Pedagogik D, PEDAGOGIK, 20 poäng
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik D, PEDAGOGIK, 20 poäng
Education Studies, D Level
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PEAD02
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: D-nivå
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2005-10-04
- Senast ändrad: 2005-12-05
- Giltig fr.o.m: 2005-09-05
Syfte
Kursens övergripande syfte är att de studerande skall fördjupa och befästa sina kunskaper inom några av pedagogikens problemområden samt fördjupa och befästa de kunskaper i pedagogisk forskningsmetodik, som tidigare utbildning i pedagogik har givit, genom att självständigt genomföra ett praktiskt forskningsarbete.
Lärandemål
Lärandemål
De studerande skall fördjupa och befästa sina kunskaper om pedagogik som vetenskap och i forskningsmetodik så att de dels kan tillgodogöra sig och kritiskt granska forskningsrapporter inom ämnet och dels genomföra och redovisa en forskningsuppgift inom något av pedagogikens problemområden.
Innehåll
Delkurs 1: Forskningsmetodik D, 10 poäng
Module 1: Research Methods D, 10 credits
Vetenskapsteori
Problemformulering
Undersökningsuppläggning
Metoder för insamling av information
Metoder för databearbetning
Datoranvändning vid statistisk databearbetning
Rapportskrivning
Kritisk analys
Kursen bör i lämplig omfattning samläsas med andra kurser i vetenskapsteori och/eller forskningsmetodik inom Mittuniversitetets magisterprogram.
Delkurs 2: Uppsats, 10 poäng
Module 2: Degree project, 10 credits
Ämnesområde för forskningsarbetet väljs av den studerande i samråd med handledare och examinator och kan med fördel knytas till aktuell pedagogisk forskning inom Mittuniversitetet eller till annan aktuell forskning inom området.
Behörighet
Förutom grundläggande behörighet för högskolestudier krävs följande särskilda behörighet:
Fullständiga kurser i Pedagogik A 20 poäng, Pedagogik B 20 poäng samt Pedagogik C 20 poäng eller godkänd lärarutbildning enligt regeringens proposition 1999/2000:135.
Kursbeskrivning
Kursen genomföres i form av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, handledning och litteraturstudier. När det är lämpligt samordnas undervisningen med andra kurser. Mellan sammankomsterna ges uppgifter i form av t ex litteraturstudier, inlämningsuppgifter och förberedelser för seminarier. Uppsatsarbetet genomföres parallellt med den övriga undervisningen och till detta arbete är knutet individuell handledning efter överenskommelse mellan de studerande och respektive handledare.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Se lärandemål
Examination
10 poäng (15 ECTS-poäng), Forskningsmetodik D
Examination sker genom muntliga redovisningar vid seminarier, inlämningsuppgifter, redovisning av specialarbete och skriftliga eller muntliga prov. Uppsatsarbetet redovisas vid ett seminarium där en eller flera studerande fungerar som opponenter. Seminarier, gruppövningar och examinerande avsnitt är obligatoriska moment.
Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Godkänd krävs att kursen är genomförd enligt anvisningarna och deltagarna redovisar fördjupade kunskaper om och förståelse för kursens innehåll.
För betyget Väl godkänd krävs förutom kraven för betyget Godkänd att deltagarna också, utifrån goda faktakunskaper, tydligt redovisar förmågan att analysera, reflektera och komma med kreativa lösningar.
Betyg: U, G eller VG
10 poäng (15 ECTS-poäng), Uppsats
Examination sker genom muntliga redovisningar vid seminarier, inlämningsuppgifter, redovisning av specialarbete och skriftliga eller muntliga prov. Uppsatsarbetet redovisas vid ett seminarium där en eller flera studerande fungerar som opponenter. Seminarier, gruppövningar och examinerande avsnitt är obligatoriska moment.
Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Godkänd krävs att kursen är genomförd enligt anvisningarna och deltagarna redovisar fördjupade kunskaper om och förståelse för kursens innehåll.
För betyget Väl godkänd krävs förutom kraven för betyget Godkänd att deltagarna också, utifrån goda faktakunskaper, tydligt redovisar förmågan att analysera, reflektera och komma med kreativa lösningar.
Betyg: U, G eller VG
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Alvesson, M & Sköldberg, K
- Titel: Tolkning och reflektion - Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod
- Ort: Lund
- Upplaga: 1994
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 402
- Författare/red: Aronsson, Å
- Titel: En introduktion till basmodulen
- Ort: Lund
- Upplaga: 2001
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Backman, J
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Ort: Lund
- Upplaga: 1998
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 213
- Författare/red: Cohen, Louis., Manion, Lawrence & Morrison, Keith
- Titel: Research methods in education. 5 th edition
- Ort: London
- Upplaga: 2000
- Förlag: RoutlegeFalmer
- Kommentar: 200
- Författare/red: From, Jörgen & Holmgren, Carina
- Titel: Hermeneutik och Pedagogik
- Upplaga: 2000
- Förlag: Nordisk Pedagogik 20, (4)
- Kommentar: sid. 219-229 10
- Författare/red: Johnson, B & Christensen, L
- Titel: Educational Research - Quantitative, Qualitative and Mixed Approaches
- Upplaga: 2004
- Förlag: Allyn and Bacon. 2nd ed.
- Kommentar: 564
- Författare/red: Patton, M. Q
- Titel: Qualitative Research & Evaluation Methods
- Upplaga: 2002
- Förlag: Sage Publications. 3rd ed.
- Kommentar: 598
- Författare/red: Silverman, David
- Titel: Interpreting Qualitative data: Methods for analyzing talk, text and interaction
- Ort: London
- Upplaga: 2001
- Förlag: Sage Publications
- Kommentar: 100
Delkurs 1 Två valda doktorsavhandlingar i pedagogik. Två valda artiklar i pedagogik från någon vetenskaplig tidskrift. Delkurs 2 Litteratur i samband med uppsatsarbetet väljs i samråd med handledare.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket