Psykologi GR (A), Introduktion till psykologi, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Psykologi GR (A), Introduktion till psykologi, 7,5 hp
Psychology BA (A), Introduction to Psychology, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS133G
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 60%, Medicin 40%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2019-10-09
  • Giltig fr.o.m: 2019-10-01

Syfte

Kursen ger kunskaper inom psykologiämnets grundläggande områden såsom beteendets biologiska grund, kognition, perception, emotion, inlärning, personlighet, samt socialpsykologi.

Lärandemål

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

Introduktion till psykologi

Kunskap och förståelse
• redogöra för huvuddragen i psykologins historia och utveckling fram till dagens vetenskapliga psykologi
• på en översiktlig nivå beskriva den vetenskapliga grunden för psykologins arbetsområde
• redogöra för olika forskningsdesigner inom psykologin samt efter lärares anvisningar delta i en vetenskaplig studie
• på en grundläggande nivå tillgodogöra sig huvuddragen i vetenskapliga studier inom området
• definiera och förklara centrala psykologiska begrepp och teorier
• redogöra för huvuddragen i några funktionella relationer i centrala nervsystemet
• på en översiktlig nivå kunna beskriva relationen mellan subjektiv upplevelse, psykologiska processer (med fokus på perception och emotion) och dess biologiska bas

Färdighet och förmåga
• demonstrera förmåga att relatera psykologisk teori till frågeställningar i vardags- och arbetslivet
• använda bibliotekets webb, söka i och använda bibliotekets katalog och kunna tillämpa grundläggande sökteknik i olika ämnesspecifika databaser med tonvikt på sökning av vetenskapligt granskade artiklar
• skriva en introduktion som utmynnar i en frågeställning där löpande referenshantering följer APA-manualens riktlinjer

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• förhålla sig till forskningsetiska principer gällande forskning inom psykologin
• granska och värdera användbarheten i aktuella teorier, modeller och begrepp

Innehåll

Kursen innehåll omfattar en introduktion till psykologiämnets olika teoribildningar med tonvikt på biologiska grunder, perception och emotion samt orientering kring relationen mellan psykologiska faktorer och dess biologiska och fysiologiska bas. Områden som personlighet, kognition- och inlärning, samt hur individen fungerar i det sociala samspelet ingår på en översiktlig nivå. Denna kurs introducerar studenten till psykologiämnet vari det är en lämplig kurs att börja sina psykologi studier med.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen ges via distansöverbryggande medel vari undervisningen bedrivs i form av inspelade, och i vissa fall online-föreläsningar/seminarier, samt projektarbeten.

Examination

Kursen examineras via skriftlig salstentamen samt muntligt och skriftligt via PM.
Vidare ingår det att vid minst ett tillfälle (under kursperioden) ha agerat deltagare i en vetenskaplig studie. Studenten avgör själv om data ska raderas eller får användas.

Till vissa delmoment på kursen används betygen godkänd (G) och underkänd (U).
Betygskriterier för slutbetyg, se Ämnesspecifika betygskriterier www.miun.se/betygskriterier. För utdelning av poänggivande slutbetyg ska samtliga obligatoriska och examinerande moment vara godkända.

En del av bedömningsgrunden för inlämnade uppgifter är att de utförs inom givna tidsramar. Reducerad betygsskala (E/F) används vid försenad inlämning. Önskar studenten tillgång till fullständig betygsskala efter deadline för ordinarie tillfälle hänvisas till omexamination.

Om en student har ett beslut från Mittuniversitetet om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge en anpassad examination.

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till aktuell kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

All undervisning är examinationsgrundande.
Student som ej uppfyller krav om obligatoriskt deltagande ges möjlighet att genomföra de momenten vid nästkommande kurstillfälle.

Då kursen ges via distansöverbryggande teknik krävs tillgång till fungerande internetaccess, dator, headset och webbkamera.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Smith E. E., Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., Bem, D.J. & Maren, S.
  • Upplaga: senaste upplagan
  • Förlag: Cengage Learning

Vetenskapliga artiklar tillkommer enligt lärares anvisning.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15