Pedagogik, Makt, demokrati och utbildning, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik, Makt, demokrati och utbildning, 7,5 hp
Education, Power, Democracy and Education, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PED013F
  • Forskarutbildningsämne: Pedagogik
  • Nivå: Forskarnivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2015-07-09
  • Senast ändrad: 2019-12-19
  • Giltig fr.o.m: 2019-12-13

Syfte

Kursen syftar till att ge en djupare kunskap om makt och demokrati satt i relation till utbildning.

Lärandemål

Efter godkänd kurs skall den forskarstuderande visa förmåga att självständigt kunna redogöra för och kritiskt analysera olika förståelser av makt och demokrati. De forskarstuderande skall också kunna omsätta sina teoretiska kunskaper till en diskussion om makt och demokrati satt i relation till utbildning. Slutligen skall de forskarstuderande kunna självständigt och kritiskt analysera frågor om makt, demokrati och utbildning i förhållande till en egen vald frågeställning.

Innehåll

I kursens inledande del ges en översikt av olika förståelser av demokrati vad avser såväl innehåll som process. Efter detta görs en motsvarande översikt av begreppet makt. Makt är ett centralt och viktigt begrepp i samhällsvetenskaperna för analys av samhället. Begreppet kommer i kursen att analyseras både utifrån dess filosofiska ursprung som dess huvudsakliga innehåll och i en tillämpad mening länkad till samhälle och utbildning. Efter det inledande begreppsorienterade innehållet i kursen flyttas fokus till kritiska reflektioner gällande relationen makt – demokrati.

I kursens avslutande del fokuseras relationen demokrati – utbildning. Detta görs först genom en läsning och värdering av en utbildningsfilosofisk klassiker på området av historiskt stor betydelse för uppbyggnaden av det svenska utbildningssystemet; John Dewey. Detta följs sedan av en översikt över nutida perspektiv på utbildning och demokrati. Kursen avslutas med att studenterna själva bearbetar temainnehållet i kursen i förhållande till en av de forskarstuderande självständigt vald frågeställning.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs att den studerande är antagen till utbildning på forskarnivå, samt kan tillgodoräkna sig kursen i sin forskarutbildning. Person som har annan ej tidsbegränsad anställning vid Mittuniversitetet kan, i mån av plats och i det fall omständigheterna i övrigt så medger, antas till kursen i det fall kravet på allmän och särskild behörighet är uppfyllt och att personen deltar i kursen inom ramen för sin anställning.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen bedrivs som en föreläsningsserie som inkluderar litteratur- och diskussionsseminarier. Inom ramen för såväl föreläsningar som seminarier behandlas teorier om demokrati, hur makt kan analyseras och förstås samt relationen makt och demokrati insatt i ett utbildningssammanhang. Medverkan i föreläsningarna/seminarierna kan ske endera i form av fysisk närvaro eller digital media.

Examination

Kursen examineras genom en presentation av en kortare promemoria rörande perspektiv på relationer makt - demokrati och/eller utbildning - demokrati. Vidare examineras kursen av en längre promemoria där de forskarstuderande tar en utgångspunkt i det egna avhandlingsämnet eller ett område/frågeställning och diskuterar detta utifrån de teman och den litteratur som kursen utgår från.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare: Biesta, G
  • Artikeltitel: Demokrati – ett problem för utbildning eller ett utbildningsproblem
  • Tidskrift: 2003, vol 12, nr 1, s 59-80
  • År/Volym/nr/sidor: Utbildning och demokrati
  • Författare/red: Carr, W. & Hartnett, A.
  • Titel: Education and the Struggle for Democracy.
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Open University Press
  • Kommentar: ISBN 0335195202, s. 1-66
  • Författare/red: Dahl, RA., Shapiro, I. & Cheibub, JA.
  • Titel: The Democracy Sourcebook.
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: MIT Press
  • Kommentar: ISBN 9780262541473
  • Författare/red: Dewey, J.
  • Titel: Demokrati och utbildning.
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Daidalos
  • Kommentar: ISBN 9171730990
  • Författare/red: Englund, T.
  • Titel: Läroplanen och skolkunskapens politiska dimension
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Daidalos
  • Kommentar: ISBN 9171732144
  • Författare/red: Gutmann, A.
  • Titel: Democratic Education
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Princeton University Press
  • Kommentar: ISBN-13: 978-0-691-00916-2
  • Författare/red: Held, D
  • Titel: Models of Democracy
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Stanford University Press
  • Kommentar: ISBN 978-0-8047-5472-9
  • Författare/red: Lukes, S.
  • Titel: Power - A Radical View.
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Palgrave MacMillan
  • Kommentar: ISBN 9780333420928
  • Författare/red: Morriss, P.
  • Titel: Power - A Philosophical Analysis.
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Manchester University Press
  • Kommentar: ISBN 9780719059964

Kurslitteraturen kompletteras med artiklar lämpliga för den frågeställning de studerande väljer att skriva sitt avslutande PM kring.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15