Pedagogik B, Socialisation, kulturfrågor och samhälle, 10 poäng
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik B, Socialisation, kulturfrågor och samhälle, 10 poäng
Education B, Socialisation, Cultural Issues and Society, 10 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PEAB28
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: B-nivå
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2006-04-04
- Giltig fr.o.m: 2007-01-22
Syfte
Kursen syftar till att belysa grundläggande teorier om socialisation, kultur, samhälle och demokrati samt utgångspunkter för läraryrkets samhällsuppdrag och samhällets värdegrund, med relevans för arbete i pedagogiska verksamheter.
Lärandemål
Den studerande skall:
- känna till och kunna diskutera begreppen socialisation och fostran utifrån olika teoretiska perspektiv, samt kunna identifiera socialisation och fostran som processer i hem, skola och samhälle
-känna till olika innebörder av begreppet kultur och kunna diskutera hur olika innebörder av begreppet är användbara i olika teoretiska sammanhang
- ha utvecklat kunskap om klass, genus och etnicitet som begrepp och som sociala fenomen
- ha utvecklat kunskap om och förmåga till kritisk diskussion kring betydelsen av sociala positioner för barns och ungdomars själv- och omvärldsuppfattning
- ha utvecklat kunskap om den föränderliga samhälleliga kontextens betydelse för formeringen av barns och ungdomars kulturella identiteter
- ha utvecklat kunskap om interkulturella processer i den institutionella kontext som utgörs av utbildningssystemet
- känna till och förstå olika konflikthanteringsmodeller
- ha utvecklat didaktiskt användbara verktyg för att kunna använda skillnad som utgångspunkt vid planering, ledning, genomförande och utvärdering av pedagogisk verksamhet
Innehåll
Socialisation, kulturfrågor och samhälle 10 poäng (15 ECTS)
- förutsättningar för skolarbetet utifrån socialt, etniskt, och kulturellt ursprung samt kön
- påverkan på och möjligheter för arbete i skolan utifrån internationell, nationell samt lokal mångfald
- teorier om fostran och ungdomskulturer
Behörighet
Godkända studier omfattande minst 20 poäng av Allmänt utbildningsområde 1-30 poäng
(Äldre gymnasiebetyg)
Kursbeskrivning
Kursen läses av antagna till Särskild lärarutbildning (SÄL 60)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, lektioner, seminarier, gruppövningar, samt verksamhetsförlagd utbildning. I kursen kan också ingå projektarbeten som den studerande genomför enskilt eller i mindre grupp.
Examination
Examination sker genom seminarier, inlämningsuppgifter samt skriftliga och muntliga redovisningar. I den lärarledda undervisningen som utgörs av praktiska övningar och tillämpningar är deltagande i undervisningen obligatorisk.
För att erhålla betyget Godkänd krävs att:
- samtliga uppgifter i kursen ska vara genomförda av den studerande enligt givna instruktioner
- den studerande i redovisning och dokumentation av sina uppgifter visat att han/hon tagit till sig innehållet i kursens litteratur, seminarier och föreläsningar
- den studerande aktivt skall ha deltagit i kursens olika moment
För att erhålla betyget Väl Godkänd krävs att:
- den studerande visat hög ambitionsnivå och väl utvecklad förmåga att genomföra kursens olika uppgifter
- exempel på den studerandes idérikedom/originalitet ska finnas med och tydligt kunna urskiljas som inslag i examinationsuppgifterna
- den studerande visat god förmåga att reflektera över kursens innehåll
Begränsning av examination
Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå Godkänt resultat på kursen. Se Mittuniversitetets studieorganisationsdokument.
För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos LUN om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Generellt gäller att föregående period av verksamhetsförlagd utbildning skall vara godkänd innan ny verksamhetsförlagd utbildning påbörjas.
Kursen förutsätter tillgång till Internet
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Ambjörnsson, Fanny
- Titel: I en klass för sig: Genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2004
- Förlag: Ordfront
- Kommentar: 361 s.
- Författare/red: Backman, Jarl
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Ort: Lund
- Upplaga: 1998
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 213 s.
- Författare/red: Bunar, Nihad
- Titel: Skolan mitt i förorten: Fyra studier om skola, segregation, integration och multikulturalism
- Ort: Eslöv
- Upplaga: 2001
- Förlag: Brutus Östlings/Symposium
- Kommentar: 342 s.
- Författare/red: Eklund, Monica
- Titel: Interkulturellt lärande: Intentioner och realiteter i svensk grundskola sedan 1960-talets början
- Ort: Luleå
- Upplaga: 2003
- Förlag: University of Technology
- Kommentar: Sid 1 - 122, 257 - 328. Totalt 194 s. ISSN: 1402-1544:2003:34. Kan endast köpas via Bokhörnan. 194 s.
- Författare/red: Fritzell, Johan & Palme, Joakim (red.)
- Titel: Välfärdens finansiering och fördelning: Antologi från Kommittén Välfärdsbokslut
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Fritzes
- Webbadress: http://www.regeringen.se (pdf-fil)
- Kommentar: SOU 2001:57. Kapitel 6: Etnisk segregation i skolan - effekter på ungdomars betyg och övergång till gymnasieskolan. (35 s.)
- Författare/red: Illeris, Knud
- Titel: Lärande i mötet mellan Piaget, Freud och Marx
- Ort: Lund
- Upplaga: 2001
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Kap. 5 och 7, ca 40 s.
- Författare/red: Lindberg, Ola & Sandin, Lars
- Titel: "Kultur, identitet och socialisation: Ett artikelkompendium"
- Ort: Härnösand
- Upplaga: 2005
- Förlag: Mittuniversitetet, Institutionen för utbildningsvetenskap
- Kommentar: ca 150 s.
- Författare/red: Sernhede, Ove & Johansson, Tomas
- Titel: Identitetens omvandlingar: Black metal, magdans och hemlöshet
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 2001
- Förlag: Daidalos
- Kommentar: 430 s.
- Författare/red: Säljö, Roger
- Titel: Lärande i praktiken: Ett sociokulturellt perspektiv
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Norstedts Akademiska
- Kommentar: Kap. 2, 18 s.
- Författare/red: Vetenskapsrådet
- Titel: Etikregler för humanistisk - samhällsvetenskaplig forskning
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1999
- Förlag: Erlanders Gotab
- Webbadress: http://www.vr.se/humsam/index.asp?id=24&dok_id=838
- Kommentar: 17 s.
Referenslitteratur
- Författare/red: Stukát, Staffan
- Titel: Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
- Ort: Lund
- Upplaga: 2005
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 208 s.