Pedagogik A, Fantasteri och temaarbete i förskolan, 20 poäng
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik A, Fantasteri och temaarbete i förskolan, 20 poäng
Pedagogic A, Fantasy and theme-oriented work in pre-school, 20 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PEAA62
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: A-nivå
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2005-12-21
- Senast ändrad: 2006-09-28
- Giltig fr.o.m: 2007-01-22
Syfte
Kursens syfte är att visa på miljöns betydelse för barns lärande, temaarbete som metod samt belysa möjligheterna med estetiska läroprocesser.
Lärandemål
Den studerande skall:
- kunna organisera miljöer som befrämjar lärande för flickor och pojkar i förskolan
- kunna planera, genomföra och utvärdera temaarbete med barn i förskolan
- tillägna sig grundläggande kunskaper i bild, musik och drama
- kunna arbeta ämnesintegrerat med bild, musik och drama i förskolan
Innehåll
Fantasteri och temaarbete i förskolan, 20 poäng, (30 ECTS)
Kursen består av två delkurser med följande innehåll:
Delkurs 1:
Lärandemiljö och estetiska läroprocesser, 10 p (15 ECTS)
- Förskolans inre och yttre miljö
- Ackordspel på gitarr
- Sång, rytm och rörelse
- Bild och form
- Berättande och gestaltande i förskolan
Delkurs 2:
Fantasteri i förskolan, 10 p (15 ECTS)
- Temaarbete förr och nu
- Kulturutbud i den egna kommunen
- Egen didaktisk fördjupning
- Olika pedagogiska riktningar
Behörighet
Grundläggande behörighet
Kursbeskrivning
Kursen kan läsas som specialisering i lärarutbildningen eller som fristående kurs.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Examination
Examination sker inom ramen för undervisningen genom seminarier, inlämningsuppgifter, skriftliga, praktiska och muntliga redovisningar.
För att erhålla betyget Godkänd krävs att:
-samtliga uppgifter i kursen ska vara genomförda av den studerande enligt givna instruktioner
-den studerande i redovisning och dokumentation av sina uppgifter visat att han/hon tagit till sig innehållet i kursens litteratur, seminarier och föreläsningar
-den studerande aktivt skall ha deltagit i kursens olika moment
För att erhålla betyget Väl Godkänd krävs att:
-den studerande i de skriftliga uppgifterna också visat på ett problematiserande och jämförande förhållningssätt
-den studerande i sina redovisningarna redogjort för välgrundade motiveringar med koppling till kurslitteraturen
-att de muntliga redovisningarna är varierande och innehållsrika
Begränsning av examination
Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen. Se Mittuniversitetets studieorganisationsdokument.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Eskild Hilding & Hambro Benedicte
- Titel: Snick och snack
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Liber
- Kommentar: 182 s
- Författare/red: Hansson, Sigrid
- Titel: Ordets bild och bildens bild
- Upplaga: 1999
- Förlag: Bilda
- Kommentar: 100 s
- Författare/red: Hägglund, Kent & Fredin, Kirsten
- Titel: Dramabok
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Liber
- Författare/red: Lindqvist, Gunilla
- Titel: Lekens möjligheter
- Ort: Lund
- Upplaga: 1996
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 162 s
- Författare/red: Lärarförbundet
- Titel: Förskolan nr 6
- Upplaga: 2005
- Kommentar: ISSN: 0015-5292
- Författare/red: Myndigheten för skolutveckling
- Titel: Faktisk fantasi - barns språkutveckling genom skapande
- Kommentar: pdf-fil
- Författare/red: Neuschutz, Karin
- Titel: Ge dockan liv
- Ort: Täby
- Upplaga: 1984
- Förlag: Bokförlaget Robert Larson AB
- Kommentar: 202 s
- Författare/red: Nordin - Hultman, Elisabeth
- Titel: Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2004
- Förlag: Liber
- Kommentar: 206 s
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för förskolan/Lpfö98
- Upplaga: 1998
- Förlag: Fritzer AB
- Författare/red: Uddholm, Mats
- Titel: Pedagogen och den musikaliska människan
- Ort: Mölndal
- Upplaga: 1994
- Förlag: Lutfisken
- Kommentar: 137 s
- Författare/red: Åberg, Ann & Lentz Taguchi, Hillevi
- Titel: Lyssnandets pedagogik
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Liber
- Kommentar: 149 s
Tillkommer litteratur och kopierat material i en omfattning av 500 sidor, som kompletterar kursen och väljs av de studerande i samråd med läraren.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket