Pedagogik A, Pedagogik för lärare inom försvarsmakten, 5 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik A, Pedagogik för lärare inom försvarsmakten, 5 poäng
Educational sciences for military teachers and instructors

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PEAU51
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: A-nivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2007-04-05
  • Giltig fr.o.m: 2007-03-21

Syfte

Syftet med kursen är att de studerande skall utveckla sin förmåga att genomföra undervisande verksamheter inom universitet och högskolor. Kursens mål är att kursdeltagarna skall vidga och fördjupa sina kunskaper om lärande, och sitt förhållningssätt till uppgiften att arbeta professionellt som lärare inom högre utbildning.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Den studerande skall efter avslutad kurs ha tillägnat sig grundläggande kunskaper om

- relevanta teorier och metoder inom det pedagogiska området
- högskolepedagogik
- pedagogisk grundsyn och etik
- utbildning och genus
- examination och bedömning

Färdighet och förmåga
Den studerande skall efter avslutad utbildning ha utvecklat följande färdigheter

- att omsätta kunskapsmålen i en studiehandledning för en kurs inom den
studerandes ämnesområde
- att ha förmåga att beskriva jämföra och presentera teorier och tankemodeller både
skriftligt och muntligt
- att ha förmåga att referera till kunskapskällor på ett korrekt sätt

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande skall efter avslutad utbildning ha utvecklat värderingsförmåga och förhållningssätt

- att kunna beskriva hur olika värderingar och förhållningssätt påverkar pedagogiskt arbete
- att utifrån kunskaps- och färdighetsmålen kritiskt granska och motivera egna
ställningstaganden

Innehåll

Den studerande skall efter avslutad kurs ha tillägnat sig grundläggande kunskaper om relevanta teorier och metoder inom det pedagogiska området. Huvudsakliga innehållet omfattar pedagogisk grundsyn och etiska överväganden samt aspekter på genusfrågor, examination och bedömning inom högskolepedagogik. De studerande kommer att sätta sig in i Bolognaprocessens mål för högre utbildning.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, studiegruppsdiskussioner, seminarier och fältstudier

Examination

Examination sker inom ramen för undervisningen genom seminarier, inlämningsuppgifter, samt skriftliga och muntliga redovisningar. Den lärarledda undervisningen i kursen utgörs till stor del av praktiska övningar och
tillämpningar. På grund av detta är deltagande i undervisningen i sin helhet obligatorisk.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bondestam, Fredrik
  • Titel: Könsmedveten pedagogik för universitets- och högskolelärare
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Egidius, Henry
  • Titel: Att vara lärare i vår tid
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Författare/red: Försvarsmakten
  • Titel: Pedagogiska grunder
  • Upplaga: 2006
  • Författare/red: Kernell, Lars-Åke
  • Titel: Att finna balanser
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Trowald Nils
  • Titel: Råd och Idéer för examination inom högskolan
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Högskoleverkets skriftserie 1997:145

Dessutom tillkommer ytterligare texter. Dels i form av studiehandledning och dels i form av litteratur som kursdeltagarna själva väljer i samråd med den kursansvarige läraren.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15