Psykologi AV, Emotion och hälsa, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Psykologi AV, Emotion och hälsa, 7,5 hp
Psychology MA, Emotion and Health, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS101A
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Avancerad nivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 50%, Medicinska området 50%
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2024-04-30
  • Giltig fr.o.m: 2026-01-19

Syfte

Kursen syftar till att introducera området emotion och hälsa med fokus på hälsopsykologi och beteendemedicin. Emotionella processer är relaterade till hälsa både genom prediktiva mekanismer och i termer av emotionella konsekvenser av hälso-relaterade problem. Dessutom kommer kursen att presentera olika teorier som förklarar sambanden mellan emotioner och utveckling och upprätthållandet av hälsorelaterade problem, inklusive psykiska störningar.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
• Kunna förstå hur samspelet mellan emotionella och fysiologiska processer kan påverka fysisk hälsa, mental hälsa och välbefinnande.
• Kunna beskriva sambandet mellan utvecklingsfaktorer (t.ex. anknytningsrelaterade processer) och emotionell och fysisk hälsa.
• Kunna ge exempel på befintliga interventioner för att förbättra psykisk eller fysisk hälsa och presentera idéer för forskning för att utveckla framtida interventioner.

Färdigheter och förmåga
• Kunna reflektera över det ömsesidiga förhållandet mellan emotion och hälsa samt diskutera och ge exempel (både muntligt och skriftligt) på fysiologiska processer som är relevanta för emotionell hälsa.
• Kunna diskutera och ge exempel (både muntligt och skriftligt) på känslomässiga mekanismer som är involverade i upprätthållande och prognostisering av fysiska och psykiska hälsoproblem.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Kunna värdera olika responssystems roll i relation till hälso- och eller sjukdomstillstånd.
• Visa förmåga att redovisa, diskutera och värdera forskningsmetoder (både muntligt och skriftligt) värdera forskningsmetoder som används för att studera emotionella mekanismer vid hälsorelaterade problem.

Innehåll

Kursen presenterar hur grundforskning kring emotionella processer och fysiologiska mekanismer kan öka förståelsen för samspelet mellan emotion och hälsa samt specifika hälsorelaterade problem, inklusive psykiska störningar. Samband mellan emotion och hälsa beskrivs i termer av ömsesidiga processer (t.ex. hur stress kan öka sårbarheten för fysiska hälsoproblem och vice versa). Emotionella processer som är relevanta för och inom specifika psykiska störningar kommer att diskuteras, och befintliga och potentiella framtida interventioner för att behandla och förebygga hälsorelaterade problem kommer att presenteras. Utvecklingsaspekter (t.ex. anknytningsrelaterade processer och deras koppling till emotion och hälsa senare i livet) samt ett salutogent perspektiv (vilka är de faktorer som stödjer människors hälsa och välbefinnande?) kommer att beaktas.

Behörighet

Examen om minst 180 hp i huvudområdet psykologi.

Engelska 6/Engelska B från svenskt gymnasium eller motsvarande.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen ges online genom föreläsningar, seminarier och interaktioner samt genom individuella och/eller gruppuppgifter som ska lämnas in online.

All undervisning är examinationsgrundande och vid schemalagda examinationer är det obligatorisk närvaro. Studenterna är skyldiga att aktivt använda universitetets läroplattform. Plattformen är det primära kommunikationsverktyget för studenter och lärare, och studenterna kommer att hitta viktig information som behövs för att slutföra kursen i kursrummet.

Examination

1101: Inlämningsuppgifter, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2101: Seminarier, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

3101: Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig presentation, 4 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

Kursen kommer att granskas på tre sätt:
1. Genomförande av inlämningsuppgifter (t.ex. quiz, uppsatser eller andra individuella uppgifter eller gruppuppgifter),
2. Aktivt deltagande i seminarier och diskussioner online (t.ex. ställa frågor, bidra till diskussioner, muntliga presentationer av individuella uppgifter eller gruppuppgifter),
3. Skriftlig slutuppgift (t.ex. förslag till ett forskningsprojekt eller recensioner) och muntlig presentation (t.ex. diskussion av egna och/eller andra studenters
slutuppgifter.

Examination sker på engelska.

Slutbetyg på kursen erhålls när samtliga examinationsmoment på kursen är godkända.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Sju-gradig skala, A-F o Fx

Övrig information

Kursen ges på engelska.

Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PS061A.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Barrett. F.L., Lewis, M., & Haviland-Jones, M.J.
  • Titel: Handbook of Emotions.
  • Upplaga: Senaste upplagan (latest edition)
  • Förlag: Guilford Publications.
  • Kommentar: Valda delar (selected parts)
  • Författare/red: Davidson, J.R., Scherer, K.R., & Goldsmith, H.H.
  • Titel: Handbook of affective sciences.
  • Upplaga: Senaste upplagan (latest edition)
  • Förlag: Oxford: University press.
  • Kommentar: Valda delar (selected parts)

Referenslitteratur

  • Författare/red: Fink, G.
  • Titel: Stress Science, Neuroendocrinology
  • Upplaga: Senaste upplagan (latest edition)
  • Förlag: Academic Press.
  • Kommentar: E-book: ISBN 9780123785718
  • Författare: Linton, S.J.L.
  • Artikeltitel: A Transdiagnostic Approach to Pain and Emotion.
  • Tidskrift: J Appl Biobehav Res.
  • År/Volym/nr/sidor: 2013/18(2)/82–103.
  • Författare/red: Sternberg, E. M.
  • Titel: The Balance Within: The Science Connecting Health and Emotion.
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: W.H.Freeman & Co Ltd.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23