Psykologi GR (B), Utvecklingspsykologi II, för psykologprogrammet, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Psykologi GR (B), Utvecklingspsykologi II, för psykologprogrammet, 7,5 hp
Psychology Ba (B), Developmental Psychology II, 7.5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PS113G
- Ämne huvudområde: Psykologi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 40%, Medicin 60%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2017-05-06
- Giltig fr.o.m: 2018-01-14
Syfte
Kursen ska ge kunskaper om neurologisk, kognitiv, social och emotionell utveckling och mognad under livsloppet, med betoning på tiden under och efter tonår och fram till livets slut.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
• Redogöra för centrala teorier om ungdomars, vuxnas och äldres utveckling
• Beskriva utveckling och mognad avseende neurologisk, kognitiv, social och emotionell utveckling hos ungdomar, vuxna och äldre
• Identifiera och översiktligt kunna beskriva riskfaktorer under utvecklingen samt identifiera möjliga interventioner
Färdighet och förmåga
• Självständigt fördjupa sig inom forskningsläget inom avgänsat utvecklingspsykologiskt område samt kommunicera dessa inför klassen
• Recensera och bedöma studentkollegors alster
• Integrera erhållna kunskaper i eget förhållningssätt till frågor som rör klinisk praktik
Innehåll
Kursen har sin utgångspunkt i de neurologiska, kognitiva, sociala och emotionella förändringar som människan genomgår under tonår, vuxenliv och åldrande. I kursen presenteras centrala psykologiska teorier om livsloppet. Vidare belyses åldrandets specifika förändringar. Kursen innehåller obligatoriska moment med fördjupning och sammanfattning av forskningsläget genom muntlig och skriftlig redogörelse.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs antagning till psykologprogrammet samt att studenten förväntas ha slutfört kurser från tidigare terminer på programmet.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, egen litteratursammanställning och rapportering i seminarieform samt recensioner av studentkollegors alster.
Examination
Examination sker både skriftligt och muntligt.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till aktuell kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
All undervisning är examinationsgrundande och seminarier, gruppövningar och laborationer är obligatoriska. Student som ej uppfyller krav om obligatorisk närvaro ges möjlighet att komplettera detta vid nästkommande tillfälle som kursen ges.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Berk, L.
- Titel: Development Through the Lifespan
- Ort: Needham Heights
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Allyn & Bacon
Till ovan nämnda kurslitteratur tillkommer aktuella artiklar inom det utvecklingspsykologiska området. Dessa uppdateras löpande inför kursstart.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket