Psykologi GR (A), Basblock, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Psykologi GR (A), Basblock, 30 hp
Psychology Ba (A), Introduction to psychology, 30 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PS087G
- Ämne huvudområde: Psykologi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 60%, Medicin 40%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2015-03-26
- Senast ändrad: 2020-07-02
- Giltig fr.o.m: 2020-08-15
Syfte
Kursen ska ge studenten kunskaper om grundläggande områden inom psykologiämnet såsom beteendets biologiska grund, kognition, perception, emotion, inlärning, personlighet, socialpsykologiska perspektiv samt psykologi som vetenskap.
Lärandemål
Studenten ska efter genomgången delkurs kunna:
Introduktion till psykologi
Kunskap och förståelse
• redogöra för huvuddragen i psykologins historia och utveckling fram till dagens vetenskapliga psykologi
• på en översiktlig nivå beskriva den vetenskapliga grunden för psykologins arbetsområde
• redogöra för olika forskningsdesigner inom psykologin samt efter lärares anvisningar delta i en vetenskaplig studie
• på en grundläggande nivå tillgodogöra sig huvuddragen i vetenskapliga studier inom området
• definiera och förklara centrala psykologiska begrepp och teorier
• redogöra för huvuddragen i några funktionella relationer i centrala nervsystemet
• på en översiktlig nivå kunna beskriva relationen mellan subjektiv upplevelse, psykologiska processer (med fokus på perception och emotion) och dess biologiska bas
Färdighet och förmåga
• demonstrera förmåga att relatera psykologisk teori till frågeställningar i vardags- och arbetslivet
• använda bibliotekets webb, söka i och använda bibliotekets katalog och kunna tillämpa grundläggande sökteknik i olika ämnesspecifika databaser med tonvikt på sökning av vetenskapligt granskade artiklar
• skriva en introduktion som utmynnar i en frågeställning där löpande referenshantering följer APA-manualens riktlinjer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• förhålla sig till forskningsetiska principer gällande forskning inom psykologin
• granska och värdera användbarheten i aktuella teorier, modeller och begrepp
Personlighetspsykologi
Kunskap och förståelse
• redogöra för huvuddragen i de stora personlighetsteorierna, samt ange likheter och skillnader mellan dessa, främst avseende begreppen arv och miljö samt stabilitet
• redogöra för forskningsdesigner som förekommer inom personlighetspsykologisk forskning
• redogöra för synen på mätning av personlighet inom de olika skolbildningarna
• översiktligt redogöra för kunskapsläget avseende relationen mellan personlighet och hälsa samt för personlighetens betydelse i vardagslivets psykologi
Färdighet och förmåga
• med stöd av litteraturen resonera kring konsekvenser av teorierna avseende människosyn, personlighetens struktur och dynamik, utveckling och avvikelse/normalitet
• resonera kring möjligheter och problem med personlighetsmätning
• skriva en rapport med introduktion, resultat och diskussion där formalia följer APA-manualens riktlinjer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• värdera de olika teorierna utifrån deras vetenskapliga och praktiska tillämpning
• förhålla sig till forskningsetiska principer gällande personlighetspsykologisk forskning
Kognitions- och inlärningspsykologi
Kunskap och förståelse
• definiera och redogöra för centrala kognitions- samt inlärningsteoretiska principer, teorier och begrepp
• redogöra för relevant forskning och forskningsdesign som kan förekomma inom kognitions- och inlärningspsykologi
Färdighet och förmåga
• tillämpa inlärningsteoretiska begrepp i en analys av beteenden i vardags- och arbetslivssituationer
• designa en studie inom inlärnings- eller kognitionspsykologi och skriftligt presentera den i enlighet med APA-manualens riktlinjer
• kunna relatera kognitiva och inlärningsprocesser till attityder i arbetslivet och specifikt i arbetslivsförändringar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• definiera, resonera samt förhålla sig till centrala etiska och filosofiska frågeställningar som uppstår i relation till kognitions- och inlärningsteoretiska områden
• granska och värdera användbarheten i aktuella kognitions- och inlärningspykologiska teorier och begrepp
Socialpsykologi
Kunskap och förståelse
• utifrån teori och empiri översiktligt identifiera, beskriva och exemplifiera hur människan ser på, påverkar och påverkas av andra (dvs sin sociala omvärld)
• identifiera och beskriva viktiga socialpsykologiska begrepp med betydelse för samhället och för vardagslivet
• redogöra för några möjligheter och begränsningar i tillämpning av socialpsykologisk teori
Färdighet och förmåga
• skilja ut viktiga socialpsykologiska fenomen
• designa, genomföra samt rapportera en mindre empirisk studie
Värderingsförmåga och förhållningssätt.
