2008-02-21
  • Giltig fr.o.m: 2007-01-22

Syfte

Kursens syfte är att den studerande dels skall erhålla grundläggande kunskaper i vetenskapsteori och teoribildningar inom några framträdande pedagogiska problemområden, dels erhålla grundläggande kunskaper om såväl skolans samhällsuppdrag och styrningen av skolan som läraryrkets villkor i ett historiskt perspektiv.

Lärandemål

Den studerande skall:

- kunna redogöra för, förstå och kritiskt granska några vetenskapsteoretiska och
forskningsmetodiska perspektiv och traditioner inom samhälls- och
humanvetenskaperna

- kunna redogöra för och förstå pedagogik som vetenskaplig disciplin och
pedagogik som praktik och därvidlag kunna problematisera och kritiskt granska
relationen mellan pedagogisk teori och pedagogisk praktik

- inom ramen för den verksamhetsförlagda delen av utbildningen dels ta aktiv del i
pedagogisk praktik i skolan och där kunna planera, leda, utvärdera, reflektera
över och dokumentera denna praktik, dels tillägna sig kunskaper
om skolans uppdrag och styrning

- dels kunna redogöra för, förklara och jämföra några framträdande teorier om
kunskap och lärande med särskild fokusering på lärandemiljöer och lärande i
pedagogisk verksamhet utifrån såväl ett allmänpedagogiskt som ett
specialpedagogiskt perspektiv, dels kunna redogöra för och förstå de estetiska
kommunikationsformernas möjligheter att bli en integrerad del av kunskapandet
i skolan

- kunna redogöra för och förstå läs- och skrivinlärningens, matematikens och
informations- och kommunikationsteknologins betydelse för elevers
kunskapsutveckling

- kunna redogöra för, reflektera över och kritiskt granska relationen mellan elevers
kunskapsutveckling och skolans och lärarnas kunskapsbedömning

- genomgående i kursen, utifrån ett jämställdhetsperspektiv men också utifrån
olika genusteoretiska perspektiv, kunna reflektera över och kritiskt granska
ojämställdhet i samhället, i arbetslivet, i skolan och/eller i familjen

- genomgående i kursen, i de kursmoment som omfattar analys, kritisk granskning
och reflektion, utveckla sin förmåga att strukturera sitt skrivande som en process i
det egna lärandet och därvidlag också utveckla sin förmåga att skriva med en
sådan precision och klarhet att kraven på läsbarhet uppfylls

Innehåll

Allmänt utbildningsområde 1-20, 20 poäng, (30 ECTS)

Kursen består av fyra delmoment med följande innehåll och omfattning:

Delmoment 1: Pedagogik och samhällsuppdraget I, 5 poäng (7,5 ECTS)

- Vetenskapsteori och forskningsmetodik
- Pedagogik som vetenskap
- Svensk utbildningshistoria
- Läraryrkets framväxt och utveckling

Delmoment 2: Pedagogik och samhällsuppdraget II, 5 poäng (7,5 ECTS)

- Läroplansteori
- Skolans nuvarande samhällsuppdrag
- Verksamhetsförlagd utbildning
- Dokumentation

Delmoment 3: Teorier om lärande I, 5 poäng (7,5 ECTS)

- Kunskap och lärande
- Estetiska kommunikationsformer
- Lärandemiljöns betydelse
- Ett specialpedagogiskt perspektiv
- Kunskapsbedömning

Delmoment 4: Teorier om lärande II, 5 poäng (7,5 ECTS)

- Läs- och skrivinlärning
- Matematik och lärande
- Informations – och kommunikationsteknologi (IKT) som pedagogisk möjlighet

Behörighet

Förutom grundläggande behörighet för högskolestudier krävs följande särskilda behörighet:
För studerande som antagits till någon av lärarutbildningens inriktningar krävs behörighet G.11.
För studerande som antagits med fullgjorda ämnesstudier krävs följande:

För lärarutbildning 60 poäng mot grundskolans senare år och gymnasieskolan gäller standardbehörighet G.11 samt fullgjorda studier om minst 120 poäng i ämnen/ämnesområden svenska, engelska, samhällskunskap, historia, biologi, matematik, naturvetenskap, geografi, fysik och kemi i enlighet med nedanstående examenskrav.

För lärarexamen mot grundskolans senare år
*Ämnesstudier omfattande minst 60 poäng i ett ämne/ämnesområde, samt 60 poäng i ytterligare ämnen avsedda för undervisning i grundskolans senare år, med minst 20 poäng i varje ämne.
- Studier i ämnesområdet svenska kombineras enligt följande: svenska språket 20/40 poäng och litteraturvetenskap 40/20 poäng.
- I ämnesområdet samhällskunskap krävs 60 poäng alternativt kurser i statsvetenskap 40 poäng + sociologi 20 poäng, alt. statsvetenskap 20 poäng + sociologi 40 poäng, alt. statsvetenskap 20 poäng + sociologi 20 poäng + nationalekonomi 20 poäng. Sociologi och statsvetenskap måste alltid ingå.
- Inom naturvetenskaplig fördjupning krävs kurser omfattande 60 poäng i ämnena biologi, fysik och kemi med ämnesfördjupning till minst 10 poäng i vardera ämne.
- Inom fysik, biologi, kemi och matematik krävs 60 poäng i ämnet med progression motsvarande 30 poäng på B, C-nivå.
- Övriga ämnen kräver 60 poäng i ämnet med progression motsvarande A,B,C- nivå alternativt 1-20 poäng, 21-40 poäng samt 41-60 poäng.

*Förtydligande
Alternativ 1: 60 poäng + 40 poäng + 20 poäng
Alternativ 2: 60 poäng + 20 poäng + 20 poäng + 20 poäng.
Alternativ 3: 60 poäng + 60 poäng
Alternativ 4: 80 poäng + 40 poäng
Alternativ 5: 80 poäng + 20 poäng + 20 poäng

För lärarexamen mot grundskolans senare år och gymnasieskolan
* Ämnesstudier omfattande minst 60 poäng i vardera av två ämnen/ämnesområden i gymnasieskolan.
- Studier i ämnesområdet svenska skall omfatta 80 poäng och kombineras enligt följande: svenska språket 20/40/60 poäng och litteraturvetenskap 60/40/20 poäng.
- I ämnesområdet samhällskunskap krävs 80 poäng alternativt kurser i statsvetenskap 40 poäng + sociologi 20 poäng + nationalekonomi 20 poäng eller kulturgeografi 20 poäng, alt. Sociologi 40 poäng + statsvetenskap 20 poäng + nationalekonomi 20 poäng eller kulturgeografi 20 poäng. Sociologi och statsvetenskap måste alltid ingå.
- För undervisning i naturkunskap krävs kurser omfattande 60 poäng innehållande kurser i ämnena biologi minst 30 poäng samt minst 10 poäng i två av följande ämnen fysik, kemi, miljövetenskap, naturgeografi eller geovetenskap.
- Inom fysik, biologi, kemi och matematik krävs 60 poäng i ämnet med progression motsvarande 30 poäng på B, C-nivå.
- Övriga ämnen kräver 60 poäng i ämnet med progression motsvarande A,B,C- nivå alternativt er 1-20 poäng, 21-40 poäng samt 41-60 poäng.
Detta innebär att det krävs minst 80 poäng i samhällskunskap och svenska samt 60 poäng i ett annat ämne.

*Förtydligande
Alternativ 1: 60 poäng + 60 poäng
Alternativ 2: 80 poäng + 60 poäng
Alternativ 3: 80 poäng + 80 poäng

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar, litteraturstudier, praktiska tillämpningar, seminarier samt verksamhetsförlagd undervisning

Examination

Examination sker genom seminarier, muntliga redovisningar, inlämningsuppgifter och skriftliga prov.

För att erhålla betyget Godkänd (G) på kursen krävs att den studerande

- kan redogöra för och förstå de grundläggande pedagogiska kunskapsområden,
teorier och begrepp som behandlas i kursen

- kan reflektera över och kritiskt förhålla sig till såväl kunskapsområdena, teorierna
och begreppen som till de pedagogiska praktiker den studerande i kursen varit
delaktig i

- på ett tillfredsställande sätt planerat, genomfört, utvärderat och dokumenterat sitt
deltagande i den verksamhetsförlagda delen i kursen

För att erhålla betyget Väl godkänd (VG) krävs att den studerande, förutom att uppfylla kraven för Godkänd

- med en hög grad av självständighet systematiskt kan jämföra och analysera de
olika pedagogiska problemområdena, teorierna och begreppen som behandlas i
kursen

För att erhålla betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att tre av fyra ingående moment har betyget Väl godkänd (VG)

Begränsning av examination

Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen. Se Mittuniversitetets studieorganisationsdokument.
För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden (LUN) om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen förutsätter tillgång till Internet

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Bell, Judith
  • Titel: Introduktion till forskningsmetodik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kap. 1 - 2 17 s.
  • Författare/red: Boström, Ann-Kristin & Lidholt, Birgitta (red.)
  • Titel: Lärares arbete: Pedagogikforskare reflekterar utifrån olika perspektiv
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Myndigheten för skolutveckling
  • Kommentar: 128 s.
  • Författare/red: Dahllöf, Urban
  • Titel: Har det svenska pedagogikämnet någon identitet?
  • Upplaga: 1992
  • Författare/red: Dysthe Olga, Hertzberg Fröydis, Lökensgard Hoel Torlaug
  • Titel: Skriva för att lära: Skrivande i högre utbildning
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kap 1 - 5 73 s.
  • Författare/red: Lindberg, Leif & Berge, Britt-Marie (red.)
  • Titel: Pedagogik som vetenskap - vetenskap som pedagogik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 221 s.
  • Författare/red: Richardson, Gunnar
  • Titel: Svensk utbildningshistoria
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 287 s.
  • Författare/red: Selander, Staffan (red.)
  • Titel: Forskning om utbildning
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1992
  • Förlag: Brutus Östlings bokförl. Symposion
  • Kommentar: s 156 - 167
  • Författare/red: Thurén, Torsten
  • Titel: Vetenskapsteori för nybörjare
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1991
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 148 s. Tillkommer artiklar om läraryrkets framväxt och utveckling ca: 200 sidor. REFERENSLITTERATUR delkurs 1: Se efter delkurs 4:s kurslitteratur.
Moment 2
  • Författare/red: Bell, Judith
  • Titel: Introduktion till forskningsmetodik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kap. 10 och 11 24 s.
  • Författare/red: Dewey, John
  • Titel: Individ, skola och samhälle
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Kommentar: Pedagogiska texter av: John Dewey; Urval, inledning och kommentarer av Sven G Hartman och Ulf P Lundgren.
  • Författare/red: Dysthe Olga, Hertzberg Fröydis, Lökensgard Hoel Torlaug
  • Titel: Skriva för att lära: Skrivande i högre utbildning
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kap 6 - 10 78 s.
  • Författare/red: Hernwall, Patrik
  • Titel: Barn@com - att växa upp i det nya mediasamhället
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: HLS
  • Kommentar: Kap. 1 - 2 22 s.
  • Författare/red: Jackson, Philip W
  • Titel: Life in classrooms
  • Ort: Amsterdam
  • Upplaga: 1990
  • Förlag: Teachers College Press
  • Kommentar: S 3 - 37
  • Författare/red: Linde, Göran
  • Titel: Det ska ni veta! En introduktion till läroplansteori
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 131 s.
  • Författare/red: Orlenius, Kennert
  • Titel: Värdegrunden: Finns den?
  • Ort: Hässelby
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Runa
  • Kommentar: 232 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: 37 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: 19 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för förskolan, Lpfö98
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: 16 s. REFERENSLITTERATUR delkurs 2: Se efter delkurs 4:s kurslitteratur
Moment 3
  • Författare/red: Dysthe, Olga (red.)
  • Titel: Dialog, samspel och lärande
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: (Introduktion samt del 1.) Ca 190 s.
  • Författare/red: Hernwall, Patrik
  • Titel: Barn@com - att växa upp i det nya mediasamhället
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: HLS
  • Kommentar: Kap. 3 - 4 77 s.
  • Författare/red: Jerlang, Esben
  • Titel: Utvecklingspsykologiska teorier
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Kap. 8 45 s.
  • Författare/red: Korp, Helena
  • Titel: Kunskapsbedömning - hur, vad och varför
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Myndigheten för skolutveckling
  • Kommentar: 174 s.
  • Författare/red: Persson, Bengt
  • Titel: Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 160 s.
  • Författare/red: Skinner, B F
  • Titel: Undervisningsteknologi
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1969/2006
  • Förlag: Norstedts Akademiska
  • Kommentar: Kap. 1, 4, 6, 7 72 s.
  • Författare/red: Säljö, Roger
  • Titel: Lärande i praktiken, ett sociokulturellt perspektiv
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000/2005
  • Förlag: Prisma
  • Kommentar: 250 s. Delkurs 3: Artiklar som belyser estetiska lärprocesser omfattande 50 sidor REFERENSLITTERATUR delkurs 3: Se efter delkurs 4:s kurslitteratur.
Moment 4
  • Författare/red: Emanuelsson, Göran, Wallby, Karin, Johansson, Bengt & Ryding, Ronnie (red.)
  • Titel: Matematik - ett kommunikationsämne. Nämnaren TEMA
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Institutionen för ämnesdidaktik, Göteborgs universitet
  • Kommentar: Kap 1,2 och 4 94 s.
  • Författare/red: Hernwall, Patrik
  • Titel: Barn@com - att växa upp i det nya mediasamhället
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: HLS
  • Kommentar: Kap. 5 - 6, 39 s.
  • Författare/red: Høien, Torleiv & Lundberg, Ingvar
  • Titel: Läsning och lässvårigheter
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1990
  • Förlag: Natur och kultur
  • Författare/red: Liberg, Caroline
  • Titel: Kobran nallen och majjen
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Skolutveckling
  • Webbadress: http://www.skolutveckling.se/publikationer/sokochbestall/ pid/publdbExternal/ rp publdbExternal form-submit/true/ rp publdbExternal action/publicationSearch
  • Kommentar: Se även REFERENSLITTERATUR till delkurs 4.

Referenslitteratur

Moment 1
  • Titel: Skolbarn - en folkundervisning växer fram
  • Upplaga: 1985
  • Kommentar: Skönlitteratur. En litterär Antologi.
  • Författare/red: Alakoski, Susanne
  • Titel: Svinalängorna
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Albert Bonniers
  • Kommentar: Skönlitteratur
  • Författare/red: Bjereld, Ulf, Demker, Marie Hinnfors, Jonas
  • Titel: Varför vetenskap?
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Bjerg, Jens
  • Titel: Pedagogik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Bondeson, August
  • Titel: Johan Chronschoughs memoarer (del 1)
  • Upplaga: 1897
  • Kommentar: Skönlitteratur
  • Författare/red: Brusling, Christer & Strömqvist, Göran (red.)
  • Titel: Reflektion och praktik i läraryrket
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Carlgren, Ingrid & Marton, Ference
  • Titel: Lärare av i morgon
  • Ort: Kristianstad
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Kristianstads Boktryckeri
  • Författare/red: Egidius, Henry
  • Titel: Termlexikon i pedagogik, skola och utbildning
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Florin, Christina
  • Titel: Kampen om katedern. Feminiserings- och professionaliseringsprocessen inom den svenska folkskolans lärarkår 1860 - 1906
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1987
  • Förlag: Almqvist & Wiksell
  • Kommentar: Umeå universitet. Acta Universitatis Umensis, Umeå Studies in Humanities 82.
  • Författare/red: Gardell, Jonas Stockholm
  • Titel: En komikers uppväxt
  • Upplaga: 1992
  • Förlag: Norstedts
  • Kommentar: Skönlitteratur
  • Författare/red: Granath, Gunilla
  • Titel: Gäst hos overkligheten: En 48-årig sjundeklassares dagbok
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Gripe, Maria
  • Titel: Hugo och Josefin (2003)
  • Upplaga: 1962
  • Förlag: Bonnier Utbildning
  • Kommentar: Skönlitteratur
  • Författare/red: Guillou, Jan
  • Titel: Ondskan
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: LL-förlaget
  • Kommentar: Skönlitteratur
  • Författare/red: Hoeg, Petter Stockholm
  • Titel: De kanske lämpade
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Norstedts
  • Kommentar: Skönlitteratur
  • Författare/red: Molander, Joakim
  • Titel: Vetenskapsteoretiska grunder: Historia och begrepp
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Qvarsebo, Jonas
  • Titel: Skolbarnets fostran - Enhetsskolan, agan och politiken om barnet 1946 - 1962
  • Ort: Linköping
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Linköpings universitet, filosofiska fakulteten
  • Författare/red: Swensson, Hugo
  • Titel: Paul Hoffman, läroverksadjunkt
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1935
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Kommentar: Skönlitteratur
  • Författare/red: Tallberg Broman, Ingegerd
  • Titel: Pedagogiskt arbete och kön: Med historiska och nutida exempel
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Utbildning och demokrati - Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik Volym 8, nr 2 /1999
  • Författare/red: Zetterström, Erik / Kar de Mumma
  • Titel: Två år i varje klass: En elak skolgosses minnen
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1984
  • Förlag: Bonniers juniorförlag
  • Kommentar: Skönlitteratur
Moment 2
  • Titel: Överenskommet! Fem internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Statens skolverk: Liber distribution
  • Författare/red: Bergem, Trygve
  • Titel: Läraren i etikens motljus
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Colnerud, Gunnel & Thornberg, Robert
  • Titel: Värdepedagogik i internationell belysning
  • Ort: Kalmar
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Lenanders Grafiska
  • Kommentar: Skolverkets serie: Forskning i fokus
  • Författare/red: Fjellström, Roger
  • Titel: Diffusa resonemang om skolans värdegrund
  • Upplaga: 2000
