Pedagogik, Forskning om e-lärande, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik, Forskning om e-lärande, 7,5 hp
Education, Research on e-learning, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PED015F
  • Forskarutbildningsämne: Pedagogik
  • Nivå: Forskarnivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2015-07-09
  • Giltig fr.o.m: 2014-12-03

Syfte

Kursen syftar till att visa på fördjupade förståelser av aktuella forskningsinriktningar och studier inom forskningsfältet e-lärande. Kursen skall även möjliggöra analys, värdering och kommunikation av ett kritiskt förhållningssätt i relation till forskningsfältet e-lärande. Avslutningsvis är syftet även att bidra till utvecklandet av förmågan att i tal och skrift kunna diskutera och värdera ett eller flera områden inom forskningsfältet e-lärande.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska den forskarstuderande:

Kunskap och förståelse
- kunna ge en fördjupad beskrivning av ett eller flera områden i forskningsfältet e-lärande
- visa kvalificerad kunskap om på vilket vis särskilt betydelsefulla arbeten inom forskningsfältet e-lärande kan sägas inverka på hur aktuell forskning bedrivs och vetenskapligt kommuniceras inom forskningsfältet
- visa god förmåga att både muntligt och skriftligt kommunicera relevant innehåll med avseende på forskningsfältet e-lärande

Färdighet och förmåga
- kunna granska och analysera aktuell forskning i relation till forskningsfältet e-lärande på ett kvalificerat sätt
- kunna kommunicera och kritiskt bearbeta inflytelserik och aktuell forskning inom forskningsfältet e-lärande

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- ta ställning till och argumentera för val av det delområde inom forskningsfältet e-lärande som studenten särskilt har fördjupat sig inom.
- bedöma och kritiskt diskutera betydelsen av forskningsfältet e-lärande i relation till det egna avhandlingsarbetet

Innehåll

Kursen behandlar över tid inflytelserik såväl som aktuell forskning inom forskningsfältet e-lärande.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs att den studerande är antagen till utbildning på forskarnivå, samt kan tillgodoräkna sig kursen i sin forskarutbildning. Person som har annan ej tidsbegränsad anställning vid Mittuniversitetet kan, i mån av plats och i det fall omständigheterna i övrigt medger det, beredas tillfälle att delta i kurser på forskarnivå i det fall kravet på allmän och särskild behörighet är uppfyllt och att personen deltar i kursen inom ramen för sin anställning.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs genom seminarier vilka är obligatoriska. Seminarierna baseras på över tid inflytelserika såväl som aktuella arbeten inom forskningsfältet e-lärande. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Kursen kan vid behov ges på engelska.

Examination

Examinationen genomförs fortlöpande under kursens gång genom aktivt deltagande i seminarier. Vidare examineras kursen genom ett individuellt skriftligt vetenskapligt arbete.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Barab, S.A. & Duffy, T.M.
  • Titel: From practice fields to communities of practice. In D.H. Jonassen & S.M. Land (Eds.), Theoretical foundations of learning environments
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
  • Kommentar: pp. 25-56
  • Författare/red: Bonk, J.C. & Cunningham, D.J.
  • Titel: Searching for learner-centered, constructivist, and sociocultural components of collaborative educational learning Tools. In C.J. Bonk (Ed.), Electronic collaborators: Learner-centered technologies for literacy, apprenticeship, and discourse
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum
  • Kommentar: pp. 25-50
  • Författare/red: Dillenbourg, P.
  • Titel: Introduction: What do you mean by "collaborative learning"? In P. Dillenbourg (Ed.), Collaborative learning: Cognitive and computational approaches
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Oxford: Elsevier Science
  • Kommentar: pp. 1-19
  • Författare/red: Dron, J. & Anderson, T.
  • Titel: Teaching crowds: Learning and social media
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Athabasca University Press
  • Författare: Frohberg, D., Göth, C. & Schwabe, G.
  • Artikeltitel: Mobile learning projects: A critical analysis of the state of the art
  • Tidskrift: Journal of Computer Assisted Learning
  • År/Volym/nr/sidor: 2009, 25 (4), 307-331
  • Författare/red: Garrison, D. R.
  • Titel: E-learning in the 21st century: A framework for research and practice
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: New York: Routledge
  • Författare: Hrastinski, S.
  • Artikeltitel: What is online learner participation? A literature review
  • Tidskrift: Computers & Education
  • År/Volym/nr/sidor: 2008, 51 (4), 1755-1765
  • Författare: Jaldemark, J.
  • Artikeltitel: Om lärandets sammanhang och mobilitetens utmaningar
  • Tidskrift: Pedagogisk Forskning i Sverige
  • År/Volym/nr/sidor: 2013, 18 (1-2), 102-118
  • Författare/red: Koschmann, T. D.
  • Titel: Paradigm shifts and instructional technology. In T. D. Koschmann (Ed.), CSCL: Theory and practice of an emerging paradigm
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
  • Kommentar: pp. 1-23
  • Författare/red: Kukulska-Hulme, A., et.al.
  • Titel: The genesis and development of mobile learning in Europe. In D. Parsons (Ed.), Combining e-Learning and m-Learning: New applications of blended educational resources
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Hershey, PA: Information Science Reference
  • Kommentar: pp. 151-177
  • Författare: Looi, C. K., et.al.
  • Artikeltitel: Leveraging mobile technology for sustainable seamless learning: A research agenda
  • Tidskrift: British Journal of Educational Technology
  • År/Volym/nr/sidor: 2010, 41 (2), 154-169
  • Författare: Moore, G.
  • Artikeltitel: Three types of interaction
  • Tidskrift: The American Journal of Distance Education
  • År/Volym/nr/sidor: 1989, 3 (2), 1-6
  • Författare: Mor, Y. & Winters, N.
  • Artikeltitel: Design approaches in technology-enhanced learning
  • Tidskrift: Interactive Learning Environments
  • År/Volym/nr/sidor: 2007, 15 (1), 61-75
  • Författare: Olofsson, A.D. & Lindberg, J.O.
  • Artikeltitel: Moving from theory into practice – on the informed design of educational technologies
  • Tidskrift: Technology, Pedagogy and Education
  • År/Volym/nr/sidor: 2014, 23 (3), 285-291
  • Författare/red: Pachler, N., et.al. (Eds.)
  • Titel: Mobile learning: Structures, agency, practices
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: London: Springer
  • Författare: Richardson, J. C. & Swan, K.
  • Artikeltitel: Examining social presence in online courses in relation to students' perceived learning and satisfaction
  • Tidskrift: Journal of Asynchronous Learning Networks
  • År/Volym/nr/sidor: 2003, 7 (1), 68-88
  • Författare: Seufert, S., Lechner, U. & Stanoevska, K.
  • Artikeltitel: A reference model for online learning communities
  • Tidskrift: International Journal on E-Learning
  • År/Volym/nr/sidor: 2002, 1 (1), 43-55
  • Författare: Sharples, M.
  • Artikeltitel: The design of personal mobile technologies for lifelong learning
  • Tidskrift: Computers & Education
  • År/Volym/nr/sidor: 2000, 34 (3-4), 177-193
  • Författare: Traxler, J.
  • Artikeltitel: Defining, discussing and evaluating mobile learning: The moving finger writes and having writ...
  • Tidskrift: The International Review of Research in Open and Distance Learning
  • År/Volym/nr/sidor: 2007, 8 (2), 1-12
  • Författare/red: Trentin, G. & Repetto, M. (Eds.)
  • Titel: Using network and mobile technology to bridge formal and informal learning
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Oxford: Chandos
  • Författare/red: Wenger, E.
  • Titel: Communities of practice: Learning, meaning, and identity
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Cambridge: Cambridge University Press
  • Författare: Wu, W. H., et.al.
  • Artikeltitel: Review of trends from mobile learning studies: A meta-analysis
  • Tidskrift: Computers & Education
  • År/Volym/nr/sidor: 2012, 817-827

Härtill kommer fördjupningslitteratur vald i samråd med de forskarstuderande och med anknytning till deras avhandlingsprojekt.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15