Pedagogik A, Pedagogisk påbyggnad för barnskötare, 20 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik A, Pedagogisk påbyggnad för barnskötare, 20 poäng
Extended education for child care assistents

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PEAU39
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: A-nivå
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2005-10-04
  • Giltig fr.o.m: 2004-09-01

Syfte

Utbildningen skall höja den pedagogiska kompetensen hos utbildade barnskötare, som har minst 1-årig eller 2-årig barnskötarutbildning och ca 10 års yrkeserfarenhet från yrket.

Efter genomgången utbildning skall man tillsammans med tidigare erfarenhet ha höjt sin pedagogiska kompetens. Kompetensen ska omfatta en utveckling som både gynnar den enskilde barnskötaren och arbetslaget.

Innehåll

Utbildningen skall bestå av fyra 5-poängskurser

1. Dokumentation, 5 poäng
- att skaffa sig kunskaper om hur individuell utvecklingsplan/åtgärdsprogram kan göras, olika metoder och modeller
- att göra utvecklingsplanerna/åtgärdsprogrammen utvärderingsbara för att jämföra över tid
- att få tillgång till portfoliometoden
- att få kunskaper om utformning av utvärderingar och användningsområden i verksamheten

2. Pedagogisk grundsyn, 5 poäng
- att ge insikt i vad pedagogik, även med anknytning till specialpedagogik, innebär
- att ta del av styrdokument
- att lära mer om förhållningssätt och hur detta har påverkan i olika situationer
- att ge insikter i hur olika svårigheter kan yttra sig och hur detta kan åtgärdas
- att ge insikter i ledarstilar

3. Språkutveckling och lek, 5 poäng
- att vidga och fördjupa kännedomen om olika förhållningssätt, uttryckssätt och arbetssätt som underlättar barns språkutveckling
- att få kännedom om vilka hinder som finns för en god språkutveckling
- att få forskares och praktikers syn på språkutveckling
- att få koppla saga, drama, rita, rim, ramsor till språkutveckling

4. Matematikmedvetenhet, 5 poäng
- att skaffa sig kunskaper om hur barn kan tänka, upptäcka, förstå, utveckla, kommunicera och tillämpa olika matematiska begrepp
- att skaffa sig kunskaper om begreppsbildning i matematik genom att utveckla den egna kreativiteten i matematik
- att förstå betydelsen av attityder till matematik
- att få kunskaper om den matematikdidaktiska forskningen

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Förutom föreläsningar, seminarier och hemgruppsarbete med PBL-inriktat lärande kommer bearbetning av föreläsningar och litteratur, erfarenhetsutbyte och dokumentation genom portfolio löpa genom utbildningens fyra 5-poängskurser. Deltagarna kommer även att genomföra intervjuer och aktiviteter med barn samt muntliga och skriftliga redovisningar

Examination

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Dokumentation
Skriftliga och muntliga redovisningar av uppgifter
Betyg: U, G eller VG

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Pedagogisk grundsyn
Skriftliga och muntliga redovisningar av uppgifter
Betyg: U, G eller VG

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Språkutveckling och lek
Skriftliga och muntliga redovisningar
Betyg: U, G eller VG

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Matematikmedvetenhet
Skriftliga och muntliga redovisningar av uppgifter
Betyg: U, G eller VG

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: C Wenher-Godée
  • Titel: Att fånga lärandet: Pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Liber AB Sverige
  • Författare/red: Pramling Samuelsson, Ingrid & Lindahl, M
  • Titel: Att förstå det lilla barnets värld
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Liber AB Sverige
  • Författare/red: Pramling-Samuelsson,Ingrid & Doverberg, Elisabeth
  • Titel: Att förstå barns tankar
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Liber AB, Sverige
Moment 2
  • Författare/red: Juul, J & Jensen, H
  • Titel: Relationskompetens i pedagogernas värld
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Runa Förlag
  • Författare/red: Pramling-Samuelsson, Ingrid & Johansson, E
  • Titel: Förskolan: Barnets första skola
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Särtryck ur SOU 1977:21 och SOU 1997:157
  • Titel: Jord för växande
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Skolverket
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för förskolan, Lpfö98
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Fitzes
Moment 3
  • Författare/red: Arnqvist, A
  • Titel: Språkutveckling och lek
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 157
  • Författare/red: Granberg, A
  • Titel: Småbarns sagostund
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 144
  • Författare/red: Hagtvet, Bente Eriksen
  • Titel: Skriftspråkutveckling genom lek
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: 158
  • Författare/red: Häggström, I & Strid, A
  • Titel: Lek vidare - fler språklekar efter Bornholmsmodellen
  • Ort: Jönköping
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Document Solution
  • Kommentar: 91
Moment 4
  • Författare/red: Pramling-Samuelsson, Ingrid & Johansson
  • Titel: FÖRSKOLAN - barns första skola!
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 25
  • Författare/red: Pramling-Samuelsson,Ingrid & Doverborg, Elisabeth
  • Titel: Förskolebarn i matematikens värld
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 130
  • Författare/red: Reg. Nämnaren TEMA
  • Titel: Matematik från början
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: NCM
  • Kommentar: 240
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Analysschema i matematik för åren före skolår 6
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Liber distribution best. nr 00:588

Kopierat material Artiklar ur tidskrifter, kompendium Stencilmateriel övrigt Egen vald litteratur 200 s från utdelad referenslista

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15