Pedagogik A, Fantasteri och temaarbete i förskolan, 20 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik A, Fantasteri och temaarbete i förskolan, 20 poäng
Pedagogic A, Fantasy and theme-oriented work in pre-school

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PEAA62
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: A-nivå
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2005-12-21
  • Giltig fr.o.m: 2006-01-19

Syfte

Kursen syftar till
att de studerande skall fördjupa sina kunskaper om miljöns betydelse för barns lärande
samt att fördjupa sina kunskaper om temaarbete som metod för att barns lärande skall bli mångsidigt och sammanhängande.
De ska utveckla sin förståelse för estetiska läroprocesser i bild, musik och drama samt
utveckla sin förmåga att planera, leda och genomföra pedagogisk verksamhet.

Lärandemål

- Att kunna organisera lärande miljöer i förskolan
- att kunna planera, leda och genomföra temaarbete i förskolan
- att kunna arbeta ämnesintegrerat med bild, musik och drama i förskolan

Innehåll

Förskolans inre- och yttre miljö
Att arbeta med små barn i förskolan
Temaarbete
Bild, musik och drama

Behörighet

Grundläggande behörighet

Kursbeskrivning

.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Examination

Examination sker inom ramen för kursens mål genom seminarier, inlämningsuppgifter, skriftliga, praktiska och muntliga redovisningar.
Undervisningen i kursen utgörs av teori och praktiska övningar.

Som betyg används uttrycken Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För Godkänd krävs:
att samtliga uppgifter i kursen skall vara genomförda enligt givna instruktioner
att den studerande genom sina uppgifter visar att han/hon tagit till sig litteratur, seminarier och föreläsningar
att den studerande aktivt deltagit i kursens olika moment.
För Väl Godkänd krävs:
Förutom kraven för godkänt krävs att den studerande i de skriftliga uppgifterna också visar på ett problematiserande och jämförande förhållningssätt
att redovisningarna innehåller välgrundade motiveringar med koppling till kurslitteraturen
att de muntliga redovisningarna är varierande och innehållsrika

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Eskild Hilding & Hambro Benedicte
  • Titel: Snick och snack
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 182 s
  • Författare/red: Hansson, Sigrid
  • Titel: Ordets bild och bildens bild
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Bilda
  • Kommentar: 100 s
  • Författare/red: Hägglund, Kent & Fredin, Kirsten
  • Titel: Dramabok
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Lindqvist, Gunilla
  • Titel: Lekens möjligheter
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 162 s
  • Författare/red: Lärarförbundet
  • Titel: Förskolan nr 6
  • Upplaga: 2005
  • Kommentar: ISSN: 0015-5292
  • Författare/red: Myndigheten för skolutveckling
  • Titel: Faktisk fantasi - barns språkutveckling genom skapande
  • Kommentar: pdf-fil
  • Författare/red: Neuschutz, Karin
  • Titel: Ge dockan liv
  • Ort: Täby
  • Upplaga: 1984
  • Förlag: Bokförlaget Robert Larson AB
  • Kommentar: 202 s
  • Författare/red: Nordin - Hultman, Elisabeth
  • Titel: Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 206 s
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för förskolan/Lpfö98
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Fritzer AB
  • Författare/red: Uddholm, Mats
  • Titel: Pedagogen och den musikaliska människan
  • Ort: Mölndal
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Lutfisken
  • Kommentar: 137 s
  • Författare/red: Åberg, Ann & Lentz Taguchi, Hillevi
  • Titel: Lyssnandets pedagogik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 149 s

Tillkommer litteratur och kopierat material i en omfattning av 500 sidor, som kompletterar kursen och väljs av de studerande i samråd med läraren.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15