• granska och värdera andras vetenskapliga studier
• förhålla sig till forskningsetiska principer gällande socialpsykologisk forskning
• redogöra för några möjligheter och begränsningar i tillämpning av socialpsykologisk teori
Innehåll
Kursen omfattar delkurserna:
Introduktion till psykologi 7,5hp
Personlighetspsykologi, 7,5 hp
Kognitions- och inlärningspsykologi, 7,5 hp
Socialpsykologi, 7,5 hp
De olika delkurserna belyser bl. a:
Introduktion till psykologiämnets olika teoribildningar med tonvikt på biologiska grunder, perception och emotion samt orientering kring relationen mellan psykologiska faktorer och dess biologiska och fysiologiska bas. Olika personlighetspsykologiska teoribildningar och dess tillämpningar. Introduktion till kognitionspsykologi och inlärningsteoretiska begrepp och den tillämpade beteendeanalysen. Människans samspel med sin sociala miljö, social kognition, attityder och fördomar samt grupprocesser. Vetenskaplig metod inom ämnet med tonvikt vid problemformulering och undersökningsdesign, samt etik och vetenskapligt skrivande.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, projektarbeten, laborativa övningar samt deltagande i psykologiska experiment.
Examination
2001: DK1, Moment 1, Skriftlig inlämningsuppgift, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Momentet innefattar utöver skriftlig uppgift, även deltagande i vetenskaplig studie.
2002: DK1, Moment 2, Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Den skriftliga uppgiften författas i enlighet med APA-standard. Momentet innefattar även användandet av bibliotekets webb, samt att tillämpa grundläggande sökteknik i olika ämnesspecifika databaser.
2003: DK1, Moment 3, Salstentamen, 4,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Ej Fx.
2004: DK2, Moment 1, Personlighetsteorier, Skriftlig redovisning, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Skriftligt arbete presenteras i enlighet med APA-standard. Det ingår flera delmoment för att bli godkänd på momentet.
2005: DK2, Moment 2, Fördjupningsarbete, Muntlig och skriftlig presentation, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Skriftligt arbete presenteras i enlighet med APA-standard. Det ingår flera delmoment för att bli godkänd på momentet.
2006: DK2, Moment 3, Salstentamen, 4,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Ej Fx.
2007: DK3, Moment 1, Grundkunskap: Frågesport, Muntlig examination, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Flera delmoment ingår för att bli godkänd på momentet.
2008: DK3, Moment 2, Design av studie, Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Uppgiften är att designa en studie inom kognitions- och inlärningspsykologi. Arbetet presenteras i enlighet med APA-standard. Flera delmoment ingår för att bli godkänd på momentet, att författa en rapport samt ge skriftlig feedback till andra rapporter.
2009: DK3, Moment 3, Salstentamen, 4,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Ej Fx.
2010: DK4, Moment 1, Empirisk studie, Muntlig och skriftlig presentation, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
I momentet ingår det att genomföra en empirisk studie, författa en skriftlig rapport, vilken muntligen försvaras vid en ventilering. Vidare krävs opponering av en annan rapport samt aktivt deltagande under andras ventilering. Rapporten presenteras i enlighet med APA-standard.
2011: DK4, Moment 2, Salstentamen, 4,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Ej Fx.
Till vissa delmoment på kursen används betygen godkänd (G) och underkänd (U).
Betygskriterier för slutbetyg, se Ämnesspecifika betygskriterier www.miun.se/betygskriterier.
Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
All undervisning är examinationsgrundande och seminarier, gruppövningar och laborationer är obligatoriska. Student som ej uppfyller krav om obligatoriskt deltagande kan ges möjlighet att komplettera detta under det följande året eller vid nästkommande tillfälle som kursen ges.
Inbördes ordning på delkurserna kan komma att förändras.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., & Lutz, C.
- Titel: Atkinson & Hildgard's Introduction to Psychology.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Cengage Learning EMEA.
- Kommentar: Valda delar
Moment 2
- Författare/red: Cervone, D., & Pervin, L.A.
- Titel: Personality: Theory and Research.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Wiley.
Moment 3
- Författare/red: Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., & Lutz, C.
- Titel: Atkinson & Hildgard's Introduction to Psychology.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Cengage Learning EMEA.
- Kommentar: Valda delar
- Författare/red: Sundel, M. & Sundel, S. S.
- Titel: Behavior change in the human services - Behavioral and Cognitive Principles and Applications.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: SAGE Publications.
Moment 4
- Författare/red: Gilovich, T., Keltner, D., Chen, S., & Nisbett, R.
- Titel: Social Psychology.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: W. W. Norton & Company.
Referenslitteratur
- Författare/red: American Psychological Association.
- Titel: Publication Manual of the American Psychological association.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: American Psychological Association.
- Kommentar: Manual för vetenskapligt skrivande.
För samtliga moment kan forskningsartiklar inom området samt annan litteratur tillkomma enligt lärares anvisning.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket