Pedagogik och ämnesdidaktik som vetenskap, 10 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik och ämnesdidaktik som vetenskap, 10 hp
Education and Subject Didactics as Science, 10 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PED001F
- Forskarutbildningsämne: Pedagogik alt. Ämnesdidaktik
- Nivå: Forskarnivå
- Högskolepoäng: 10
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2015-07-09
- Giltig fr.o.m: 2007-07-01
Syfte
Kursen syftar till att doktoranden skall visa väsentligt fördjupade kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller på grund- och avancerad nivå utveckla kunskaper om utvecklingen inom svensk och internationell pedagogisk och ämnesdidaktisk forskning.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall doktoranden:
-uppvisa brett kunnande inom och en systematisk förståelse av forskningsområdet svensk pedagogisk forskning och svensk och internationell ämnesdidaktisk forskning
-demonstrera förmåga till vetenskaplig analys och syntes samt till självständig kritisk granskning och bedömning av nya komplexa företeelser, frågeställningar och situationer inom innehållet pedagogik och ämnesdidaktik som vetenskap
-uppvisa förmåga att kritiskt, självständigt, kreativt och med vetenskaplig noggrannhet identifiera och formulera vetenskapliga frågeställningar inom forskningsområdet pedagogik och ämnesdidaktik
-kunna uppvisa förmåga att muntligt och skriftligt med auktoritet presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt
-kunna identifiera behov av ytterligare kunskap
-uppvisa intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet
-kunna demonstrera fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används
Innehåll
I kursen behandlas det vetenskapliga området pedagogik, didaktik och ämnesdidaktik i ett historiskt och samhälleligt perspektiv. Områdets studieobjekt och framträdande forsknings-traditioner studeras liksom avgränsningar mot andra vetenskapliga områden och ämnen. Det samtida forskningsfält (utbildningsvetenskap) som pedagogik och ämnesdidaktik finns inom berörs.
Behörighet
För deltagande i kursen krävs att man är antagen till utbildning på forskarnivå i pedagogik eller ämnesdidaktik, samt kan tillgodoräkna sig kursen i sin forskarutbildning eller att man är behörig att antas till utbildning på forskarnivå i pedagogik eller ämnesdidaktik eller närliggande huvudområde.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp utav olika kommunikationsformer.
Examination
Doktoranden prövas genom skriftliga eller muntliga prov och/eller genom författandet av paper, recensioner och liknande, med anknytning till kurslitteraturen.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: International evaluation of didactics; Swedish, mathematics and natural science (Vetenskapsrådets rapportserie 2006:10)
- Upplaga: 2006
- Förlag: Stockholm: Vetenskapsrådet
- Kommentar: ISBN 91-7307-092-0
- Titel: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 4 nr. 1
- Upplaga: 1999
- Kommentar: Tema: På återbesök i ramfaktorteorin
- Titel: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 5, nr. 2
- Upplaga: 2000
- Kommentar: Tema: Vart är pedagogikforskningen på väg?
- Titel: Ämnesdidaktik i lärarutbildningen – och vid Göteborgs universitet (UFL-rapport 2003:08)
- Upplaga: 2003
- Förlag: Göteborg: Göteborgs universitet
- Författare/red: Askling, Berit
- Titel: Utbildningsvetenskap – ett vetenskapsområde tar form (Vetenskapsrådets rapportserie 2006:16)
- Upplaga: 2006
- Förlag: Stockholm: Vetenskapsrådet
- Kommentar: ISBN 91-7307-098-X
- Författare: Bengtsson, Jan
- Artikeltitel: Didaktiska dimensioner. Möjligheter och gränser för en integrerad didaktik
- Tidskrift: Pedagogisk forskning i Sverige
- År/Volym/nr/sidor: 1997, 2 (4), 1-4
- Författare/red: Dahllöf, Urban
- Titel: Problem i den pedagogiska forskningens utveckling i Sverige efter 1940. I: Arbetsrapport från PI, nr 123
- Upplaga: 1986
- Förlag: Uppsala: Uppsala universitet, Pedagogiska institutionen
- Författare: Englund, Tomas
- Artikeltitel: Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna
- Tidskrift: Pedagogisk forskning i Sverige
- År/Volym/nr/sidor: 2004, 9 (1), 37-49
- Författare: Kroksmark, Tomas & Marton, Ference
- Artikeltitel: Läran om undervisning
- Tidskrift: Forskning om utbildning
- År/Volym/nr/sidor: 1987, 14 (3), 14-26
- Författare/red: Lindberg, Leif & Berge, Britt-Marie
- Titel: Pedagogik som vetenskap - vetenskap som pedagogik: Installationsföreläsningar i pedagogik mm 1910-1982
- Upplaga: 1988
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Kommentar: ISBN 91-28501-9
- Författare/red: Ongstad, Sigmund
- Titel: Fagdidaktikk som forskningsfelt. I Kunnskapstatus for forskningsprogrammet KUPP. Kunskapsutvikling i profesjonsutdanning og profesjonsutövning
- Upplaga: 2004
- Förlag: Oslo: Norges forskningsråd
- Författare/red: Rosengren, Karl Erik & Öhngren, Bo (Ed.)
- Titel: An evaluation of Swedish research in education
- Upplaga: 1997
- Förlag: Stockholm: HSFR
- Kommentar: ISBN 91-86362-27-5
- Författare/red: Shulman, Lee S.
- Titel: Those who understand: Knowledge growth in teaching. I: Lee S. Shulman, The practice of wisdom: Essays on teaching, learning and learning to teach
- Upplaga: 2004
- Förlag: San Francisco: Jessey-Bass
- Författare/red: Sjöberg, Svein
- Titel: Naturvetenskap som allmänbildning
- Upplaga: 1998
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Författare/red: Uljens, Michael (Ed.)
- Titel: Didaktik
- Upplaga: 1997
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Kommentar: ISBN 91-44-47941-7
- Författare: Ödman, Per-Johan
- Artikeltitel: Pedagogikhistoria och hermeneutik: Installationsföreläsning
- Tidskrift: Pedagogisk forskning i Sverige
- År/Volym/nr/sidor: 1997, 2 (2), 119-134
I samråd med handledare väljs en eller ett par artiklar som behandlar pedagogik och/eller ämnesdidaktik och som ansluter till doktorandens avhandlingsområde.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket