Psykologi AV, Emotionsuttryck, perception och emotionsreglering, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Psykologi AV, Emotionsuttryck, perception och emotionsreglering, 7,5 hp
Psychology MA, Emotion Expression, Perception and Regulation, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS099A
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Avancerad nivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 50%, Medicinska området 50%
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2024-04-30
  • Giltig fr.o.m: 2026-01-19

Syfte

Kursen syftar till att ge studenten en introduktion i klassisk forskning och aktuell forskningsutveckling inom området emotionsuttryck, perception och emotionsreglering. Kopplingar till emotionsteorier kommer även att göras.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten:

Kunskap och förståelse
• Kunna identifiera och beskriva kopplingen mellan emotionsteori (olika forskningstraditioner) och olika tillvägagångssätt vid studiet av emotionsuttryck, perception och känsloreglering.
• Kunna identifiera och beskriva centrala begrepp och aspekter inom områdena emotionsuttryck, emotionsigenkänning samt emotionsreglering.
• Kunna beskriva hur centrala begrepp och aspekter relaterade till emotionsuttryck, emotionsigenkänning samt emotionsreglering, kan tillämpas inom valda områden t.ex. hälsa, utbildning eller arbetspsykologi.
• Visa grundläggande teoretisk kunskap om hur forskningsfrågor och hypoteser om känslouttryck, perception och känsloreglering kan testas på ett vetenskapligt sätt.

Färdigheter och förmåga
• Visa färdighet i att söka, finna, samt rapportera (på ett vetenskapligt sätt) den senaste teoretiska utvecklingen inom forskningsområdet emotionsuttryck, emotionsigenkänning samt emotionsreglering.
• Visa färdighet i att söka, finna, samt rapportera (på ett vetenskapligt sätt) tillämpad forskning inom emotionsuttryck, emotionsigenkänning samt emotionsreglering.
• Visa grundläggande färdigheter i att utveckla egna frågeställningar och hypoteser om emotionsuttryck, perception och emotionsreglering, utifrån den befintliga litteraturen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Visa förmåga att muntligt och skriftligt, värdera och diskutera aktuell utveckling, och tillämpning av forskning inom områdena emotionsuttryck, emotionsigenkänning samt emotionsreglering.
• Visa grundläggande förmåga att – genom vetenskapliga argument - värdera och diskutera andra studenters frågeställningar, hypoteser samt förslagna sätt att undersöka de inom områdena emotionsuttryck, perception och emotionsreglering.

Innehåll

Den aktuella kursen fokuserar främst på icke-verbala emotionsuttryck. Forskning om emotionsreglering och perception kommer att diskuteras med fokus på sociala och kommunikativa funktioner. Fokus vilar på evolutionär/biologisk relevans av emotionsuttryck. Fysiologiska såväl som beteendemässiga och känslomässigt upplevda aspekter av emotionsuttryck, perception och reglering kommer att beaktas. Implikationer av emotionsreglering för mental hälsa kommer att diskuteras. Studenterna kommer att fördjupa sig inom valda områden av grundläggande och tillämpad forskning via individuella och gruppuppgifter.

Behörighet

Examen om minst 180 hp i huvudområdet psykologi.

Engelska 6/Engelska B från svenskt gymnasium eller motsvarande.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen ges i första hand på distans (dvs genom online föreläsningar, seminarier och interaktioner, samt genom individuella och gruppuppgifter som ska lämnas in online). Kursen inkluderar även ett obligatorisk personligt deltagande i en sammankomst, som äger rum i slutet av kursen, på campus i Östersund (Sverige),
och varar i två dagar. I sammankomsten ingår 1. en muntlig presentation (examination), relaterad till kursens slutuppgift. 2. deltagande i en konferens inom
området emotionspsykologi.

All undervisning är examinationsgrundande och vid schemalagda examinationer är det obligatorisk närvaro. Det krävs att studenterna aktivt använder universitetets lärplattform. Plattformen är det primära kommunikationsmedlet för studenter och lärare, och studenterna kommer att hitta viktig information som behövs för att genomföra kursen i kursrummet.

Examination

1101: Inlämningsuppgifter, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2101: Seminarier, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

3101: Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig presentation, 4 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

Kursen examineras på tre sätt:
1. Genomförande av inlämningsrapporter (t.ex. besvara frågor, inlämnade av uppsatser eller andra individuella eller grupparbeten),
2. Aktivt deltagande i online-seminarier och diskussioner (t.ex. ställa frågor, bidra till diskussioner, muntliga redovisningar av individuella och gruppuppgifter),
3. Skriftlig slutuppgift (t.ex. förslag till ett forskningsprojekt eller s.k, ”reviews”) och muntlig presentation (t.ex. diskussion av egna och andra studenters slutuppgifter som en del av mötet på campus, posterpresentation och andra bidrag till konferensen). Omexamintionstillfälle för muntlig presentation ges i samband med nästa campusträff. Giltig frånvaro vid examination för muntlig presentation (på grund av laga förfall) kan ersättas med en muntlig presentation på ett kompletterande seminarium.

Examination sker på engelska.

Slutbetyg på kursen erhålls när samtliga examinationsmoment på kursen är godkända. Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Sju-gradig skala, A-F o Fx

Övrig information

Kursen ges på engelska.

Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PS054A.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Barrett. F.L., Lewis, M., & Haviland-Jones, M.J.
  • Titel: Handbook of Emotions.
  • Upplaga: Senaste upplagan (latest edition)
  • Förlag: Guilford Publications.
  • Kommentar: Selected parts
  • Författare/red: Davidson, J.R., Scherer, K.R., & Goldsmith, H.H.
  • Titel: Handbook of affective sciences.
  • Upplaga: Senaste upplagan (latest edition)
  • Förlag: Oxford: University press.
  • Kommentar: Selected parts
  • Författare/red: Gross, J. J.
  • Titel: Handbook of emotion regulation.
  • Upplaga: Senaste upplagan (latest edition)
  • Förlag: NY: Guilford Press.
  • Kommentar: Primary litterature

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23