Pedagogik A, Fantasteri och temaarbete i förskolan, 20 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik A, Fantasteri och temaarbete i förskolan, 20 poäng
Pedagogic A, Fantasy and theme-oriented work in pre-school, 20 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PEAA62
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: A-nivå
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2005-12-21
  • Senast ändrad: 2006-09-28
  • Giltig fr.o.m: 2007-01-22

Syfte

Kursens syfte är att visa på miljöns betydelse för barns lärande, temaarbete som metod samt belysa möjligheterna med estetiska läroprocesser.

Lärandemål

Den studerande skall:

- kunna organisera miljöer som befrämjar lärande för flickor och pojkar i förskolan
- kunna planera, genomföra och utvärdera temaarbete med barn i förskolan
- tillägna sig grundläggande kunskaper i bild, musik och drama
- kunna arbeta ämnesintegrerat med bild, musik och drama i förskolan

Innehåll

Fantasteri och temaarbete i förskolan, 20 poäng, (30 ECTS)

Kursen består av två delkurser med följande innehåll:

Delkurs 1:
Lärandemiljö och estetiska läroprocesser, 10 p (15 ECTS)

- Förskolans inre och yttre miljö
- Ackordspel på gitarr
- Sång, rytm och rörelse
- Bild och form
- Berättande och gestaltande i förskolan

Delkurs 2:
Fantasteri i förskolan, 10 p (15 ECTS)

- Temaarbete förr och nu
- Kulturutbud i den egna kommunen
- Egen didaktisk fördjupning
- Olika pedagogiska riktningar

Behörighet

Grundläggande behörighet

Kursbeskrivning

Kursen kan läsas som specialisering i lärarutbildningen eller som fristående kurs.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Examination

Examination sker inom ramen för undervisningen genom seminarier, inlämningsuppgifter, skriftliga, praktiska och muntliga redovisningar.

För att erhålla betyget Godkänd krävs att:
-samtliga uppgifter i kursen ska vara genomförda av den studerande enligt givna instruktioner
-den studerande i redovisning och dokumentation av sina uppgifter visat att han/hon tagit till sig innehållet i kursens litteratur, seminarier och föreläsningar
-den studerande aktivt skall ha deltagit i kursens olika moment

För att erhålla betyget Väl Godkänd krävs att:
-den studerande i de skriftliga uppgifterna också visat på ett problematiserande och jämförande förhållningssätt
-den studerande i sina redovisningarna redogjort för välgrundade motiveringar med koppling till kurslitteraturen
-att de muntliga redovisningarna är varierande och innehållsrika

Begränsning av examination

Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen. Se Mittuniversitetets studieorganisationsdokument.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Eskild Hilding & Hambro Benedicte
  • Titel: Snick och snack
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 182 s
  • Författare/red: Hansson, Sigrid
  • Titel: Ordets bild och bildens bild
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Bilda
  • Kommentar: 100 s
  • Författare/red: Hägglund, Kent & Fredin, Kirsten
  • Titel: Dramabok
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Lindqvist, Gunilla
  • Titel: Lekens möjligheter
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 162 s
  • Författare/red: Lärarförbundet
  • Titel: Förskolan nr 6
  • Upplaga: 2005
  • Kommentar: ISSN: 0015-5292
  • Författare/red: Myndigheten för skolutveckling
  • Titel: Faktisk fantasi - barns språkutveckling genom skapande
  • Kommentar: pdf-fil
  • Författare/red: Neuschutz, Karin
  • Titel: Ge dockan liv
  • Ort: Täby
  • Upplaga: 1984
  • Förlag: Bokförlaget Robert Larson AB
  • Kommentar: 202 s
  • Författare/red: Nordin - Hultman, Elisabeth
  • Titel: Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 206 s
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för förskolan/Lpfö98
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Fritzer AB
  • Författare/red: Uddholm, Mats
  • Titel: Pedagogen och den musikaliska människan
  • Ort: Mölndal
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Lutfisken
  • Kommentar: 137 s
  • Författare/red: Åberg, Ann & Lentz Taguchi, Hillevi
  • Titel: Lyssnandets pedagogik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 149 s

Tillkommer litteratur och kopierat material i en omfattning av 500 sidor, som kompletterar kursen och väljs av de studerande i samråd med läraren.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15