Psykologi GR (B), 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Psykologi GR (B), 30 hp
Psychology Ba (B), 30 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PS078G
- Ämne huvudområde: Psykologi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 60%, Medicin 40%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2016-02-11
- Senast ändrad: 2019-09-24
- Giltig fr.o.m: 2020-09-01
Syfte
Kursens har som syfte att ge kunskap inom arbetspsykologi, utvecklingspsykologi, forskningsmetod samt klinisk psykologi.
Lärandemål
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
ARBETSPSYKOLOGI: Den hälsosamma arbetsplatsen
Kunskap och förståelse
- på en övergripande nivå redogöra för relevant forskning inom området
- beskriva och jämföra olika motivationsteorier
- redogöra för hur ledarskapet, arbetsgruppen samt den anställdas egna förhållningssätt kan påverka individens hälsa, välbefinnande och motivation
- redogöra för vanligt förekommande orsaker till upplevd stress samt stressrelaterad ohälsa inom arbetslivet
Färdigheter och förmåga
- använda metoder för kartläggning av arbetsmiljön samt ge förslag på möjliga förbättringar i syfte att nå en hälsosammare arbetsplats
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över samt förhålla sig till forskningsetiska aspekter inom det aktuella området
- värdera och förhålla sig till användbarheten i olika förklaringsmodeller och teorier inom aktuellt område
- reflektera över samt förhålla sig till det ömsesidiga förhållandet mellan arbetsmiljöfaktorer, den anställdas motivation och hälsa
UTVECKLINGSPSYKOLOGI
Kunskap och förståelse
- redogöra och jämföra olika teorier rörande fysisk, kognitiv, emotionell och psykosocial utveckling, med tonvikt på barn och ungdom
- identifiera och jämföra centrala aspekter rörande fysisk, kognitiv, emotionell och psykosocial utveckling (med tonvikt på barn och ungdom)
- redogöra för betydelsen av arv och miljö gällande barnets utveckling (fysisk, kognitiv, emotionell och psykosocial utveckling med tonvikt på barn och ungdom)
- fördjupa och relatera utvecklingsaspekter till såväl intraindividuella och interindividuella skillnader, som normal (dvs genomsnitts) utveckling
Färdigheter och förmåga
- relatera teori och empiri till olika vardagliga exempel
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- resonera kring etiska frågeställningar som väcks inom det utvecklingspsykologiska forskningsfältet
FORSKNINGSMETOD
Kunskap och förståelse
- identifiera en problemställning, formulera en frågeställning, och välja forskningsdesign
- förstå kopplingen mellan psykologiska begrepp och observerbart beteende, särskilja olika skaltyper och skalnivåer vid mätning av psykologiska begrepp, samt översiktligt förstå begreppen reliabilitet och validitet
- vara orienterad i förhållandet population - stickprov, allmän sannolikhetsteori, samt förstå skillnaden mellan deskriptiv och inferentiell statistik
Färdigheter och förmåga
- genomföra statistiska analyser med hjälp av statistiskt dataprogram, tolka resultatet av bivariata statistiska analysmetoder
- redovisa en mindre empirisk undersökning i form av en forskningsartikel
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- självständigt värdera etiska aspekter i forskningsprocessen
KLINISK PSYKOLOGI
Kunskap och förståelse
- ge en aktuell översikt av synen på ohälsa och kliniska tillstånd relaterade till klinisk psykologi
- redogöra för de vanligaste tillstånden och syndromen inom klinisk psykologi
- redogöra för förklaringsmodeller för dessa tillstånd och syndrom, samt ge exempel interaktioner mellan olika orsaksfaktorer.
- redogöra för olika strategier för bedömning, analys och diagnosticering som finns tillgängliga
Färdighet och förmåga
- utifrån exempel och fallbeskrivningar ha förmåga att göra översiktliga
- diagnostiska avvägningar och föreslå behandlingsstrategier
- på en grundläggande nivå ha förmåga att tillämpa olika forskningsstrategier inom det kliniska forskningsområdet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- resonera kring de etiska frågeställningar som väcks inom det kliniska forskningsfältet
- värdera samhälleliga och individuella konsekvenser av olika synsätt på tillstånd och syndrom inom klinisk psykologi, samt deras behandling.
Innehåll
Kursen omfattar 4 moment:
1. Arbetspsykologi: Den hälsosamma arbetsplatsen / Work Psychology: The Healthy Workplace 7.5 credits
2. Utvecklingspsykologi/Developmental Psychology 7.5 credits
3. Forskningsmetod/Research Methods 7.5 credits
4. Klinisk psykologi/Clinical Psychology 7.5 credits
De olika momenten innehåller bland annat:
1. teorier om motivation, stress, och stressrelaterad ohälsa, likväl som den anställdas och ledarens betydelse för att nå en hälsosammare arbetsplats. Vidare studeras olika metoder för kartläggning av arbetsmiljön och då främst med fokus på psykosociala faktorer.
2. att ge kunskap om a) teorier och forskning kring arv och miljöfaktorers betydelse för tillvaratagande och utveckling av individens intellektuella, emotionella och sociala resurser b) den psykologiska utvecklingen som en dynamisk process där olika faktorer, såväl inom individen som mellan individen och omvärlden, samspelar över tid c) den psykologiska utvecklingen under spädbarns-, småbarns-, skolbarns- och tonårstid.
3. att ge fördjupade kunskaper om forskningsprocessen, d.v.s förmågan att identifiera och analysera problem, formulera frågeställning, välja forskningsdesign, genomföra datainsamling och analysera samt tolka resultat. Kursen omfattar kvantitativ metodlära, olika aspekter av mätning och testning, statistik, etik, vetenskaplig kommunikation samt användningen av statistikprogram på dator (SPSS). Delkursen ger även träning i att genomföra en vetenskaplig undersökning av en frågeställning inom psykologi, samt att tillgodogöra sig aktuell forskning från primärkällor (vetenskapliga artiklar).
4. en bakgrund till och definition av de vanligaste tillstånden och syndromen enligt DSM-5, samt redogöra för förklaringsmodeller och strategier för
bedömning, analys och diagnosticering inom klinisk psykologi. Kursinnehållet omfattar även forskningsmetoder inom den kliniska psykologin.
Behörighet
Psykologi GR (A) Basblock eller introduktionsblock 30 hp, eller motsvarande.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, webbseminarier, projektarbete samt laborativa övningar.
Examination
0020: PS078G, Klinisk psykologi, FK, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
0030: PS078G, Forskningsmetod FK, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
0033: Salstentamen
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
0034: Forskningsrapport
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
0040: PS078G, Utvecklingspsykologi FK, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
0050: Arbetspsykologi: Den hälsosamma arbetsplatsen, FKD, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
0053: Samtliga lärandemål, tentamen
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
0055: Hemuppgift 1
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
0056: Hemuppgift 2
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Examinationen sker dels i form av skriftlig tentamina, dels i form av skriftliga och muntliga projektarbeten samt obligatoriskt deltagande i seminarier och laborationer.
Betygskriterier se Ämnesspecifika betygskriterier www.miun.se/betygskriterier. För utdelning av poänggivande slutbetyg ska samtliga obligatoriska och examinerande moment vara godkända.
En del av bedömningsgrunden för inlämnade uppgifter är att de utförs inom givna tidsramar. Reducerad betygsskala (E/F) används vid försenad inlämning. Önskar studenten tillgång till fullständig betygsskala efter deadline för ordinarie tillfälle hänvisas till omexamination.
Om en student har ett beslut från Mittuniversitetet om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge en anpassad examination.
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Momenten i kursen kan komma att byta ordning. Delar av kursen kan komma att ges på engelska.
Då kursen ges via distansöverbryggande teknik krävs tillgång till fungerande internetaccess, dator, headset och webbkamera.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Aronnsson, G., Hellgren, J., Isaksson, K., Johansson, G., Sverke, M. & Ingemar, I.
- Titel: Arbets- och organisationspsykologi: Individ och organisation i samspel.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Natur & Kultur.
- Författare/red: Marklund, S., & Härenstam, A.
- Titel: The dynamics of organizations and healthy work.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Media-Tryck.
Moment 2
- Författare/red: Berk, L.
- Titel: Child Development.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Pearson Higher Education.
Moment 3
- Författare/red: Borg, E., & Westerlund, J.
- Titel: Statistik för beteendevetare.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber.
- Författare/red: Svartdal, F.
- Titel: Psykologins forskningsmetoder. En introduktion.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber AB.
- Författare/red: Vetenskapsrådet
- Titel: Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Webbadress: http://www.codex.vr.se/
Moment 4
- Författare/red: Barlow, D.H., & Durand, W.M.
- Titel: Abnormal Psychology. An integrative approach.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Wadsworth.
Referenslitteratur
Moment 4
- Författare/red: American Psychiatric Association.
- Titel: American Psychiatric Association, Mini-D 5. Diagnostiska kriterier enligt DSM-5.
- Upplaga: Mini-D 5.
- Förlag: Pilgrim press.
Vetenskapliga artiklar tillkommer enligt lärarens anvisningar.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket