Psykologi GR (C), Klinisk psykologi för psykologprogrammet, 12 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Psykologi GR (C), Klinisk psykologi för psykologprogrammet, 12 hp
Psychology BA (C), Clinical Psychology, 12 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PS084G
- Ämne huvudområde: Psykologi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 12
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Medicin 60%, Samhällsvetenskap 40%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Psykologi
- Fastställd: 2015-09-29
- Senast ändrad: 2015-11-13
- Giltig fr.o.m: 2015-11-11
Syfte
Kursen består av tre moment. Moment ett belyser den kliniska psykologin ur ett historiskt perspektiv, med en överblick över de olika psykoterapiskolornas teoribildning och utveckling. Moment två introducerar området klinisk psykologi utifrån ett aktuellt forskningsbaserat perspektiv vad gäller den kliniska psykologins centrala begrepp, behandlingsmetoder, interventioner och tekniker. Särskild vikt läggs vid evidensbegreppet samt fastställande av evidens i psykologisk behandling för specifika tillstånd. Moment tre, utbildningsterapi, syftar till ökad självkännedom och träning i reflektion kring jaget och yrkesrollen i arbetet som klinisk psykolog. Utbildningsterapimomentet ska vidare ge en erfarenhet av klientrollen.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
Moment I: Psykoterapins historia
Kunskap och förståelse
• redogöra för huvuddragen i psykoterapins utvecklingshistoria
• redogöra för teoretiska synsätt som ligger till grund för de viktigaste terapeutiska skolbildningarna
• redogöra för specifika och icke-specifika faktorer i psykoterapeutisk behandling
Färdigheter och förmåga
• beskriva och tillämpa några centrala psykoterapeutiska metoder
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• jämföra skolbildningarna avseende likheter och skillnader, samt resonera kring praktiska och etiska konsekvenser av psykoterapiformernas teoretiska utgångspunkter
Moment II: Klinisk psykologi
Kunskap och förståelse
• redogöra för sjukdomsbegreppet inom ramen för den kliniska psykologin
• redogöra för evidensbegreppets innebörd i den kliniska psykologin samt olika sätt att värdera evidensstyrka
• beskriva några vetenskapliga metoder för att etablera evidens för en klinisk metod samt applicera dessa på ett kliniskt problem
• redogöra för metaanalysens styrkor och svagheter samt kunna tolka och kritiskt tillgodogöra sig forskningsresultat baserad på metaanalys
Färdigheter och förmåga
• utifrån kliniska fallbeskrivningar kunna göra diagnostiska övervägningar samt formulera riktlinjer för utredning/analys samt för intervention
• utifrån specifika problemområden kunna applicera en modell för analys och intervention
• utifrån ett givet kliniskt problem genomföra sökning av databaser över befintlig behandlingsforskning och baserat på aktuellt evidensläge kunna rekommendera relevant behandling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• utifrån befintligt forskningsläge värdera evidens avseende psykologisk behandling för de vanligaste kliniska tillstånden
Moment III: Utbildningsterapi
Kunskap och förståelse
• beskriva och reflektera kring den egna förändrings- och utvecklingsprocess som rör utvecklandet av yrkesroll och ökad kompetens i yrkesrollen
Färdigheter och förmåga
• tillämpa terapeutiska tekniker för att, med ett tydligt förändringsmål, öka sin yrkesrelaterade kompetens inom ett eget valt område
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• reflektera kring erfarenheten av att ingå i ett psykoterapeutiskt sammanhang och att ha intagit en klientroll
• observera, benämna, förstå och förändra känslomässiga och beteendemässiga reaktionsmönster av betydelse för den egna yrkesutövningen och yrkesrollen
Innehåll
I. Psykoterapins historia
Momentet belyser psykoterapimetodens historia och de olika skolbildningarnas framväxt (psykoanalytiskt orienterad psykoterapi, beteende- och kognitivt orienterade psykoterapiformer, humanistiskt orienterad psykoterapi). Momentet innehåller även en genomgång av specifika och icke-specifika faktorer i psykoterapeutisk behandling.
II. Klinisk Psykologi
Momentet presenterar den kliniska psykologin som aktuellt kunskapsområde. Här introduceras sjukdomsbegreppet såsom det används inom den kliniska psykologin. Momentet presenterar kliniska angreppssätt inom ett antal större diagnosgrupper såsom ångest, depression, missbruksproblematik och ätstörningar. Dessutom görs en grundlig genomgång av evidensbegreppet inom klinisk psykologi samt de metoder som används för att etablera evidens. Evidensen för psykologiska interventioner, vetenskaplig metod och frågan om evidens, effectiveness och efficacy, meta-analysens metod, möjligheter och begränsningar. Ett kritiskt förhållningssätt till frågan om evidens introduceras.
III. Utbildningsterapi
Momentet fokuserar på aspekter av ökad självkännedom; förmåga att förstå egna reaktionsmönster i relation till psykologrollen samt färdigheter som understödjer dessa mål. Deltagarna arbetar individuellt, med stöd av grupp och terapeut, med att observera och registrera såväl känslomässiga som beteendemässiga reaktionsmönster med relevans för yrkesrollen i både kliniskt relaterade och vardagliga situationer. Observationer kan ske såväl i gruppen som utanför, informellt eller med hjälp av strukturerade skattningar (Ex. dagböcker, skattningsmaterial). Utöver detta arbetar studenten även med att beskriva relationen mellan viktiga livshändelser och centrala aspekter av den egna yrkesrollen; hur den formas och utvecklas.
Med stöd av terapeut och grupp formulerar deltagaren konkreta utvecklingsmål samt tränar sig i att använda terapeutiska interventioner för att förändra det egna beteendet i riktning mot målen. Studenten ska formulera ett förändringsprojekt som syftar till ökad kompetens i yrkesrollen. Projektet ska ha ett tydligt, mätbart mål mot vilket deltagaren ska arbeta under handledning. Under arbetets gång ska deltagaren reflektera över den pågående förändringsprocessen. I projektet ingår att använda sig av tekniker såsom medveten närvaro, avslappnings- och stresshanteringsstrategier samt kognitiva och beteendeorienterade strategier för att reglera emotionella reaktioner.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs antagning till psykologprogrammet samt minst 60 hp kurser på grundnivå.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och tillämpade övningar. Utöver detta ingår tillämpade moment i form av aktivt deltagande i gruppterapi, inklusive genomförande av observations- och förändringsarbete.
Undervisningen på moment III sker i form av aktivt deltagande i gruppterapi, inklusive genomförande av observations- och förändringsarbete. Gruppterapin leds av legitimerad psykolog eller legitimerad psykoterapeut.
Examination
Bedömning av studentens kunskaper och färdigheter sker vid skriftliga kunskapsprov, vid olika inlämningsuppgifter och seminarier, vid genomförande av praktiska uppgifter samt via deltagande och aktivitet i konkreta övnings- och utvecklingsmoment i utbildningsterapi-momentet, intygat av respektive terapeut.
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till aktuell kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
All undervisning är examinationsgrundande och seminarier, gruppövningar och laborationer är obligatoriska. Student som ej uppfyller krav om obligatorisk närvaro kan ges möjlighet att komplettera detta under det följande året eller vid nästkommande tillfälle som kursen ges.
I de fall studenten behöver göra kompletteringar för att erhålla godkänt på moment III, utbildningsterapi, bestäms formerna för detta i samråd med terapeut och programansvarig.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Norcross, J.C. & Goldfield, M.R.
- Titel: Handbook of psychotherapy integration
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: New York: Oxford University Press
Moment 2
- Författare/red: Andersson, G. & Hesser, H.
- Titel: Metaanalys och systematiska översikter
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur AB
- Författare/red: Barlow D
- Titel: Clinical Handbook of Psychological disorders
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Guilford Press
- Författare/red: Shadish, Cook & Campbell
- Titel: Experimental and Quasiexperimental Designs
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Hougthon Mifflin
- Kommentar: Kap 13, pp 417-454
- Författare/red: Sveriges Psykologförbund
- Titel: Policyprogram – Evidensbaserad psykologisk praktik
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Sveriges Psykologförbund
Moment 3
- Kommentar: Moment III är i huvudsak upplevelse- och färdighetsbaserat. Litteratur av relevans för övningar eller självreflekterande arbete kan förekomma att föreskrivas av gruppterapeut.
Moment 1 Artikel/kompendiematerial tillkommer till angiven kursbok (L-G Lundh) Moment 2 Kompendium rörande kliniska forskningsmetoder tillkommer
Kolla om litteraturen finns på biblioteket