Psykologi GR (A), Kognitiv psykologi, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Psykologi GR (A), Kognitiv psykologi, 7,5 hp
Psychology Ba (A) Cognitive psychology, 7,5 Higher Education Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS015G
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Vård 50%, Samhällsvetenskap 50%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2008-04-25
  • Senast ändrad: 2009-10-01
  • Giltig fr.o.m: 2010-01-01

Syfte

Kursen ska ge studenten kunskaper om kognitiva processer såsom t ex uppmärksamhet, minne och resonerande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för huvudragen av aspekter som ryms inom den kognitiva psykologin
(perception, uppmärksamhet, minne, problemlösning, beslutsfattande) och det
som berör kognitiva psykolgins viktigare frågeställningar
- identifiera skillnader och likheter samt relationer av aspekter både inom och
mellan den kognitiva psykologins centrala beständsdelar
- identifiera och analysera samband mellan kognitiva processer och beteenden i
konkreta situationer d.v.s. tillämpa de teorier och empiri som kursen behandlar
för att analysera och förklara exempel i vår vardag
- göra korrekta tolkningar av empirisk data samt med stöd av litteraturen granska
rådande kognitiva teorier och frågeställningar och ge förslag på alternativa
tolkningar.

Innehåll

Kursen behandlar människan utifrån ett kognitivt perspektiv - hur vi inhämtar, bearbetar och använder information om världen. Hit hör exempelvis uppmärksamhetsprocesser, minneprocesser, tänkande och beslutsfattande. Vi skall försöka besvara fundamentala frågeställningar: Vad uppmärksammmar vi i olika situationer? Varför minns vi vissa händelser bättre än andra, och vad och varför glömmer vi? Vad är det som påverkar de beslut som vi fattar? Hur tänker vi när vi löser problem? För att kunna besvara frågeställningar ovan krävs det kunskap om olika kognitiva aspekter, men även att förstå hur dessa aspekter är relaterade till varandra.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Examination

Examinationen sker dels i form av skriftliga tentamina, dels i form av skriftliga och muntliga projektarbeten samt obligatoriskt deltagande i seminarier och laborationer.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen kan ingå i examen och tillgodoräknas inom vissa kombinationer av tillämpningsblock, förutsatt att kurserna Psykologi GR (A) Basblock 30 hp samt Forskningsmetodik I 7,5 hp är godkända.

Rätt till examination enligt denna kursplan gäller ett år från registrering på kursen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Reisberg, D.
  • Titel: Cognition, Exploring the Science of the Mind (3 edt)
  • Ort: New York
  • Upplaga: senaste upplagan
  • Förlag: Norton & Co Ltd

Artiklar finns utlagt på studenportalen inför kurstart.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15