Pedagogik och ämnesdidaktik som vetenskap, 10 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik och ämnesdidaktik som vetenskap, 10 hp
Education and Subject Didactics as Science, 10 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PED001F
  • Forskarutbildningsämne: Pedagogik alt. Ämnesdidaktik
  • Nivå: Forskarnivå
  • Högskolepoäng: 10
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2015-07-09
  • Giltig fr.o.m: 2007-07-01

Syfte

Kursen syftar till att doktoranden skall visa väsentligt fördjupade kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller på grund- och avancerad nivå utveckla kunskaper om utvecklingen inom svensk och internationell pedagogisk och ämnesdidaktisk forskning.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall doktoranden:

-uppvisa brett kunnande inom och en systematisk förståelse av forskningsområdet svensk pedagogisk forskning och svensk och internationell ämnesdidaktisk forskning
-demonstrera förmåga till vetenskaplig analys och syntes samt till självständig kritisk granskning och bedömning av nya komplexa företeelser, frågeställningar och situationer inom innehållet pedagogik och ämnesdidaktik som vetenskap
-uppvisa förmåga att kritiskt, självständigt, kreativt och med vetenskaplig noggrannhet identifiera och formulera vetenskapliga frågeställningar inom forskningsområdet pedagogik och ämnesdidaktik
-kunna uppvisa förmåga att muntligt och skriftligt med auktoritet presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt
-kunna identifiera behov av ytterligare kunskap
-uppvisa intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet
-kunna demonstrera fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används

Innehåll

I kursen behandlas det vetenskapliga området pedagogik, didaktik och ämnesdidaktik i ett historiskt och samhälleligt perspektiv. Områdets studieobjekt och framträdande forsknings-traditioner studeras liksom avgränsningar mot andra vetenskapliga områden och ämnen. Det samtida forskningsfält (utbildningsvetenskap) som pedagogik och ämnesdidaktik finns inom berörs.

Behörighet

För deltagande i kursen krävs att man är antagen till utbildning på forskarnivå i pedagogik eller ämnesdidaktik, samt kan tillgodoräkna sig kursen i sin forskarutbildning eller att man är behörig att antas till utbildning på forskarnivå i pedagogik eller ämnesdidaktik eller närliggande huvudområde.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp utav olika kommunikationsformer.

Examination

Doktoranden prövas genom skriftliga eller muntliga prov och/eller genom författandet av paper, recensioner och liknande, med anknytning till kurslitteraturen.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: International evaluation of didactics; Swedish, mathematics and natural science (Vetenskapsrådets rapportserie 2006:10)
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Stockholm: Vetenskapsrådet
  • Kommentar: ISBN 91-7307-092-0
  • Titel: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 4 nr. 1
  • Upplaga: 1999
  • Kommentar: Tema: På återbesök i ramfaktorteorin
  • Titel: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 5, nr. 2
  • Upplaga: 2000
  • Kommentar: Tema: Vart är pedagogikforskningen på väg?
  • Titel: Ämnesdidaktik i lärarutbildningen – och vid Göteborgs universitet (UFL-rapport 2003:08)
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Göteborg: Göteborgs universitet
  • Författare/red: Askling, Berit
  • Titel: Utbildningsvetenskap – ett vetenskapsområde tar form (Vetenskapsrådets rapportserie 2006:16)
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Stockholm: Vetenskapsrådet
  • Kommentar: ISBN 91-7307-098-X
  • Författare: Bengtsson, Jan
  • Artikeltitel: Didaktiska dimensioner. Möjligheter och gränser för en integrerad didaktik
  • Tidskrift: Pedagogisk forskning i Sverige
  • År/Volym/nr/sidor: 1997, 2 (4), 1-4
  • Författare/red: Dahllöf, Urban
  • Titel: Problem i den pedagogiska forskningens utveckling i Sverige efter 1940. I: Arbetsrapport från PI, nr 123
  • Upplaga: 1986
  • Förlag: Uppsala: Uppsala universitet, Pedagogiska institutionen
  • Författare: Englund, Tomas
  • Artikeltitel: Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna
  • Tidskrift: Pedagogisk forskning i Sverige
  • År/Volym/nr/sidor: 2004, 9 (1), 37-49
  • Författare: Kroksmark, Tomas & Marton, Ference
  • Artikeltitel: Läran om undervisning
  • Tidskrift: Forskning om utbildning
  • År/Volym/nr/sidor: 1987, 14 (3), 14-26
  • Författare/red: Lindberg, Leif & Berge, Britt-Marie
  • Titel: Pedagogik som vetenskap - vetenskap som pedagogik: Installationsföreläsningar i pedagogik mm 1910-1982
  • Upplaga: 1988
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN 91-28501-9
  • Författare/red: Ongstad, Sigmund
  • Titel: Fagdidaktikk som forskningsfelt. I Kunnskapstatus for forskningsprogrammet KUPP. Kunskapsutvikling i profesjonsutdanning og profesjonsutövning
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Oslo: Norges forskningsråd
  • Författare/red: Rosengren, Karl Erik & Öhngren, Bo (Ed.)
  • Titel: An evaluation of Swedish research in education
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Stockholm: HSFR
  • Kommentar: ISBN 91-86362-27-5
  • Författare/red: Shulman, Lee S.
  • Titel: Those who understand: Knowledge growth in teaching. I: Lee S. Shulman, The practice of wisdom: Essays on teaching, learning and learning to teach
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: San Francisco: Jessey-Bass
  • Författare/red: Sjöberg, Svein
  • Titel: Naturvetenskap som allmänbildning
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Författare/red: Uljens, Michael (Ed.)
  • Titel: Didaktik
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN 91-44-47941-7
  • Författare: Ödman, Per-Johan
  • Artikeltitel: Pedagogikhistoria och hermeneutik: Installationsföreläsning
  • Tidskrift: Pedagogisk forskning i Sverige
  • År/Volym/nr/sidor: 1997, 2 (2), 119-134

I samråd med handledare väljs en eller ett par artiklar som behandlar pedagogik och/eller ämnesdidaktik och som ansluter till doktorandens avhandlingsområde.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15