  • Kommentar: "Understreckare" i Svenska Dagbladet 24/10 2000
  • Författare/red: Hedlin, Maria
  • Titel: Jämställdhet - en del av skolans värdegrund
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 97 s.
  • Författare/red: Lindgren, Joakim
  • Titel: Värdegrund i skola och forskning, 2001
  • Ort: Umeå
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Värdegrundscentrum, Umeå universitet
  • Författare/red: Norell Beach, Annie & Berg-Danielsson Marie Louise
  • Titel: Goda grunder och pedagogiska möjligheter
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Rädda Barnen
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: En fördjupad studie om värdegrunden - om möten, relationer och samtal som förutsättningar för arbetet med de grundläggande värdena
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Skolverket
  • Kommentar: Dnr 2000:1613
  • Författare/red: Tallberg Broman, Ingegerd, Rubenstein Reich, Lena & Hägerström, Jeanette
  • Titel: Likvärdighet i en skola för alla: Historisk bakgrund och kritisk granskning
  • Ort: Kalmar
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Lenanders Grafiska
  • Författare/red: Weiner, Gaby & Berge, Britt-Marie
  • Titel: Kön och kunskap
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Studentitteratur
Moment 3
  • Författare/red: Donaldson, Margaret
  • Titel: Hur barn tänker
  • Ort: Solna
  • Upplaga: 1979/1991
  • Förlag: Almqvist & Wiksell
  • Kommentar: 147 s.
  • Författare/red: Dysthe, Olga, Hertzberg, Fröydis & Lökensgard Hoel, Torlaug
  • Titel: Skriva för att lära - Skrivande i högre utbildning
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 209 s.
  • Författare/red: Elkind, David
  • Titel: Barns utveckling och uppfostran ur Piagets perspektiv
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1978
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Kommentar: 222 s.
  • Författare/red: Emanuelsson, Ingemar
  • Titel: I behov av särskilt stöd och ändå godkänd
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Skolverket
  • Kommentar: Artikel ur: Att bedöma eller döma, tio artiklar om bedömning och betygssättning 11 s.
  • Författare/red: Jaldemark, Jimmy, Lindberg, Ola & Olofsson, Anders D
  • Titel: Att förstå hur man deltar via redskap i en lärgemenskap
  • Upplaga: 2005
  • Författare/red: Jerlang, Esben
  • Titel: Utvecklingspsykologiska teorier
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Kap. 6: Beetendepsykologisk teori, 33 s.
  • Författare/red: Jobring, Ove & Carlén, Urban
  • Titel: Att förstå lärgemenskaper och mötesplatser på nätet
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: s 109 - 147 38 s.
  • Författare/red: Kroksmark, Tomas
  • Titel: En tankes fall i praktiken - då den målrationella styrningen möter skolan
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Skolverket
  • Kommentar: Artikel ur: Att bedöma eller döma, tio artiklar om bedömning och betygssättning 19 s.
  • Författare/red: Myndigheten för skolutveckling
  • Titel: Det leksamma allvaret - Fyra språkutvecklande miljöer
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: 115 s.
  • Författare/red: Pedagogiska Magasinet
  • Titel: Tema: Estetiska lärprocesser
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Lärarförbundet
  • Författare/red: Piaget, Jean
  • Titel: Barnets själsliga utveckling
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1976/2006
  • Förlag: Norstedt
  • Kommentar: 170 s.
Moment 4
  • Författare/red: Dysthe, Olga, Hertzberg, Fröydis & Lökensgard Hoel, Torlaug
  • Titel: Skriva för att lära - Skrivande i högre utbildning
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 209 s.
  • Författare/red: Sundbaum, Kristina & Wallstén, Sofia (red.)
  • Titel: Den hemliga koden - aktuell forskning om läsning
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Vetenskapsrådet
  • Kommentar: 126 s.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15