Psykologi GR (A), Ledarskap och coaching, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Psykologi GR (A), Ledarskap och coaching, 7,5 hp
Psychology Ba (A), Leadership and Coaching, 7.5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PS108G
- Ämne huvudområde: Psykologi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 60%, Medicin 40%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2017-05-05
- Senast ändrad: 2018-12-12
- Giltig fr.o.m: 2019-01-20
Syfte
Kursen syftar till att deltagarna ska få insikt i ledarskapets betydelse, vad ledarskap innebär och hur det kan beskrivas och förstås utifrån olika teorier. Vidare syftar kursen till att studenterna skall få kunskap i arbetslivsinriktad coaching, vilket kan handla om att motivera, ge stöd och att hjälpa den coachade att formulera och nå uppsatta mål. Coaching kan riktas till medarbetare såväl som ledare.
Lärandemål
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
Kunskap och förståelse
- Beskriva etablerade teoribildningar för ledarskap.
- Beskriva metoder för coaching med avseende på människosyn, tillämpning och forskningsstöd.
Färdigheter och förmåga
- Planera insatser utifrån teori och metoder för utveckling av grupper.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Kritiskt granska samt resonera kring ledarskap med hänsyn till genus, etik och mångfald.
- Beskriva styrkor och svagheter i olika ledarskapsteorier och coachingmetoder, samt värdera dess användbarhet vid behov av förändring eller hantering av problem.
Innehåll
Kursen behandlar ledarens olika centrala roller, ledarens personlighet, karaktäristika och beteende samt ledarskapets betydelse för medarbetarnas arbetstillfredsställelse och organisationens utveckling. Vidare behandlar kursen området coaching, vilket kan användas generellt i ledarskapets tillämpning och vid speciella problem eller förändringsbehov.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
En viktig del av kursen är föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.
Examination
Kunskapsredovisningen sker i form av skriftliga uppgifter och tentamen.
Betygskriterier se Ämnesspecifika betygskriterier www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Då kursen ges via distansöverbryggande teknik krävs tillgång till fungerande internetaccess, dator, headset och webbkamera.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Northouse, P.G.
- Titel: Leadership.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Sage Publications Ltd, USA.
- Författare/red: Palmer, S., & Whybrow, A.
- Titel: Handbook of Coaching Psychology: A Guide for Practitioners.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Routledge.
Aktuella forskningsartiklar tillkommer enligt lärarens anvisningar.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket