Pedagogik B, Allmänt utbildningsområde, 21-40 poäng, 20 poäng
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik B, Allmänt utbildningsområde, 21-40 poäng, 20 poäng
General Educational Studies, 20 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PEAB18
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: B-nivå
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2005-12-19
- Giltig fr.o.m: 2005-09-05
Syfte
Kursens syfte är att den studerande skall förvärva kunskaper inom de centrala kunskapsområdena socialisation, kulturfrågor och samhälle samt samhällsuppdrag, demokrati och värdegrund. Genom integration av teori och praktik i den verksamhetsförlagda delen som förläggs inom förskola, förskoleklass, fritidshem, skola eller vuxenutbildning skall den studerande skaffa sig yrkeskunskaper/färdigheter.
Lärandemål
Delkurs 1: Socialisation, kulturfrågor och samhälle, 10 poäng
Module 1: Socialisation, Cultural Issues and Society, 10 credits
Efter genomgången delkurs skall den studerande:
- känna till och kunna diskutera begreppen socialisation och fostran utifrån olika teoretiska perspektiv, samt kunna identifiera socialisation och fostran som processer i hem, skola och samhälle
- känna till olika innebörder av begreppet kultur och kunna diskutera hur olika innebörder av begreppet är användbara i olika teoretiska sammanhang
- ha utvecklat kunskap om klass, genus och etnicitet som begrepp och som sociala fenomen
- ha utvecklat kunskap om och förmåga till kritisk diskussion kring betydelsen av sociala positioner för barns och ungdomars själv- och omvärldsuppfattning
- ha utvecklat kunskap om den föränderliga samhälleliga kontextens betydelse för formeringen av barns och ungdomars kulturella identiteter
- ha utvecklat kunskap om interkulturella processer i den institutionella kontext som utgörs av utbildningssystemet
- känna till och förstå olika konflikthanteringsmodeller
- ha utvecklat didaktiskt användbara verktyg för att kunna använda skillnad som utgångspunkt vid planering, ledning, genomförande och utvärdering av pedagogisk verksamhet
Delkurs 2: Samhällsuppdrag, demokrati och värdegrund, 10 poäng
Module 2: Education, Democracy and Values, 10 credits
Efter genomgången delkurs skall den studerande:
- ha utvecklat sin kunskap om bakgrunden till och utvecklingen av det svenska utbildningssystemet samt läraryrkets utveckling i ett historiskt och internationellt perspektiv
- känna till och kunna diskutera de teoretiska och praktiska konsekvenserna för skolan av de gemensamma grundläggande värderingarna i samhället om etik, moral, jämställdhet och jämlikhet.
- ha tillägnat sig förmåga att analysera och därmed förstå skolans roll som förmedlare och återskapare av dessa grundläggande värderingar
- ha utvecklat sina färdigheter att tillämpa olika forskningsstrategier och metoder med skolan som forskningsobjekt.
- ha utvecklat sin kunskap om betydelsen av pedagogiskt ledarskap och dess olika former och uttryckssätt.
- ha utvecklat sin färdighet att planera, leda, genomföra och utvärdera pedagogisk verksamhet. Här ingår t ex provkonstruktion, betygsättning och genomförande av utvecklingssamtal.
Innehåll
Delkurs 1: Socialisation, kulturfrågor och samhälle, 10 poäng
Module 1: Socialisation, Cultural Issues and Society, 10 credits
Den studerande skall tillägna sig teorier om fostran och ungdomskulturer samt utveckla insikt i och förståelse för den påverkan barns och ungdomars sociala, etniska, och kulturella ursprung samt kön har på individens förutsättningar för skolarbetet. Såväl den internationella, nationella som lokala mångfaldens påverkan på och möjligheter för arbetet i skolan utgör kursens grundläggande perspektiv.
Delkurs 2: Samhällsuppdrag, demokrati och värdegrund, 10 poäng
Module 2: Education, Democracy and Values, 10 credits
Moment 1, 5 p
Den studerande skall förvärva kunskaper i utbildningssystemets uppkomst, utveckling och förändring. I momentet analyseras nuvarande samhälles grundläggande värderingarna i fråga om demokrati, etik, moral, jämställdhet och jämlikhet i ett historiskt och kulturellt perspektiv. Skolans roll i återskapandet av samhällets grundläggande värderingar betonas, särskilt samhällets demokratiska normer och värderingar. Läraryrkets uppkomst, utveckling och förändring relateras till samtiden. Under kursen integreras för innehållet relevanta forskningsstrategier och metoder, källkritik och arkivkunskap.
