Psykologi GR (B), Utvecklingspsykologi II, för psykologprogrammet, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Psykologi GR (B), Utvecklingspsykologi II, för psykologprogrammet, 7,5 hp
Psychology BA (B), Developmental Psychology II, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS129G
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 40%, Medicin 60%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2019-06-28
  • Senast ändrad: 2019-09-24
  • Giltig fr.o.m: 2019-12-01

Syfte

Kursen ska ge en bild av utveckling och mognad under hela livscykeln, med betoning på tiden under och efter tonår och äldre åldrar fram till livets slut. Vidare ska åldrandet belysas i sin samhälleliga och sociala kontext.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
• Redogöra för teorier angående interpersonella relationer och sexualitet samt
social-, emotions- och personlighetsrelaterad utveckling i ett livsloppsperspektiv.
• Redogöra för centrala aspekter av hälsobegreppet ur livsloppsperspektiv, både utifrån individuella och folkhälsoperspektiv.

Färdighet och förmåga
• Relatera och integrera kunskap om grundläggande psykologiska funktioner som biologiska, kognitiva, perceptuella och inlärningsrelaterade i kontexten av utveckling under hela livsloppet.
• Integrera ovannämnda kunskaper i eget förhållningssätt till frågor som rör klinisk praktik.

Innehåll

Kursen utgår från de biologiska, psykologiska och sociala förändringar människan genomgår under tonår, vuxenliv och åldrande. I kursen presenteras centrala psykologiska teorier om livscykeln. Vidare belyses åldrandets specifika problem.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs antagning till Psykologprogrammet samt att studenten förväntas ha slutfört kurser från tidigare terminer på programmet. Innan möjlighet att påbörja Utvecklingspsykologi II, måste studenten ha genomfört Psykologprogrammets Utvecklingspsykologi I, termin 2.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar samt seminarier.

All undervisning är examinationsgrundande och seminarier, gruppövningar och laborationer är obligatoriska. Student som ej uppfyller krav om obligatorisk närvaro kan ges möjlighet att komplettera detta under det följande året eller vid nästkommande tillfälle kursen ges.

Examination

1000: Utvecklingspsykologi II, PPT4, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Kursen examineras skriftligt.

Betygskriterier: G/U. För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att samtliga lärandemål för kursen är uppfyllda. För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemål för kursen inte uppfyllda.

Om en student har ett beslut från Mittuniversitetet om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge en anpassad examination.

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera tre gånger inom loppet av ett år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till aktuell kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Anders Broberg, Kjerstin Almqvist, Pia Risholm Mothander m.fl.
  • Titel: Klinisk barnpsykologi: Utveckling på avvägar
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur och Kultur Akademisk
  • Författare/red: Berk, L.
  • Titel: Development Through the Lifespan
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Allyn & Bacon
  • Kommentar: Kap 1 samt kap 11-19
  • Författare/red: Bo Hagberg & Mikael Rennemark
  • Titel: Den åldrande människans psykologi
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur

Aktuella artiklar inom det personlighetspsykologiska området kan tillkomma enligt specifikation från lärare. Dessa uppdateras löpande inför kursstart.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15