Pedagogik B, Allmänt utbildningsområde, 21-40 poäng, 20 poäng
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik B, Allmänt utbildningsområde, 21-40 poäng, 20 poäng
Education B: General Educational Studies 21-40 credits, 20 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PEAB18
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: B-nivå
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2005-12-19
- Senast ändrad: 2006-11-28
- Giltig fr.o.m: 2006-09-04
Syfte
Kursen syftar till att belysa grundläggande teorier om socialisation, kultur, samhälle och demokrati samt utgångspunkter för läraryrkets samhällsuppdrag och samhällets värdegrund, med relevans för arbete i pedagogiska verksamheter.
Lärandemål
Delkurs 1: Socialisation, kulturfrågor och samhälle, 10 poäng
Den studerande skall:
- känna till och kunna diskutera begreppen socialisation och fostran utifrån olika teoretiska perspektiv, samt kunna identifiera socialisation och fostran som processer i hem, skola och samhälle
-känna till olika innebörder av begreppet kultur och kunna diskutera hur olika innebörder av begreppet är användbara i olika teoretiska sammanhang
- ha utvecklat kunskap om klass, genus och etnicitet som begrepp och som sociala fenomen
- ha utvecklat kunskap om och förmåga till kritisk diskussion kring betydelsen av sociala positioner för barns och ungdomars själv- och omvärldsuppfattning
- ha utvecklat kunskap om den föränderliga samhälleliga kontextens betydelse för formeringen av barns och ungdomars kulturella identiteter
- ha utvecklat kunskap om interkulturella processer i den institutionella kontext som utgörs av utbildningssystemet
- känna till och förstå olika konflikthanteringsmodeller
- ha utvecklat didaktiskt användbara verktyg för att kunna använda skillnad som utgångspunkt vid planering, ledning, genomförande och utvärdering av pedagogisk verksamhet
Delkurs 2: Samhällsuppdrag, demokrati och värdegrund, 10 poäng
Den studerande skall:
- ha utvecklat sin kunskap om bakgrunden till och utvecklingen av det svenska utbildningssystemet samt läraryrkets utveckling i ett historiskt och internationellt perspektiv
- känna till och kunna diskutera de teoretiska och praktiska konsekvenserna för skolan av de gemensamma grundläggande värderingarna i samhället om etik, moral, jämställdhet och jämlikhet.
- ha tillägnat sig förmåga att analysera och därmed förstå skolans roll som förmedlare och återskapare av dessa grundläggande värderingar
- ha utvecklat sina färdigheter att tillämpa olika forskningsstrategier och metoder med skolan som forskningsobjekt.
- ha utvecklat sin kunskap om betydelsen av pedagogiskt ledarskap och dess olika former och uttryckssätt.
- ha utvecklat sin färdighet att planera, leda, genomföra och utvärdera pedagogisk verksamhet. Här ingår t ex provkonstruktion, betygsättning och genomförande av utvecklingssamtal.
Innehåll
Allmänt utbildningsområde 21-40 poäng, 20 poäng, (30 ECTS)
Kursen består av två delkurser med följande innehåll och omfattning:
Delkurs 1: Socialisation, kulturfrågor och samhälle, 10 poäng, (15 ECTS)
- förutsättningar för skolarbetet utifrån socialt, etniskt, och kulturellt ursprung samt kön
- påverkan på och möjligheter för arbete i skolan utifrån internationell, nationell samt lokal mångfald
- teorier om fostran och ungdomskulturer
Delkurs 2: Samhällsuppdrag, demokrati och värdegrund, 10 poäng , (15 ECTS)
- forskningsstrategier och -metoder
- grundläggande värderingarna i fråga om demokrati, etik, moral, jämställdhet och jämlikhet i ett historiskt och kulturellt perspektiv
- källkritik och arkivkunskap
- läraryrkets uppkomst, utveckling och förändring
- olika utvärderingsstrategier, provkonstruktion, betyg och utvecklingssamtal
- pedagogiskt ledarskap, utbildningsplanering och utvärdering
- skolans roll i återskapandet av samhällets grundläggande värderingar
- skolutveckling och ledarskap i kollegial verksamhet samt lokala projekt
- utbildningssystemets uppkomst, utveckling och förändring
Behörighet
Förutom Sb G.11 krävs följande särskilda behörighet:
* För studerande som antagits till någon av lärarutbildningens inriktningar krävs 20 poäng godkända studier från AU 1, allmänt utbildningsområde 1-20 poäng, samt vara godkänd på inriktning(ar) och specialisering(ar) för avsedd verksamhetsnivå om sammanlagt minst 60 poäng.
* För studerande som antagits med påbörjade/fullgjorda ämnesstudier krävs 10 poäng godkända studier från AU 1, allmänt utbildningsområde 1-20 poäng
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, lektioner, seminarier, gruppövningar, samt verksamhetsförlagd utbildning. I kursen kan också ingå projektarbeten som den studerande genomför enskilt eller i mindre grupp.
Examination
Examination sker genom seminarier, inlämningsuppgifter samt skriftliga och muntliga redovisningar. I den lärarledda undervisningen som utgörs av praktiska övningar och tillämpningar är deltagande i undervisningen obligatorisk.
Delkurs 1: Socialisation, kulturfrågor och samhälle
För att erhålla betyget Godkänd krävs att:
- samtliga uppgifter i kursen ska vara genomförda av den studerande enligt givna instruktioner
- den studerande i redovisning och dokumentation av sina uppgifter visat att han/hon tagit till sig innehållet i kursens litteratur, seminarier och föreläsningar
- den studerande aktivt skall ha deltagit i kursens olika moment
För att erhålla betyget Väl Godkänd krävs att:
- den studerande visat hög ambitionsnivå och väl utvecklad förmåga att genomföra kursens olika uppgifter
- exempel på den studerandes idérikedom/originalitet ska finnas med och tydligt kunna urskiljas som inslag i examinationsuppgifterna
- den studerande visat god förmåga att reflektera över kursens innehåll
Delkurs 2: Samhälle, demokrati och värdegrund
För att erhålla betyget Godkänd krävs att:
- samtliga uppgifter i kursen ska vara genomförda av den studerande enligt givna instruktioner
- den studerande i redovisning och dokumentation av sina uppgifter visat att han/hon tagit till sig innehållet i kursens litteratur, seminarier och föreläsningar
- den studerande aktivt skall ha deltagit i kursens olika moment
För att erhålla betyget Väl Godkänd krävs att:
- den studerande visat hög ambitionsnivå och väl utvecklad förmåga att genomföra kursens olika uppgifter
- exempel på den studerandes idérikedom/originalitet ska finnas med och tydligt kunna urskiljas som inslag i examinationsuppgifterna
- den studerande visat god förmåga att reflektera över kursens innehåll
För att erhålla betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs att den studerande erhållit detta betyg på minst en av de två delkurserna.
Begränsning av examination
Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå Godkänt resultat på kursen. Se Mittuniversitetets studieorganisationsdokument.
För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden (LUN) om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Generellt gäller att föregående period av verksamhetsförlagd utbildning skall vara godkänd innan ny verksamhetsförlagd utbildning påbörjas.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Backman, Jarl
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Ort: Lund
- Upplaga: 1999
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 213 s. Ingår i alla delkurser
Moment 1
- Författare/red: Ambjörnsson, Fanny
- Titel: I en klass för sig: Genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2004
- Förlag: Ordfront
- Kommentar: 361 s.
- Författare/red: Bunar, Nihad
- Titel: Skolan mitt i förorten: Fyra studier om skola, segregation, integration och multikulturalism
- Ort: Eslöv
- Upplaga: 2001
- Förlag: Brutus Östlings/Symposium
- Kommentar: 342 s.
- Författare/red: Eklund, Monica
- Titel: Interkulturellt lärande: Intentioner och realiteter i svensk grundskolan sedan 1960-talets början
- Ort: Luleå
- Upplaga: 2003
- Förlag: Luleå University of Technology
- Kommentar: Sid 1 - 122, 257 - 328. Totalt 194 s. Kan endast köpas via Bokhörnan 194 s.
