Psykologi GR (B), Klinisk psykologi, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Psykologi GR (B), Klinisk psykologi, 7,5 hp
Psychology Ba (B) Clinical Psychology, 7.5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PS115G
- Ämne huvudområde: Psykologi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 60%, Medicin 40%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2017-06-20
- Giltig fr.o.m: 2019-01-01
Syfte
Kursen ska ge studenten kunskaper om klinisk psykologi såsom till exempel definition, kategorisering, identifikation och behandling av olika former av psykisk ohälsa.
Lärandemål
Efter kursen förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- ge en aktuell översikt av synen på ohälsa och kliniska tillstånd relaterade till klinisk psykologi
- redogöra för de vanligaste tillstånden och syndromen inom klinisk psykologi
- redogöra för förklaringsmodeller för dessa tillstånd och syndrom, samt ge exempel interaktioner mellan olika orsaksfaktorer.
- redogöra för olika strategier för bedömning, analys och diagnosticering som finns tillgängliga
Färdighet och förmåga
- utifrån exempel och fallbeskrivningar ha förmåga att göra översiktliga diagnostiska avvägningar och föreslå behandlingsstrategier.
- på en grundläggande nivå ha förmåga att tillämpa olika forskningsstrategier inom det kliniska forskningsområdet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- resonera kring de etiska frågeställningar som väcks inom det kliniska forskningsfältet.
- värdera samhälleliga och individuella konsekvenser av olika synsätt på tillstånd och syndrom inom klinisk psykologi, samt deras behandling.
Innehåll
Kursen ska ge en bakgrund till och definition av de vanligaste tillstånden och syndromen enligt DSM-5, samt redogöra för förklaringsmodeller och strategier för bedömning, analys och diagnosticering inom klinisk psykologi. Kursinnehållet omfattar även forskningsmetoder inom den kliniska psykologin.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, projektarbete samt laborativa övningar.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen kan ingå i examen och tillgodoräknas inom Psykologi GR (B) Tillämpningsblock, 30 hp, tillsammans med den obligatoriska delkursen Forskningsmetodik I, 7,5 hp, när grundkursen Psykologi GR (A) Basblock 30 hp är godkänd.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Barlow, D.H., & Durand, W.M.
- Titel: Abnormal Psychology. An integrative approach.
- Upplaga: senaste upplagan
- Förlag: Wadsworth
Referenslitteratur American Psychiatric Association, Mini-D 5. Diagnostiska kriterier enligt DSM-5. Pilgrim press, 2013
Kolla om litteraturen finns på biblioteket