Psykologi GR (C), Utredningsmetodik - individ och grupp, för psykologprogrammet, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Psykologi GR (C), Utredningsmetodik - individ och grupp, för psykologprogrammet, 15 hp
Psychology Ba (C), Assessment Methodology, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PS132G
- Ämne huvudområde: Psykologi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Medicin 60%, Samhällsvetenskap 40%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2019-06-28
- Giltig fr.o.m: 2019-12-01
Syfte
Kursen ska ge färdigheter och kunskaper för utredning inom psykologens verksamhetsfält. En fördjupning kring testteori och en orientering kring olika tests bakgrund, testteoretiska grunder samt tillämpning ingår. Kursen ska ge färdigheter i att planera för, genomföra, tolka och kritiskt förhålla sig till resultat från testning.
Lärandemål
Efter momentet testteori ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
• redogöra för centrala statistiska begrepp relaterade till testanvändning och tolkning
• beskriva processen i testutveckling
Färdigheter och förmåga
• med stöd av litteratur tillämpa testteoretisk kunskap på testutveckling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• med stöd av litteratur och testmaterial resonera kring och värdera test utifrån syfte, användning och testteoretiska överväganden såsom validitet och reliabilitet
Efter momentet tillämpad utredningsmetod ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
• redogöra för utredningars syfte inom olika verksamheter, samt betydelsen av det sammanhang där utredningen genomförs
• känna igen och redogöra för verktyg inom olika fält för psykologisk utredning
• redogöra för de lagar som omgärdar testhantering, samt relevanta etiska riktlinjer
Färdigheter och förmåga
• utifrån utredningens syfte formulera relevanta frågeställningar
• mot bakgrund av en utrednings syfte och frågeställning välja relevanta metoder för utredning
• praktiskt genomföra testning med ett standardiserat testmaterial
• visa grundläggande förmåga att tolka och integrera resultat från utredning, samt utifrån detta formulera möjliga slutsatser och rekommendationer
• formulera grunden till ett utlåtande
• resonera kring möjlig uppföljning av utredningen, exempelvis i form av individuella interventioner, konsultation eller handledning
• resonera kring anpassningar av utredningssituationen utifrån individens förutsättningar, t ex vad gäller funktionsnedsättningar, utbildningsnivå, modersmål och kulturell bakgrund
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• redogöra för, och föra ett resonemang kring, etiska och professionella frågeställningar som aktualiseras vid utredningar i olika sammanhang
• föra ett resonemang kring hur både testsituation och testtolkning påverkas av kulturella och kontextuella förhållanden
Innehåll
Kursen är uppdelad i två moment;
1. Testteori, 3 hp
2. Tillämpad utredningsmetod, 12 hp
1. Testteori:
Moment ett består av en orientering kring testteorins statistiska och metodologiska grunder.
2. Tillämpad utredningsmetodik:
Under detta moment arbetar studenterna med tillämpningsövningar kring konkreta test- och bedömningsmetoder, samt deras användning.
Momentet består av tillämpningar och övningar inom områdena; utredningar av kognitiva funktioner hos vuxna, samt utredningar av kognitiva funktioner hos barn och unga. Momentet innefattar hela utredningsprocessen: anamnes och formulering av relevanta frågeställningar, val av utredningsmetoder, testning, tolkning och slutsatser, formulering av utlåtande och rekommendationer, samt efterföljande arbete. Vidare belyses vilka kvalitativa bedömningar som kompletterar de kvantitativa i bedömningen av starka och svaga funktioner. Utredningar kring neuropsykiatriska funktionsvariationer belyses.
Kursen innefattar även kritisk granskning av traditionella test utifrån intelligensteori. Även deras möjligheter och begränsningar vid undersökning av personer med olika grupptillhörighet och kulturell bakgrund samt beaktandet av etik och mänskliga rättigheter.
Området för utredningar av kognitiva funktioner hos vuxna tar sin utgångspunkt i användandet av WAIS som startpunkten för att formulera mer specificerade frågeställningar. Området för utredningar av kognitiva funktioner hos barn och unga tar sin utgångspunkt i användandet av Weschsler-skalorna för barn som startpunkten för vidare utredning. Eftersom barnutredningar kan göras inom ett flertal olika verksamheter belyser orådet också sammanhangets betydelse för utredningen.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs antagning till Psykologprogrammet samt att studenten förväntas ha slutfört kurser från tidigare terminer på programmet.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen sker både i form av föreläsningar och tillämpade övningsmoment. De tillämpade momenten utgörs av testövning med handledning av, inom relevant testområde, erfaren psykolog.
Examination
1000: Utredningsmetodik, testteori, PPT6, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2000: Utredningsmetodik, vuxen, PPT6, 6 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
3000: Utredningsmetodik barn, PPT6, 6 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Examination sker genom praktiskt genomförande och bedömning av färdighet i testanvändning, samt skriftligt.
Betygskriterier: G/U. För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att samtliga lärandemål för kursen är uppfyllda. För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemål för kursen inte uppfyllda.
Om en student har ett beslut från Mittuniversitetet om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge en anpassad examination.
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till aktuell kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Övrig information
All undervisning är examinationsgrundande och vid schemalagda seminarier, gruppövningar och laborationer är det obligatorisk närvaro. Student som ej uppfyller krav om obligatorisk närvaro kan ges möjlighet att komplettera detta under det följande året eller vid nästkommande tillfälle som kursen ges.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Cohen, Ronald Jay; Swerdlik, Mark E.
- Titel: Psychological testing and assessment
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: McGraw-Hill Education.
- Författare/red: Selander, U-B., & Nyman, H.
- Titel: Psykologutlåtanden och intyg.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur.
- Författare/red: Smedler, A.C.
- Titel: Att testa barn.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Psykologiförlaget AB.
Referenslitteratur
- Författare/red: Lezak, M.D., Howieson, D.B., & Bigle, E.D.
- Titel: Neuropsychological Assessment.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Oxford University Press Inc.
Utöver ovan kursmaterial kan artiklar och övriga resurser/kunskapskällor tillkomma enligt specifikation av lärare.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket