Pedagogik B, PEDAGOGIK, 20 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik B, PEDAGOGIK, 20 poäng
Education Studies B

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PEAB24
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: B-nivå
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2005-10-04
  • Giltig fr.o.m: 2005-09-05

Syfte

Kursens övergripande syfte är att de studerande skall fördjupa sina kunskaper inom några av pedagogikens problemområde.

Lärandemål

De studerande skall ha utvecklat fördjupade kunskaper om förutsättningar för systematisk påverkan utifrån ett individualpsykologiskt perspektiv.
De studerande skall även ha fördjupat sina kunskaper om tänkbara orsaker till och olika former av svårigheter samt om olika typer av insatser för att förebygga och åtgärda svårig-
heter.
De studerande skall ha fördjupat sina kunskaper i grundläggande forskningsmetodik samt att utifrån dessa kunskaper utvecklat förmågan att formulera och avgränsa ett pedagogiskt problem, att undersöka detta med lämplig metod samt att redovisa arbetet i form av en uppsats.

Innehåll

Delkurs 1: Pedagogisk psykologi, 5 poäng
Module 1: Educational Psychology, 5 credits
Utvecklingspsykologi
Inlärningspsykologi
Motivationspsykologi
Socialpsykologi

Delkurs 2: Omsorg och behandling, 5 poäng
Module 2: Guidance and Pastoral Care, 5 credits
Elever med svårigheter
Olika former av handikapp
Behandlingsteoretiska perspektiv
Socialpedagogik
Specialpedagogik

Delkurs 3: Pedagogik som vetenskap II, 10 poäng
Module 3: Education as an Academic Discipline, 10 credits
Problemformulering
Undersökningsuppläggning
Datainsamlingsmetoder
Databearbetningsmetoder
Uppsats (5 poäng)

Behörighet

Förutom grundläggande behörighet för högskolestudier krävs följande särskilda behörighet: Pedagogik A, minst 15 poäng eller tidigare godkänd lärarutbildning.

Kursbeskrivning

Kursen genomföres i form av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, handledning och litteraturstudier. Uppsatsen genomföres parallellt med den övriga undervisningen och till detta arbete är knutet individuell handledning efter överenskommelse mellan de studerande och respektive handledare. Uppsatsen redovisas vid ett seminarium där en eller flera studerande fungerar som opponenter.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Se lärandemål

Examination

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Pedagogisk psykologi
Examination sker genom muntliga redovisningar vid seminarier, inlämningsuppgifter, redovisning av uppsats vid ett seminarium och skriftliga prov.
Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Godkänd krävs att kursen är genomförd enligt anvisningarna och deltagarna redovisar fördjupade kunskaper om och förståelse för kursens innehåll.
För betyget Väl godkänd krävs förutom kraven för betyget Godkänd att deltagarna också, utifrån goda faktakunskaper, tydligt redovisar förmågan att analysera, reflektera och komma med kreativa lösningar.

Betyg: U, G eller VG

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Omsorg och behandling
Examination sker genom muntliga redovisningar vid seminarier, inlämningsuppgifter, redovisning av uppsats vid ett seminarium och skriftliga prov.
Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Godkänd krävs att kursen är genomförd enligt anvisningarna och deltagarna redovisar fördjupade kunskaper om och förståelse för kursens innehåll.
För betyget Väl godkänd krävs förutom kraven för betyget Godkänd att deltagarna också, utifrån goda faktakunskaper, tydligt redovisar förmågan att analysera, reflektera och komma med kreativa lösningar.

Betyg: U, G eller VG

10 poäng (15 ECTS-poäng), Pedagogik som vetenskap II
Examination sker genom muntliga redovisningar vid seminarier, inlämningsuppgifter, redovisning av uppsats vid ett seminarium och skriftliga prov.
Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Godkänd krävs att kursen är genomförd enligt anvisningarna och deltagarna redovisar fördjupade kunskaper om och förståelse för kursens innehåll.
För betyget Väl godkänd krävs förutom kraven för betyget Godkänd att deltagarna också, utifrån goda faktakunskaper, tydligt redovisar förmågan att analysera, reflektera och komma med kreativa lösningar.

Betyg: U, G eller VG

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Säljö, R
  • Titel: Lärande i praktiken
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Prisma
  • Kommentar: Ett sociokulturellt perspektiv. 279
  • Författare/red: Woolfolk, A. E
  • Titel: Educational Psychology
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Allyn and Bacon. 9th ed.
  • Kommentar: 593
Moment 2
  • Författare/red: Lagerberg, D & Sundelin, C
  • Titel: Socialt arbete med barn. Forskningsmetoder och resultat.
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Förlagshuset Gothia
  • Kommentar: 337
  • Författare/red: Stensmo, C
  • Titel: Socialpedagogik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1991
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 307
  • Författare/red: Wrangsjö, B (red.)
  • Titel: Barn som märks: Utvecklingspsykologiska möjligheter och svårigheter
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: 287
Moment 3
  • Författare/red: Bell, J
  • Titel: Introduktion till forskningsmetodik. 3 uppl.
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 201
  • Författare/red: Byström, I
  • Titel: Grundkurs i statistik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: 300
  • Författare/red: Repstad, P
  • Titel: Närhet och distans
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 153
  • Författare/red: Wallén, G
  • Titel: Vetenskapsteori och forskningsmetodik. 2 uppl.
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: (Kap III och framåt) 100

Litteratur i samband med uppsats väljs i samråd med handledare. Utöver obligatorisk litteratur till kommer ca 300 sidor valbar litteratur.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15