Psykologi GR (A), Kognitiv psykologi, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Psykologi GR (A), Kognitiv psykologi, 7,5 hp
Psychology Ba (A) Cognitive psychology, 7,5 ECTS
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PS015G
- Ämne huvudområde: Psykologi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Vård 50%, Samhällsvetenskap 50%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
- Fastställd: 2008-04-25
- Giltig fr.o.m: 2008-08-15
Syfte
Kursen ska ge studenten kunskaper om kognitiva processer såsom t ex uppmärksamhet, minne och resonerande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för huvudragen av aspekter som ryms inom den kognitiva psykologin (perception, uppmärksamhet, minne, problemlösning, beslutsfattande) och det som berör kognitiva psykolgins viktigare frågeställningar
- identifiera skillnader och likheter samt relationer av aspekter både inom och mellan den kognitiva psykologins centrala beständsdelar
- identifiera och analysera samband mellan kognitiva processer och beteenden i konkreta situationer d.v.s. tillämpa de teorier och empiri som kursen behandlar för att analysera och förklara exempel i vår vardag
- göra korrekta tolkningar av empirisk data samt med stöd av litteraturen granska rådande kognitiva teorier och frågeställningar och ge förslag på alternativa tolkningar.
Innehåll
Kursen behandlar människan utifrån ett kognitivt perspektiv - hur vi inhämtar, bearbetar och använder information om världen. Hit hör exempelvis uppmärksamhetsprocesser, minneprocesser, tänkande och beslutsfattande. Vi skall försöka besvara fundamentala frågeställningar: Vad uppmärksammmar vi i olika situationer? Varför minns vi vissa händelser bättre än andra, och vad och varför glömmer vi? Vad är det som påverkar de beslut som vi fattar? Hur tänker vi när vi löser problem? För att kunna besvara frågeställningar ovan krävs det kunskap om olika kognitiva aspekter, men även att förstå hur dessa aspekter är relaterade till varandra.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Examination
Examinationen sker dels i form av skriftliga tentamina, dels i form av skriftliga och muntliga projektarbeten samt obligatoriskt deltagande i seminarier och laborationer.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen kan ingå i examen och tillgodoräknas inom vissa kombinationer av tillämpningsblock, förutsatt att kurserna Psykologi GR (A) Basblock 30 hp samt Forskningsmetodik I 7,5 hp är godkända.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Reisberg, D.
- Titel: Cognition, Exploring the Science of the Mind (3 edt)
- Ort: New York
- Upplaga: 2005
- Förlag: Norton & Co Ltd
Artiklar finns utlagt på studenportalen inför kurstart.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket