Psykologi GR (A), Utvecklingspsykologi för psykologprogrammet, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Psykologi GR (A), Utvecklingspsykologi för psykologprogrammet, 7,5 hp
Psychology BA (A), Developmental psychology, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PS093G
- Ämne huvudområde: Psykologi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Medicin 60%, Samhällsvetenskap 40%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2015-03-19
- Senast ändrad: 2018-02-02
- Giltig fr.o.m: 2018-02-01
Syfte
Kursen ska ge en översikt av centrala teorier om människans utveckling ur psykologiskt perspektiv. Utveckling av psykiska funktioner under barnaår upp till vuxen ålder beskrivs parallellt med fysiologisk utveckling och mognad. Både normal och avvikande utveckling definieras och beskrivs.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
• Redogöra för huvuddragen i centrala teorier om barns och ungdomars utveckling
• Översiktligt beskriva utveckling och mognad avseende; fysisk utveckling, sensorik och perception, kognitiv utveckling, språk och socioemotionell utveckling
• Jämföra ovan teorier och de konsekvenser de har för synen på avvikelse och intervention
Färdighet och förmåga
• Göra enklare barnobservationer, sammanställa samt kommunicera dessa
• Självständigt skapa sig en bild av forskningsläget inom ett utvecklingspsykologiskt område
• Självständigt skapa sig en bild av riskfaktorer under utvecklingen samt identifiera möjliga interventioner
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• I klinisk tillämpning värdera och förhålla sig problematiserande till utvecklingsbegreppet
• Reflektera över sin egen utveckling och betydelsefulla livshändelser
Innehåll
Kursen ska ge en översikt av det utvecklingspsykologiska området och en introduktion till metoder för barnobservation.
Kursen innehåller följande delar:
Utvecklingspsykologi på inlärningsgrund
Psykodynamisk utvecklingspsykologi
Relationen mellan arv och miljö
Utveckling och mognad avseende; sensomotorik, kognition, språk, personlighetsmässig och socioemotionell utveckling
Metodik för barnobservation och barnobservationens roll inom barnpsykologiska tillämpningsområden.
Avvikande utveckling.
Kursen innehåller ett moment med fördjupning och tillämpning inom området barnobservation i vilket studenterna gör beteendeobservationer på daghem och förskolor.
Kursen innehåller också ett moment inom vilket studenten ska sammanfatta forskningsläget inom ett begränsat område samt rapportera detta skriftligt och i seminarieform.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs antagning till psykologprogrammet samt att Studenten förväntas ha slutfört kurser från tidigare terminer på programmet.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, egen litteratursammanställning och rapportering i seminarieform samt observationsövningar på förskola.
Examination
1000: PS093G, Utvecklingspsykologi, PPT2, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
1001: Barnobservation
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
1002: Muntlig redovisning, barnobservation
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
1003: Skriftlig redovisning, barnobservation
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
1004: Skriftlig fördjupning, språk
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Examination sker både skriftligt och muntligt. Barnobservation samt deltagande i seminarie utgör obligatoriska moment.
Som betyg används den sjugradiga betygsskalan, samt för delmoment ”Barnobservationer” beteckningarna (G) och (U).
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till aktuell kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
All undervisning är examinationsgrundande och seminarier, gruppövningar och laborationer är obligatoriska. Student som ej uppfyller krav om obligatorisk närvaro kan ges möjlighet att komplettera detta under det följande året eller vid nästkommande tillfälle som kursen ges.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Berk, L.E.
- Titel: Development Through the Lifespan.
- Ort: London
- Upplaga: senaste upplagan
- Förlag: Allyn & Bacon
- Författare/red: Broberg, A., Granqvist, P., Ivarsson, T., & Risholm Mothander, P.
- Titel: Anknytningsteori. Betydelsen av nära känslomässiga relationer.
- Upplaga: Senaste upplagan, Kap 1-7
- Förlag: Natur & Kultur
Till ovan kurslitteratur tillkommer aktuella artiklar inom det utvecklingspsykologiska området. Dessa uppdateras löpande inför kursstart. In addition to the literature up to date articles on the subject of developmental psychology is included. The list of articles is updated with every semester.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket