Kvantitativa metoder i pedagogisk och didaktisk forskning II, 10 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Kvantitativa metoder i pedagogisk och didaktisk forskning II, 10 hp
Quantitative methods in educational research II, 10 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PED006F
  • Forskarutbildningsämne: Pedagogik alt. Ämnesdidaktik
  • Nivå: Forskarnivå
  • Högskolepoäng: 10
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2015-07-10
  • Giltig fr.o.m: 2008-09-04

Syfte

Kursen syftar till att doktoranden skall visa väsentligt fördjupade kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller på grund- och avancerad nivå utveckla de kunskaper och färdigheter för att självständigt bedriva forskning inom pedagogik.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall doktoranden:

- uppvisa en god förståelse för användning av multivariata metoder inom de pedagogisk och ämnesdidaktiska forskningsområdena
- visa förtrogenhet med vetenskaplig metodik i allmänhet och med kvantitativa metoder inom pedagogisk och ämnesdidaktisk forskning i synnerhet
- demonstrera förmåga till vetenskaplig analys och syntes samt till självständig kritisk granskning och bedömning av nya komplexa företeelser, frågeställningar och situationer då kvantitativa metoder används
- kunna identifiera behov av ytterligare kunskap
- uppvisa förmåga att kritiskt, självständigt, kreativt och med vetenskaplig noggrannhet identifiera och formulera vetenskapliga frågeställningar inom forskningsområdena pedagogik och ämnesdidaktik samt kunna planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och granska och värdera sådant arbete
- uppvisa förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande
- uppvisa intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar
- kunna demonstrera insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används

Innehåll

I kursen repeteras inledningsvis grundläggande statistiska begrepp och metoder. En orientering i klassisk mätteori görs. Därefter läggs tyngdpunkten på multivariata analyser med multipel regressionsanalys, (en kort orientering om explorative faktoranalys), konfirmatorisk faktoranalys och strukturell ekvationsmodellering (SEM). Laborationsmoment ingår där analyser av data görs med hjälp av modern datorprogramvara såsom SPSS och STREAMS.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs att den studerande är antagen till utbildning på forskarnivå i pedagogik eller ämnesdidaktik eller annat relevant ämne samt har genomgått baskursen Metodologi och Etik på forskarnivå eller har motsvarande kunskaper i vetenskaplig metod. Samt kan tillgodoräkna sig kursen i sin forskarutbildning.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp utav olika kommunikationsformer.

Examination

Doktoranden prövas genom skriftliga eller muntliga prov samt genom författandet av paper, recensioner och liknande, med anknytning till kurslitteraturen.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Djurfeldt, Göran, Rolf Larsson & Ola Stjärnhagen
  • Titel: Statistisk verktygslåda: Samhällsvetenskapliga orsaksanalyser med kvantitativa metoder
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kap 1-9
  • Författare/red: Gustafsson, Jan-Eric
  • Titel: Using Mplus with STREAMS 3.0
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Mölndal: MultivariateWare
  • Författare/red: Loehlin, John C.
  • Titel: Latent variable models: An Introduction to Factor, Path, and Structural Equation Analysis
  • Upplaga: 4th edition (2004)
  • Förlag: Mawhaw, NJ: Earlbaum
  • Kommentar: Utvalda delar
  • Författare/red: Norušis, Marja J.
  • Titel: SPSS 13.0 Guide to Data Analysis
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall
  • Författare/red: Pedhazur, Elazar J. & Liora Pedhazur Schmelkin
  • Titel: Measurment, Design and Analysis: An integrated approach
  • Upplaga: 1991
  • Förlag: Hillsdale, NJ: Erlbaum
  • Kommentar: Utvalda delar

Härtill kommer fördjupningslitteratur bl.a. i form av vetenskapliga artiklar samt litteratur vald i samråd med doktoranderna och efter ev. gästföreläsares önskemål.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15