Pedagogik A, IKT och medier som stöd för lärande, 5 poäng
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik A, IKT och medier som stöd för lärande, 5 poäng
ICT and media as support for learning
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PEAA72
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: A-nivå
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2007-02-14
- Giltig fr.o.m: 2007-06-01
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall utveckla sin förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik (IKT) och media som pedagogiska verktyg i sin verksamhet. Studenten får tillfälle att utifrån olika teoretiska perspektiv praktiskt tillämpa IKT och media i pedagogisk verksamhet. Praktiska inslag kan vara digital video, datorbaserad kommunikation, webbpublicering samt digital bild- och ljudbehandling.
Lärandemål
Den studerande skall:
- praktiskt kunna tillämpa IKT och media som pedagogiska verktyg i sin verksamhet
- kunna planera och skapa digital video för pedagogisk verksamhet
- på en grundläggande nivå kunna granska IKT och media
- kunna planera och publicera ett material på webben
- ha kännedom om regler gällande upphovsrätt och personuppgifter
- ha kännedom om ny forskning och teknikutveckling inom området
Innehåll
IKT och medier som stöd för lärande
- IKT och medier som stöd för lärande i pedagogisk verksamhet
- Teorier och forskning om IKT och lärande
- Digital bild- och videoredigering i ett pedagogiskt sammanhang
- Verktyg för att kritiskt granska IKT och media
Behörighet
Grundläggande behörighet
Kursbeskrivning
Kursen vänder sig till studenter i lärarutbildning och personal i pedagogisk verksamhet.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, laborationer i datorsal, gruppövningar, litteraturstudier, praktiska tillämpningar samt seminarier.
Examination
5p (7,5 ECTS-poäng). IKT och mediers betydelse för lärande.
Examination sker inom ramen för undervisningen genom seminarier, inlämningsuppgifter samt skriftliga och muntliga redovisningar. Den lärarledda undervisningen i kursen utgörs till stor del av praktiska övningar och tillämpningar. På grund av detta är deltagande i undervisningen i sin helhet obligatorisk.
För att erhålla betyget Godkänd på krävs att den studerande blivit godkänd på samtliga examinerande moment genom att ha uppnått samtliga lärandemål.
För att erhålla betyget Väl Godkänd krävs att den studerande uppnått kraven för betyget Godkänd, samt visat förmåga att analysera utifrån teoretiska begrepp och synsätt som behandlas i kursen. Den studerande kan även med mycket god förmåga belysa samband mellan teorier och praktisk pedagogisk verksamhet i en IKT-pedagogisk kontext.
Begränsning av examination
Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen. Se Mittuniversitetets studieorganisationsdokument.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: Filmpedagogik
- Upplaga: 2004
- Webbadress: URL www.filmpedagogik.nu <http://www.filmpedagogik.nu/>
- Författare/red: Dunkels, Elza
- Titel: Nätkulturer - vad gör barn och unga på Internet?
- Ort: Umeå
- Upplaga: 2005
- Förlag: Tidskrift för lärarutbildning och forskning, nr 1-2:2005
- Kommentar: s 41 - 49
- Författare/red: Jedeskog, Gunilla & Nissen, Jörgen
- Titel: ICT in the Classrom: Is Doing More Important than Knowing?
- Upplaga: 2004
- Förlag: Education and Information Technologies 9:1
- Kommentar: s 37 - 47
- Författare/red: Jonassen, David H
- Titel: Learning to solve problem with technology
- Upplaga: 2002
- Kommentar: ca 245 s.
- Författare/red: Leth, Göran & Thurén, Torsten
- Titel: Källkritik för Internet. Rapport 177
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000
- Förlag: Styrelsen för psykologiskt försvar
- Webbadress: http://www.psycdef.se/Global/PDF/Publikationer/kallkritid%20for%20internet.pdf
- Kommentar: 151 s.
- Författare/red: Myndigheten för Sveriges nätuniversitet
- Titel: Legala handboken [www dokument] URL
- Upplaga: 2004
- Webbadress: http://www.legalahandboken.netuniversity.se
- Författare/red: Olsson, Kristin & Boreson, Cecilia
- Titel: Medieresor om medier för pedagoger
- Ort: Kristianstad
- Upplaga: 2004
- Förlag: Kristianstads Boktryckeri
- Kommentar: 204 s.
- Författare/red: Säljö, Roger & Linderoth, Jonas (red.)
- Titel: Utm@ningar och e-frestelser, it och skolans lärkultur
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2002
- Förlag: Prisma
- Kommentar: 329 s.
- Författare/red: Williams, Robins & Tollett, John
- Titel: The Non-Designer´s Web Book
- Ort: Berkeley, UK
- Upplaga: 2004
- Förlag: Pearson Professional Education
- Kommentar: 320 s.
Referenslitteratur
- Författare/red: Berggren-Bergeius, Bo, Granath, Thomas & Sandell, Roland
- Titel: Multimedia Medieboken
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2003
- Förlag: Liber
- Kommentar: 184 s.
- Författare/red: Bergström , Bo
- Titel: Effektiv visuell kommunikation: Hur man får ett budskap i text, bild, film och färg att nå fram
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2004
- Förlag: Carlsson
- Författare/red: Bergström, Bo, Bergström, Jonas, et al.
- Titel: Bild & budskap: Ett triangeldrama om bildkommunikation
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Carlsson
- Författare/red: Hellmark, Christer
- Titel: Typografisk handbok
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2004
- Förlag: Ordfront
- Kommentar: 187 s.
- Författare/red: Krug, Steve
- Titel: Don´t make me think! A common sense approach to web usability
- Författare/red: Meyer, Eric A
- Titel: CSS pocket reference: [visual presentation for the web]
- Ort: Sebastopol, CA
- Upplaga: 2004
- Förlag: O´Reilly
- Författare/red: Palmquist, Lena & Kallin Westin, Lena
- Titel: Från siffror till surfning: Könsperspektiv på informationsteknik
- Ort: Lund
- Upplaga: 2001
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Riis, Ulla & Skolverket
- Titel: IT i skolan mellan vision och praktik: En forskningsöversikt
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000
- Förlag: Skolverket
- Författare/red: Stephenson, John
- Titel: Teaching & learning online: Pedagogies for new technologies
- Ort: London
- Upplaga: 2001
- Förlag: Kogan Page
- Författare/red: Zeldman, Jeffrey
- Titel: Designing with Web standards
- Ort: Indianapolis, Ind. London
- Upplaga: 2007
- Förlag: New Riders; Pearson Education