- Författare/red: Fritzell, Johan & Palme, Joakim (red.)
- Titel: Välfärdens finansiering och fördelning: Antologi från Kommittén Välfärdsbokslut
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Fritzes
- Webbadress: http://www.regeringen.se (pdf-fil)
- Kommentar: SOU 2001:57. Kapitel 6: Etnisk segregation i skolan - effekter på ungdomars betyg och övergång till gymnasieskolan. (35 s.)
- Författare/red: Illeris, Knud
- Titel: Lärande i mötet mellan Piaget, Freud och Marx
- Ort: Lund
- Upplaga: 2001
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Kap. 5 och 7, ca 40 s.
- Författare/red: Johansson, Thomas (Red.)
- Titel: Manlighetens omvandlingar: Ungdom, sexualitet och kön i heteronormativitetens gränstrakter
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 2005
- Förlag: Daidalos
- Kommentar: 245 s.
- Författare/red: Lindberg, Ola & Sandin, Lars
- Titel: "Kultur, identitet och socialisation: Ett artikelkompendium"
- Ort: Härnösand
- Upplaga: 2005
- Förlag: Mittuniversitetet, Institutionen för utbildningsvetenskap
- Kommentar: ca 150 s.
- Författare/red: Säljö, Roger
- Titel: Lärande i praktiken: Ett sociokulturellt perspektiv
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Norstedts Akademiska
- Kommentar: Kap. 2, 18 s.
- Författare/red: Vetenskaprådet
- Titel: Etikregler för humanistisk - samhällsvetenskaplig forskning
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1999
- Förlag: Erlanders Gotab
- Webbadress: http://www.vr.se/humsam/index.asp?id=24&dok_id=838
- Kommentar: 17 s.
Moment 2
- Författare/red: Bergem, Trygve
- Titel: Läraren i etikens motljus
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 148 s.
- Författare/red: Brown, George , Bull, Joanna & Pendlebury, Malcolm
- Titel: Assessing student learning in higher education
- Ort: London
- Upplaga: 1997
- Förlag: Routledge
- Kommentar: Kap 1 - 4, 80 s.
- Författare/red: Denscombe, Martyn
- Titel: Forskningshandboken
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 292 s.
- Författare/red: Gilje, Nils & Grimen, Harald
- Titel: Samhällsvetenskapernas förutsättningar
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 1992
- Förlag: Daidalos
- Författare/red: Imsen, Gunn
- Titel: Lärarens värld: Introduktion till allmän didaktik
- Ort: Lund
- Upplaga: 1999
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Kap. 4, 8 - 11 och 13, 192 s.
- Författare/red: Kärrby, Gunni (red.)
- Titel: Skolan möter förskolan och fritidshemmet
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 163 s.
- Författare/red: Linde, Göran
- Titel: Det ska ni veta! En introduktion till läroplansteori
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 120 s.
- Författare/red: Linde, Göran
- Titel: Kunskap och betyg
- Ort: Lund
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 136 s.
- Författare/red: Lindgren, Joakim
- Titel: Värdegrund i skola och forskning 2001
- Ort: Umeå
- Upplaga: 2003
- Förlag: Värdegrundscentrum
- Webbadress: http://www.fceduc.umu.se/VGC_dokument/Nr1_skriftserien.pdf
- Kommentar: 36 s.
- Författare/red: Merriam, Sharan B
- Titel: Fallstudien som forskningsmetod
- Ort: Lund
- Upplaga: 1994
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Richardson, Gunnar
- Titel: Svensk utbildningshistoria: Skola och samhälle förr och nu
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 287 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: En fördjupad studie om värdegrunden. Om möten, relationer och samtal som förutsättningar för arbetet med de grundläggande värdena
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publicerat/index.shtml
- Kommentar: Dnr 2000:1613 86 s.
- Författare/red: Weiner, Gaby & Berge, Britt-Marie
- Titel: Kön och kunskap
- Ort: Lund
- Upplaga: 2001
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 155 s.
Referenslitteratur
- Författare/red: Stukát, Staffan
- Titel: Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
- Ort: Lund
- Upplaga: 2005
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 208 s.