Moment 2, 5p
Den studerande skall förvärva kunskaper i pedagogiskt ledarskap, utbildningsplanering och utvärdering. Den studerande skall också tillägna sig grundläggande kunskaper i och insikter om utbildningsplanering, skolutveckling, ledarskap i kollegial verksamhet samt lokala projekt. Under kursen skall den studerande också utveckla kunskaper och färdigheter i olika utvärderingsstrategier. Här ingår för läraryrket grundläggande kunskaper i provkonstruktion, betyg och utvecklingssamtal. Forskningsmetodik som designlära och statistisk analys integreras i kursens olika moment.
Behörighet
Förutom Sb G.11 krävs följande särskilda behörighet:
* För studerande som antagits till någon av lärarutbildningens inriktningar krävs 20 poäng godkända studier från AU 1, allmänt utbildningsområde 1-20 poäng, samt vara godkänd på inriktning(ar) och specialisering(ar) för avsedd verksamhetsnivå om sammanlagt minst 60 poäng.
* För studerande som antagits med påbörjade/fullgjorda ämnesstudier krävs 10 poäng godkända studier från AU 1, allmänt utbildningsområde 1-20 poäng
Generellt gäller att föregående period av verksamhetsförlagd utbildning skall vara godkänd innan ny verksamhetsförlagd utbildning påbörjas.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, lektioner, seminarier, gruppövningar, samt verksamhetsförlagd utbildning. I kursen kan också ingå projektarbeten som den studerande genomför enskilt eller i mindre grupp.
Examination
10 poäng (15 ECTS-poäng), Socialisation, kulturfrågor och samhälle
Examination sker i form av seminarier, inlämningsuppgifter samt skriftliga och muntliga redovisningar. Skriftlig tentamen ges på delar av kurslitteraturen. I examinationen ingår även den studerandes förmåga att uppnå angivna färdighetsmål.
Som betyg används uttrycken Underkänd, Godkänd och Väl godkänd. För att erhålla betyget Godkänd krävs att den studerande har blivit godkänd på samtliga examinerande moment, enligt de bedömningsföreskrifter som är fastslagna samt utifrån de kriterier som gäller enligt dokument för verksamhetsförlagd utbildning vid Mitthögskolan. För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs att den studerande erhållit detta betyg på en av de två delkurserna. Verksamhetsförlagd utbildning är obligatorisk. Övriga obligatoriska moment delges vid kursstart.
För varje enskilt moment i kursen begränsas antalet examinationer till fem. För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationer till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos LUN om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.
Betyg: U, G eller VG
10 poäng (15 ECTS-poäng), Samhälle, demokrati och värdegrund
Examination sker i form av seminarier, inlämningsuppgifter samt skriftliga och muntliga redovisningar. Skriftlig tentamen ges på delar av kurslitteraturen. I examinationen ingår även den studerandes förmåga att uppnå angivna färdighetsmål.
Som betyg används uttrycken Underkänd, Godkänd och Väl godkänd. För att erhålla betyget Godkänd krävs att den studerande har blivit godkänd på samtliga examinerande moment, enligt de bedömningsföreskrifter som är fastslagna samt utifrån de kriterier som gäller enligt dokument för verksamhetsförlagd utbildning vid Mitthögskolan. För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs att den studerande erhållit detta betyg på en av de två delkurserna. Verksamhetsförlagd utbildning är obligatorisk. Övriga obligatoriska moment delges vid kursstart.
För varje enskilt moment i kursen begränsas antalet examinationer till fem. För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationer till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos LUN om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.
Betyg: U, G eller VG
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Ambjörnsson, F
- Titel: I en klass för sig: genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2004
- Förlag: Ordfront
- Kommentar: 361
- Författare/red: Bunar, N
- Titel: Skolan mitt i förorten: fyra studier om skola, segregation, integration och multikulturalism
- Ort: Eslöv
- Upplaga: 2001
- Förlag: B. Östlings bokförl. Symposium
- Kommentar: 342
- Författare/red: Eklund, M
- Titel: Interkulturellt lärande: intentioner och realiteter i svensk grundskola sedan 1960-talets början
- Ort: Luleå
- Upplaga: 2003
- Förlag: University of Technology
- Kommentar: Sid 1 - 122, 257 - 328. Totalt 194 s. ISSN: 1402-1544:2003:34. Kan endast köpas via Bokhörnan. 194
- Författare/red: Fritzell, J & Palme, J (red.)
- Titel: Välfärdens finansiering och fördelning: antologi från Kommittén Välfärdsbokslut
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Fritzes offentliga publikationer
- Webbadress: http://www.regeringen.se (pdf-fil)
- Kommentar: SOU 2001:57. Kapitel 6: Etnisk segregation i skolan - effekter på ungdomars betyg och övergång till gymnasieskolan. (35 s.)
- Författare/red: Illeris, K
- Titel: Lärande i mötet mellan Piaget, Freud och Marx
- Ort: Lund
- Upplaga: 2001
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Kap. 5 och 7, ca 40 s. 75
- Författare/red: Sernhede, O & Johansson, T
- Titel: Identitetens omvandlingar: black metal, magdans och hemlöshet
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 2001
- Förlag: Daidalos
- Kommentar: 430
- Författare/red: Säljö, R
- Titel: Lärande i praktiken: ett sociokulturellt perspektiv
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000
- Förlag: Prisma
- Kommentar: Kap. 2, 18 s.
- Författare/red: Vetenskaprådet
- Titel: Etikregler för humanistisk - samhällsvetenskaplig forskning
- Upplaga: 1999
- Webbadress: http://www.vr.se/humsam/index.asp?id=24&dok_id=838
- Kommentar: 17
- Författare/red: Ålund, A
- Titel: Multikultiungdom: kön, etnicitet, identitet
- Ort: Lund
- Upplaga: 1997
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 196
Moment 2
- Författare/red: Bergem, T
- Titel: Läraren i etikens motljus
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 148
- Författare/red: Brown, G , Bull, J & Pendlebury, M
- Titel: Assessing Student Learning in Higher Education
- Upplaga: 1997
- Kommentar: Kap 1 - 4, 80 s.
- Författare/red: Denscombe, M
- Titel: Forskningshandboken
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 292
- Författare/red: Eklund, M
- Titel: Interkulturellt lärande: intentioner och realiteter i svensk grundskola sedan 1960talets början
- Ort: Luleå
- Upplaga: 2003
- Förlag: Universitity of Technology
- Kommentar: ISSN: 1402-1544:2003:34. Sid 123-256, 329-352, totalt 158 s. Kan endast köpas via Bokhörnan
- Författare/red: Hartman, J
- Titel: Vetenskapligt tänkande. Från kunskapsteori till metodteori
- Ort: Lund
- Upplaga: 1998
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 269
- Författare/red: Imsen, G
- Titel: Lärarens värld: Introduktion till allmän didaktik
- Ort: Lund
- Upplaga: 1999
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Kap. 4, 8 - 11 och 13, 192 s.
- Författare/red: Kärrby, G (red.)
- Titel: Skolan möter förskolan och fritidshemmet
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 163
- Författare/red: Linde, G
- Titel: Det ska ni veta! En introduktion till läroplansteori
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 120
- Författare/red: Linde, G
- Titel: Kunskap och betyg
- Ort: Lund
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 136
- Författare/red: Lindgren, J
- Titel: Värdegrund i skola och forskning 2001
- Ort: Umeå
- Upplaga: 2003
- Förlag: Värdegrundscentrum
- Kommentar: 36
- Författare/red: Richardson, G
- Titel: Svensk utbildningshistoria: Skola och samhälle förr och nu
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 287
- Författare/red: Skolverket
- Titel: En fördjupad studie om värdegrunden. Om möten, relationer och samtal som förutsättningar för arbetet med de grundläggande värdena
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publicerat/index.shtml
- Kommentar: Dnr 2000:1613 86
- Författare/red: Weiner, g & Berge, B-M
- Titel: Kön och kunskap
- Ort: Lund
- Upplaga: 2001
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 155