Pedagogik B, PEDAGOGIK, 20 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik B, PEDAGOGIK, 20 poäng
Education Studies B

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PEAB24
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: B-nivå
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2005-10-04
  • Senast ändrad: 2006-06-01
  • Giltig fr.o.m: 2006-09-04

Syfte

Kursens syfte är att djupare förklara det pedagogiska problemområdet.

Lärandemål

De studerande skall:

- kunna visa på fördjupade kunskaper och förmåga att förklara, analysera och tillämpa teorier
- kunna resonera om tänkbara konsekvenser av fostran, undervisning och lärande.
- erhålla en förståelse och kunskaper om specialpedagogikens framväxt i ett historiskt och samhälleligt perspektiv.
- kunna analysera och reflektera över olika specialpedagogiska perspektiv i synen på och deras tillämpning i, arbetet med människor med kognitiva funktionshinder
- ha tillägnat sig fördjupade kunskaper i grundläggande forskningsmetodik
- kunna formulera och avgränsa ett pedagogiskt problem och att undersöka detta med lämplig metod samt att redovisa arbetet i form av en uppsats.

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser med följande innehåll och omfattning:

Delkurs 1: Fostran, utbildning, undervisning och lärande, 5 poäng

- Lärande och undervisning
- Pedagogiska konsekvenser
- Pedagogiska processer
- Teorier om utveckling

Delkurs 2: Perspektiv på specialpedagogik, 5 poäng

- Kognitiva funktionshinder
- Specialpedagogiska grunder


Delkurs 3: Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 5 poäng


- Kunskapsteori
- Kvalitativ metod
- Kvantitativ metod
- Vetenskapsteori

Delkurs 4: Uppsats, 5 poäng

Behörighet

Förutom grundläggande behörighet för högskolestudier krävs följande särskilda behörighet: Pedagogik A, minst 15 poäng eller tidigare godkänd lärarutbildning.

Kursbeskrivning

Kursen kan läsas som fristående kurs.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Kursen genomföres i form av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, handledning och litteraturstudier. Uppsatsen genomföres parallellt med den övriga undervisningen och till detta arbete är knutet individuell handledning efter överenskommelse mellan de studerande och respektive handledare. Uppsatsen redovisas vid ett seminarium där en eller flera studerande fungerar som opponenter.

Examination

Examination sker genom muntliga redovisningar vid seminarier, inlämningsuppgifter och skriftliga prov.

För att erhålla betyget Godkänd krävs att:
- kursen är genomförd enligt anvisningarna och den studerande redovisar fördjupade kunskaper om och förståelse för kursens innehåll.

För att erhålla betyget Väl Godkänd krävs förutom kraven för betyget Godkänd att:
- den studerande utifrån goda faktakunskaper, tydligt redovisar förmågan att analysera, reflektera och komma med kreativa lösningar.

För att erhålla betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs att den studerande har erhållit Väl Godkänd på tre av de fyra delkurserna.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Fibaek Laursen, Per
  • Titel: Didaktik och kognition: En grundbok
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 192 s.
  • Författare/red: Säljö, Roger
  • Titel: Lärande i praktiken: Ett sociokulturellt perspektiv
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Norstedts Akademiska
  • Kommentar: 279 s.
  • Författare/red: Woolfolk, Anita
  • Titel: Educational Psychology
  • Ort: Boston
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Allyn and Bacon
  • Kommentar: 593 s.
Moment 2
  • Författare/red: Anderson, Inga
  • Titel: Samverkan för barn som behöver
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: HLS
  • Kommentar: 240 s.
  • Författare/red: Beckman, Vanna
  • Titel: ADHD/DAMP: En uppdatering
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 145 s.
  • Författare/red: Beckman, Vanna
  • Titel: Gång på gång
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Kommentar: 150 s.
  • Författare/red: Fischbein, Siv & Österberg, Olle
  • Titel: Mötet med alla barn
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Gothia
  • Kommentar: 150 s.
  • Författare/red: Nilholm, Claes
  • Titel: Perspektiv på specialpedagogik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 111 s.
Moment 3
  • Författare/red: Backman, Jarl
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 213 s.
  • Författare/red: Bell, Judith
  • Titel: Introduktion till forskningsmetodik. 3 uppl.
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 201 s.
  • Författare/red: Byström, Jan
  • Titel: Grundkurs i statistik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: 300 s.
  • Författare/red: Repstad, Pål
  • Titel: Närhet och distans
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 153 s.
  • Författare/red: Rienecker, Lotte
  • Titel: Problemformulering
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 59 s.
  • Författare/red: Wallén, Göran
  • Titel: Vetenskapsteori och forskningsmetodik. 2 uppl.
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: (Kap III och framåt) 100 s.

Litteratur i samband med uppsats väljs i samråd med handledare. Utöver obligatorisk litteratur till kommer ca 300 sidor valbar litteratur.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15